یکی از المان های فرهنگی قوم بلوچ در دنیا ‌سوزن دوزی است

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۰
یکی از المان های فرهنگی قوم بلوچ در دنیا ‌سوزن دوزی است

سوزن‌دوزی هنر منحصربه‌فرد زنان بلوچ و به‌عنوان یکی از المان‌های فرهنگی قوم بلوچ در دنیا مطرح است.

هنر سوزن‌دوزی می‌تواند در صادرات صنایع دستی ایران نقش با ارزشی را داشته باشد.

‌علیرضا جلالزایی مدیرکل صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت:

با توجه به مشتریان داخلی و خارجی که این محصولات دارند، می‌توان با سروسامان دادن هرچه‌بهتر اوضاع بازاریابی و برندسازی، صادرات سوزن‌دوزی ایران را جهانی کرد و نیز شناخت صحیح بازارهای هدف نیز می‌تواند در این مسیر راه‌ساز بوده و مثمر ثمر واقع شود.

اوج رونق این هنر را در دوره ایلخانی و صفوی می‌توان مشاهده کرد، اما قدمت این هنر با ارزش به ۲۰۰ سال قبل از اسلام برمی‌گردد. سوزن‌دوزی بلوچ دارای مهر اصالت از سازمان یونسکو بوده و در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده است.

این هنر در زندگی روزمره مردمان قوم بلوچ کاربرد روزانه دارد، با آنکه در طول سالیان دراز لباس‌هایی با تنوع گوناگون پا به عرصه مد گذاشته و سپس از مد افتاده‌اند، سوزن‌دوزی همواره جایگاه خود را در فرهنگ غنی مردمان بلوچ حفظ کرده است.

در ایرانشهر چندین مکتب بلوچی مانند دامن، ایرندگان و بمپور وجود دارد که هرکدام طرح‌های مختص به خود را دارند.

سوزن‌دوزی بلوچی دارای ارزش اقتصادی و فرهنگی نیز است و بلوچستان، این خطه گسترده و خشک با مردمان سختکوش و خستگی ناپذیرش خاستگاه یکی از ظریف‌ترین هنرهای دستی ایران است. سوزن‌دوزی بلوچستان یکی از اصیل‌ترین و جالب‌ترین صنایع دستی کشور و یکی از ظریف ترین هنرهای دستی ایران است که طی آن تمام یا قسمت اعظم پارچه از کوک وبخیه‌های رنگین پوشیده شده است.

یکی از پیشکسوتان مشهور در هنر سوزن دوزی‌ در ایرانشهر، مهتاب نوروزی است که به برکت وجود این بانوی هنرمند شهرستان ایرانشهر به‌عنوان شهر ملی سوزن‌دوزی معرفی شده است. موزه سعدآباد افتخار نگهداری از آثار زیبای این هنرمند مشهور جهانی است.

جلالزایی گفت:

سوزن‌دوزی بلوچ برگرفته از ذوق و قریحه زنان جنوب شرقی ایران است که می‌توان گفت تقریبا تمام دختران این منطقه آن را در خردسالی نزد مادر و مادربزرگ خود این هنر-صنعت را می آموختند. می گوییم هنر-صنعت، زیرا در گذشته زنان ایران‌زمین برای زیبایی هرچه تمام‌تر پوشاک و محیط زندگی خود این هنر را وارد زندگی می‌کردند تا در کنار کاربرد های موثر آن‌ها زیبا و منحصربه‌فرد نیز باشند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه