از جشنواره های دیدنی روسیه بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
از جشنواره های دیدنی روسیه بیشتر بدانید

از جشنواره های دیدنی روسیه می‌توان به جشن سال نو و کریسمس، جشنواره مجسمه‌های یخی، جشنواره کتاب مسکو و جشنواره آفیشا پیک نیک اشاره کرد که نشان‌ از فرهنگ غنی و متنوع این کشور دارد.

بیش از ۱۶۰ گروه مختلف از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف در روسیه زندگی می‌کنند که همین موضوع نشان می‌دهد روسیه از نظر تنوع فرهنگی یکی از متنوع‌ترین کشورهای دنیا است. گردشگران با شرکت در تور روسیه و حضور در این جشنواره‌ها می‌توانند با زیباترین و جالب‌ترین سنت‌های روسی و فرهنگ غنی کشور و مردم آن آشنا شوند. این جشنواره‌ها ریشه در میراث مسیحیت مشترک بین اروپا و آمریکا دارند، هر چند در روسیه به شکل متفاوتی جشن گرفته می‌شود و همین موضوع یکی از ویژگی‌های متمایز این مراسم‌ها است.

۱. جشن سال نو

جشنواره های روسیه

با توجه به اینکه جشن سال نو در همه کشورهای دنیا برگزار می‌شود، شاید کنجکاو شوید که فرق آن با سایر جشن‌های سال نو در چیست. درواقع این رویداد، بزرگ‌ترین جشن روسیه به شمار می‌رود و کیفیت برگزاری آن نشان‌ می‌دهد که ادامه سال را چطور سپری خواهید کرد. به همین دلیل همه مردم لباس نو می‌پوشند، نوشیدنی می‌خورند و تا صبح را به خنده و شادی در کنار خانواده و دوستان می‌گذرانند. نورپردازی درخت سال نو و آتش‌‌بازی بخشی از این مراسم است.

۲. جشنواره بین‌ المللی فیلم مسکو

جشنواره های روسیه

جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو یک جشنواره بین‌المللی است که نخستین دوره آن در سال ۱۹۳۵ به دستور استالین رهبر شوروی و به‌عنوان رقیبی برای جشنواره فیلم ونیز برگزار شد و از سال ۱۹۵۹ به‌صورت منظم در شهر مسکو در پایان ماه ژوئیه هر سال برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در سراسر جهان به شمار می‌رود.

۳. جشنواره مجسمه‌های یخی

جشنواره های روسیه

جشنواره مجسمه‌های یخی در روسیه، همه ساله پیش از تعطیلات ژانویه برگزار می‌شود. یکی از مشکلات این جشنواره عموما تغییرات ناگهانی آب و هوا است که گاهی اوقات باعث از بین رفتن این آثار می‌شود؛ بازدیدکنندگان این جشنواره نیز باید شرایط خاص آب و هوایی را در نظر بگیرند و جهت سرما نخوردن، پوشش گرم داشته باشند.

۴. جشن کریسمس

جشنواره های روسیه

برخلاف کشورهای غربی، در روسیه هفتم ژانویه را به‌عنوان روز کریسمس جشن می‌گیرند. کریسمس نسبت به جشن سال نو از اهمیت کمتری برخوردار است، هرچند که این بدان معنا نیست که مردم روسیه آن را جشن نگیرند. در اینجا نیز مردم به کلیسا می‌روند و با خانواده خود ملاقات می‌کنند.

۵. جشن روز پیروزی

جشنواره های روسیه

جشن روز پیروزی به مناسبت شرکت روسیه در جنگ جهانی دوم برگزار می‌شود و شامل رژه به دور میدان سرخ است. این میدان در مسکو قرار دارد و بزرگ‌ترین میدان روسیه محسوب می‌شود.

۶. جشن روز تاتیانا

جشنواره های روسیه

مردم روسیه در ۲۵ ژانویه، روز تاتیانا یا همان روز دانشجو را جشن می‌گیرند. این روز به احترام سنت تاتیانا که در قرن سوم زندگی می‌کرد و به خاطر اعتقاداتش به مذهب ارتدوکس کشته شد، نامگذاری شده و جزو تعطیلات مذهبی این کشور است.

۷. جشنواره زمستانی روسیه

جشنواره های روسیه

از آنجا که روسیه، سخت‌ترین و سردترین زمستان‌های دنیا را دارد، جشنواره‌های زمستانی متعددی در آن برگزار می‌شود. وقتی دما به زیر صفر می‌رسد، این جشن‌ها نیز آغاز می‌شود. از این میان می‌توان به جشنواره زمستانی روسیه اشاره کرد که از ۲۵ دسامبر تا ۵ ژانویه نه تنها در مسکو، بلکه در کل روسیه برگزار می‌شود.

۸. جشنواره شب های سفید سن پترزبورگ

جشنواره های روسیه

جشنواره شب‌های سفید سن پترزبورگ، یک مراسم موسیقی و هنری بین‌المللی است که هر سال در ماه مه آغاز و در ماه جولای به پایان می‌رسد. این جشنواره معمولا با نمایش «ستارگان شب سفید» در تئاتر مارینسکی شروع می‌شود و این رویداد فوق‌العاده ترکیبی از نمایش آثارهنری تاریخی، آثار معاصر، باله، اپرا و موسیقی کلاسیک است و بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند.  مهم‌ترین بخش این جشنواره «اسکارلت سنت» نام دارد و شامل نمایش خیره‌کننده آتش‌بازی و مبارزه دزدان دریایی روی رودخانه نوا (River Neva) است.

۹. جشن روز زن در مسکو

جشنواره های روسیه

جشن روز بین‌المللی زن در ماه مارس برگزار می‌شود و یکی از جشنواره‌های مهم این کشور است. در این روز گروه‌های زنان از کل شهر در مسکو رژه می‌روند، کمپین برگزار می‌کنند و با راهپیمایی خود به دنبال دنیایی بهتر و با رعایت تساوی بیشتر برای زنان هستند.

۱۰. جشنواره کتاب مسکو

جشنواره های روسیه

جشنواره کتاب میدان سرخ مسکو، یک رویداد سالانه است که به فرهنگ کتاب خواندن می‌پردازد، بهترین ناشران محلی را معرفی کرده و امکان خرید کتاب را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. علاوه بر این بازدیدکنندگان می‌توانند در کلاس‌هایی شرکت کنند و به برخی از نویسندگان مشهور روسی گوش کنند. این جشنواره شامل موضوعات مختلفی نظیر کتاب‌های داستان، غیرداستان، کتاب‌های الکترونیکی، کتب آموزشی و کودکان، کتب قدیمی و دست دوم می‌شود. در ضمن موزه‌های مشهور روسی، کاتالوگ‌ها و پروژه‌های منتشر شده خود را در این محل عرضه می کنند. کنسرت‌ها و اجراهای زنده در طول جشنواره نیز بر جذابیت آن می‌افزاید. این نمایشگاه از ۳ تا ۶ ژوئن ۲۰۱۸ پذیرای دوستداران کتاب است.

۱۱. جشنواره گل مسکو

جشنواره های روسیه

جشنواره بین‌المللی گل مسکو، بهشتی برای مشتاقان طراحی منظر به شمار می‌رود. طراحان شناخته شده و تازه‌کار منظر در این جشنواره، برای کسب جایزه اصلی از داورهای بین‌المللی، آثار خود را ارائه می‌کنند. این نمایشگاه از ۲۹ ژوئن تا ۸ جولای ۲۰۱۸، مرکز شهر را به یک باغ بزرگ از گل‌های زیبا تبدیل می‌کند.

۱۲. جشنواره راک مسکو

جشنواره های روسیه

جشنواره راک پارک لایو (Park Live rock festival) بین بازدیدکنندگان خارجی و مردم محلی طرفداران زیادی دارد و این رویداد سالانه در طول شش سال فعالیت خود، موفق شده است با اجرای ستارگان راک محلی و مشهور جهانی، جایگاه بین‌المللی پیدا کند. این جشنواره از ۲۷ تا ۲۹ جولای ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

۱۳. جشن روز مسکو

جشنواره های روسیه

جشن روز مسکو رویدادی سالانه است که به مناسبت ساخته شدن این شهر، در اولین شنبه ماه سپتامبر هر سال جشن گرفته می‌شود. این جشن محبوب‌ترین جشن روسیه در میان کودکان روسی و یکی از بهترین جشن‌های خاطره‌ساز هر شهروند روسی است.  به‌عنوان مثال مسکو در سال ۲۰۱۷، ۸۷۰ ساله شد و برای بزرگ‌داشت این رویداد، مسئولان شهر تصمیم گرفتند یک جشنواره ۱۰ روزه را تحت عنوان «مسکو شهری تاریخ‌ساز است» برگزار کنند. به این ترتیب رودیدادهای متعدد، سخنرانی‌ها، نمایش‌ها و بازارهای خیابانی با هدف گرامیداشت تاریخ پایتخت روسیه برگزار می‌شود. انواع موسیقی، مقدار زیادی غذا و هنر مدرن و البته آتش‌بازی‌های خارق‌العاده نیز بخشی از جشن روز مسکو را تشکیل می‌دهد. در این روز معمولا بازدید از بسیاری از موزه‌ها، فضاهای هنری، بناهای تاریخی و گالری‌ها هم برای شهروندان مسکو و هم مسافران رایگان است.

۱۴. جشنواره غذای مسکو

جشنواره های روسیه

سالیان متمادی است که جشنواره بین‌المللی غذا در مسکو برگزار می‌شود. ۳۰ رستوران برتر شهر هر سال در این برنامه شرکت می‌کنند و بهترین غذاهای خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. با حضور در این جشنواره می‌توانید از منوی مخصوصی که فقط برای این مراسم تهیه شده است، غذاهای خوشمزه و فوق‌العاده‌ای را امتحان کنید و علاوه بر این می‌توانید از سرآشپزهای حرفه‌ای، طرز تهیه غذاها را یاد بگیرید. برگزاری کنسرت‌ها، کلاس‌های آموزشی، اجراهای نمایشی و فعالیت کودکان را می‌توان به‌عنوان فعالیت‌های متفرقه این جشنواره محسوب کرد. ۲۶ تا ۲۹ جولای ۲۰۱۸ زمان برگزاری این جشنواره اعلام شده است.

۱۵. جشنواره آفیشا پیک نیک

جشنواره های روسیه

جشنواره تابستانی آفیشا پیک‌نیک، بزرگ‌ترین جشنواره فضای باز مسکو به شمار می‌رود که مناسب عاشقان غذا و موسیقی است. هر سال بر وسعت این جشنواره اضافه می‌شود و به همین دلیل از سالن‌های کنسرت و استادیوم‌ها، به موزه و ذخیره کولومنسکویه (Kolomenskoe Museum. Reserve) منتقل شد. این موزه در گذشته جزو املاک سلطنتی بود که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. علاوه بر چندین محل اجرای موسیقی، غرفه‌های متعددی برای ارائه غذاهای محلی، محوطه بازی و سخنرانی برای بازدیدکنندگان فراهم شده و ۴ آگوست ۲۰۱۸ زمان برگزاری این مراسم است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه