آیا سفر به جمهوری آذربایجان امن است؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
آیا سفر به جمهوری آذربایجان امن است؟

جمهوری آذربایجان یکی از مقصدهای رو‌به‌رشد گردشگری است. این کشور دیدنی‌های فراوانی دارد و مورد توجه گردشگران دنیا قرار گرفته است. اگر در مورد امنیت در آذربایجان کنجکاو هستید، این مطلب را دنبال کنید.

آ‌ذربایجان یکی از آن مقصدهای گردشگری است که روز‌به‌روز در حال پیشرفت است و گردشگران شروع به کشف دیدنی‌ها و جاذبه‌های آن کرده‌اند.

این کشور تا سال ۱۹۹۱ بخشی از شوروی بود. از آن زمانی که این کشور به استقلال رسید، گردشگران روز‌به روز بیشتر از قبل در پی آن هستند که کشورهای کمتر دیده شده و شناخته شده را بازدید کنند. در دهه اخیر تعداد گردشگران خارجی این کشور تقریبا سه برابر شده است و در سال ۲۰۱۸ به سه میلیون نفر رسیده است.

با وجود اینکه در مورد جاهای دیدنی مهم این کشور زیاد صحبت شده است و این جاذبه‌ها کاملا شناخته شده هستند، در آذربایجان چیزهای زیادی برای دیدن و لذت بردن وجود دارد. پایتخت این کشور یعنی شهر زیبای باکو، معماری منحصربه‌فردی دارد؛ از جمله ساختمان‌هایی به سبک پاریسی که یادگار قرن نوزدهم هستند. علاوه بر این، این کشور میزبان تعدادی بنای مشهور با سبک آینده‌نگرانه و مدرن است که نتیجه ثروت حاصل از نفت این کشور است.

مثلا از بین این برج‌ها می‌توان به سه برج شعله‌ها اشاره کرد که تماما با صفحات ال‌ای‌دی پوشانده شده‌اند و ظاهری شبیه به شعله‌های رقصان دارند.

خارج از شهر باکو، می‌توانید آتشفشان‌های گلی یا نقاشی‌های سنگی ۴۰ هزار ساله را ببینید یا اینکه در مناطق کوهستانی قفقاز به دره‌ها سر بزنید و از ارتفاعات بالا بروید.

اگر علاقه‌مند به سفر به جمهوری آذربایجان و باکو هستید، تور آذربایجان زمینی و هوایی و  تور باکو را می‌توانید در کجارو مشاهده کرده و بهترین و ارزان‌ترین تور را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو انتخاب و خریداری کنید.

اما آیا آذربایجان مقصد امنی برای سفر است؟

در مجموع، کشور آذربایجان مقصد بسیار امنی برای سفر است. از آنجایی که این کشور توسط دولتمردانی اداره می‌شود که تلاش زیادی در جهت افزایش گردشگری دارند؛ بنابراین جرایم علیه گردشگران بسیار نادر است و معمولا خبری از آن شنیده نمی‌شود.

چرا؟

چون اگر فردی جرمی علیه گردشگری مرتکب شود، جریمه و تنبیه آن بسیار سخت و شدید است. بیشتر جرایم کوچک هستند و معمولا از فرصت مکان‌های شلوغ برای ارتکاب آن‌ها استفاده می‌کنند؛ جایی که احتمال دستگیر شدن آن‌ها بسیار کم می‌شود.

با همه این حرف‌ها، چند نکته وجود دارد که در سفر به آذربایجان باید در نظر بگیرید و چند مکان هستند که باید از آن‌ها دوری کنید. نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، باعث می‌شوند که سفری امن و لذت‌بخش به جمهوری آذربایجان را تجربه کنید.

۸ نکته برای حفظ امنیت در جمهوری آذربایجان

سفر امن به جمهوری آذربایجان

۱. مراقب وسایل خود باشید

همیشه مراقب متعلقات و وسایل خود باشید. البته جیب‌بری و دزدی در این کشور بسیار نادر است چون دولت آذربایجان مجازات بسیار سختی برای دزدی دارد. با وجود این، دزدی‌های محدود گاهی در بازارهای روباز شلوغ، متروی باکو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در آذربایجان اتفاق می‌افتد. وقتی در مکان‌های شلوغ هستید مراقب وسایل خود باشید؛ اشیای گران‌قیمت را پنهان کنید و آشکارا از آن‌ها استفاده نکنید.

۲. مراقب حقه‌های مرتبط با مواد غذایی مشکوک باشید

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که بعضی از مسافران بعد از اینکه نوشیدنی یا غذای مشکوکی می‌خورند، مورد دزدی قرار می‌گیرند؛ به‌خصوص در کلاب‌ها و بارهایی که به سبک غربی در باکو وجود دارد. مثلا ممکن است مقدار زیادی الکل وارد نوشیدنی شما کنند که باعث از دست رفتن هوشیاری‌تان می‌شود. از غریبه‌ها یا افرادی که تازه با آن‌ها آشنا شده‌اید، غذا و نوشیدنی نگیرید و هنگام سفارش نوشیدنی مراقب باشید که چیزی به آن اضافه نشود.

۳. به خانواده علی‌اف توهین نکنید

رئیس جمهور آذربایجان، الهام علی‌اف است که این منصب را بعد از پدرش حیدر علی‌اف در سال ۲۰۰۳ در اختیار گرفت. در مورد رئیس جمهور و خانواده وی نباید بد صحبت کنید یا آن‌ها را مورد تمسخر قرار دهید. او در پنج انتخابات با ۸۰ درصد آرا به پیروزی رسیده است. پس در سفر به آذربایجان از شرکت در بحث‌های سیاسی اجتناب کنید.

۴. نزدیک ارمنستان نشوید یا در مورد آن صحبت نکنید

از مرز آذربایجان و ارمنستان دوری کنید؛ چون در این منطقه درگیری‌های مسلحانه به شکل پراکنده اتفاق می‌افتد؛ به‌خصوص نزدیک منطقه ناگورنو قره‌باغ نشوید که یک منطقه مورد مناقشه است و درگیری مسلحانه در آن رایج است. علاوه بر این، مین‌های زمینی هم در این منطقه وجود دارد که دلیلی دیگری است برای اینکه از آن دوری کنید.

بهترین کار این است که اصلا اسمی از ارمنستان نیاورید، چون بین این دو کشور درگیری‌های ناخوشایندی وجود دارد. اگر سعی کنید در مورد ارمنستان حرف بزنید، اهالی آذربایجان را عصبانی خواهید کرد. مثلا اگر اجداد ارمنی دارید یا نام کوچک ارمنی دارید، ممکن است در آذربایجان به مشکل بخورید؛ پس آمادگی داشته باشید.

۵. در جاده‌ها مراقب باشید

امنیت جاده‌ ها در جمهوری آذربایجان

بسیاری از جاده‌ها در آذربایجان در شرایط بسیار بدی قرار دارند و راننده‌ها غالبا با سرعت رانندگی می‌کنند. در نواحی روستایی آذربایجان نیز باید بیشتر مراقب عابران پیاده و دام‌هایی باشید که از خیابان رد می‌شوند. اگر برایتان امکان‌پذیر است و می‌توانید از آن اجتناب کنید، شب‌ها رانندگی نکنید. در جاده‌ها نور بسیار کم است یا اصلا چراغی نیست. گودال‌ها و دست‌اندازهای زیادی در جاده‌ها وجود دارد که اگر نتوانید آن‌ها را ببینید و سرعت را کم نکنید باعث ایجاد تصادفات ناگوار می‌شود.

علاوه بر این، محدودیت مصرف الکل حین رانندگی در این کشور صفر است؛ یعنی به هیچ عنوان بعد از مصرف الکل نمی‌توانید رانندگی کنید. در نتیجه این احتمال بسیار کم است که گیر راننده‌های مست بیفتید. اگر خودتان رانندگی می‌کنید این قانون را در نظر داشته باشید.

به نظر می‌رسد که امنیت جاده‌ای در این کشور بیشترین نگرانی شما خواهد بود. پس همیشه بیشتر از حالت عادی مراقب باشید؛ به‌خصوص وقتی در جاده‌های شلوغ رانندگی می‌کنید یا در کنار آن راه می‌روید.

۶. رشوه ندهید

در آذربایجان رشوه دادن و فساد مالی وجود دارد؛ پس ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که از شما درخواست رشوه شود. با وجود اینکه گاهی سخت است؛ ولی مجبور نیستید رشوه را بپردازید. بسیاری از آذربایجانی‌ها از میزان فساد و رشوه در کشورشان خجالت می‌کشند و تمام تلاش خود را برای پنهان کردن آن از گردشگران خارجی انجام می‌دهند. متأسفانه، اقلیتی که بعضی اوقات حتی شامل مقامات رسمی می‌شود هم وجود دارد که باز هم خواستار رشوه می‌شوند.

۷. مراقب پلیس‌های قلابی باشید

یکی از حقه‌های رایج در آذربایجان این است که مجرمان با لباس پلیس وارد عمل می‌شوند. آن‌ها برای کلاه برداری معمولا گردشگران خارجی را هدف می‌گیرند و سعی می‌کنند به بهانه‌های مختلف مثلا جریمه بابت عکاسی در خیابان یا نقض قوانین ترافیکی، از شما پول بگیرند.

اگر به آن‌ها شک دارید از آن‌ها بخواهید تا شما را به دفتر پلیس منتقل کنند. خوشبختانه در این مواقع اگر پلیس قلابی باشند، دست از سرتان برمی‌دارند.

۸. بیمه مسافرتی بخرید

هر زمان که سفر می‌کنید، فرقی نمی‌کند که مقصد کجا باشد، باید حتما بیمه مسافرتی مناسبی تهیه کنید. هرگز نمی‌دانید که در طول سفر ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد و چه مشکلاتی پیش بیاید. البته به احتمال زیاد هیچ مشکلی در سفر به آذربایجان برایتان پیش نمی‌آید؛ ولی اگر دچار مشکلاتی مثل تصادفات رانندگی، دزدی یا بیماری شوید یا اینکه در شرایط اضطراری قرار بگیرید، بسیار خوشحال خواهید شد که بیمه مسافرتی دارید و می‌توانید در این شرایط از مزایای آن استفاده کنید.

پرسش و پاسخ در مورد امنیت در جمهوری آذربایجان

امنیت در جمهوری آذربایجان

برای اینکه به شما کمک کنیم تا سفر بهتری به آذربایجان برنامه‌ریزی کنید، در ادامه پاسخ چند پرسش رایج در مورد امنیت در جمهوری آذربایجان را خواهید دید:

باکو برای گردشگران، چقدر امن است؟

باکو

به لطف درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، باکو یک پایتخت مدرن است و وسایل حمل و نقل عمومی مناسب و امنی دارد. البته احتمال دزدی‌های جزیی در مکان‌های شلوغ و بارها وجود دارد و گردشگران ممکن است در حقه‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم گرفتار شوند. وقتی شب‌ها بیرون می‌روید، بیشتر مراقب باشید.

شاید خطرناک‌ترین بخش سفر به باکو، ترافیک آن است. بسیاری از آذربایجانی‌ها، بدون اینکه زیاد به قوانین جاده احترام بگذارند، بسیار سریع رانندگی می‌کنند. اگر عابر پیاده هستید، وقتی در کنار خیابان راه می‌روید و به‌خصوص زمانی که در حال عبور از خیابان هستید، مراقب ماشین‌ها باشید. وقتی در مورد عبور کردن یا نکردن از خیابان شک دارید یا می‌ترسید، همراه با جمعیت دیگر عابران پیاده، عبور کنید.

آیا رانندگی کردن در آذربایجان امن است؟

رانندگی کردن در باکو می‌تواند برای راننده‌ها بسیار چالش‌برانگیز و سخت باشد. ترافیک زیاد است، راننده‌ها سریع رانندگی می‌کنند و عابران پیاده زیاد توجهی ندارند.

با وجود این، رانندگی کردن در نواحی روستایی، خطرناک‌تر است، به دو دلیل: هم استانداردهای ضعیف رانندگی و هم کیفیت بسیار پایین راه‌ها و جاده‌ها. خارج از شهرها، وضعیت جاده‌ها بسیار بد است و رانندگی کردن در شب خطرناک است. چون جاده‌ها نور کمی دارند یا به کلی تاریک هستند.

آیا آذربایجان برای زنانی که تنها سفر می‌کنند امن است؟

امنیت در مناطق روستایی جمهوری آذربایجان

در حالت کلی، آذربایجان برای همه کسانی که تنها سفر می‌کنند امن است؛ ولی بعضی از زنان در مورد توجهات ناخواسته از جانب مردان هنگام راه رفتن یا تاکسی گرفتن، گزارش داده‌اند. اگر شب‌ها قصد بیرون رفتن دارید، بهتر است که همراه با کسی از محل اقامت خود خارج شوید تا احتمال خطر کمتر شود.

آیا آب نوشیدنی در آذربایجان سالم است؟

آب لوله کشی را در آذربایجان قبل از نوشیدن می‌توانید بجوشانید تا مطمئن شوید که آلوده نیست. آب را حداقل برای یک دقیقه بجوشانید تا کاملا از سلامت آن مطمئن شوید. با وجود اینکه آب هم در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد؛ ولی توصیه می‌کنیم که قمقمه و قرص‌های تصفیه آب همراه داشته باشید. با این کار هم آب تصفیه شده و سالم در اختیار دارید و هم تاثیرات خود را روی محیط زیست کاهش می‌دهید. 

در آذربایجان چیزهای زیادی برای دیدن و لذت بردن وجود دارد. از تضاد جالب معماری قرن نوزدهمی گرفته تا برج‌های بلند و مدرن و منظره‌های زیبای شهرها و روستاها.

در سفر به آذربایجان با انجام کارهایی مثل اجتناب از صحبت کردن در مورد مسائل سیاسی از جمله جنگ با ارمنستان موقع صحبت با اهالی، هوشیاری در مورد دزدی‌های کوچک و کلاه برداری‌ها در مناطق شلوغ، مراقبت از وسایل شخصی و دور نگه داشتن آن‌ها از دید دزدها، امنیت خود را حفظ خواهید کرد. این کارها را انجام دهید و خواهید دید که سفر به آذربایجان، امن و بدون مشکل خواهد بود.

در مجموع، آذربایجان مقصد امنی برای گردشگری است. تعداد گردشگران آن دائما در حال افزایش است و این حتما دلیل خوبی دارد.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه