هزینه ویزای برای اربعین امسال اعلام شد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
هزینه ویزای برای اربعین امسال اعلام شد

ثبت‌نام برای سفر اربعین امسال تا هفته آینده آغاز می‌شود و هزینه ویزای این سفر به‌صورت ریالی محاسبه خواهد شد.

مرتضی آقایی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت ثبت‌نام سفر اربعین تا هفته آینده خبر داد و گفت که زائران اربعین نباید نگران تامین ارز باشند، هزینه‌های این سفر حتی ویزا، ریالی محاسبه و دریافت می‌شود.

مرتضی آقایی قیمت ویزای عراق را در اربعین امسال ۴۱ دلار اعلام کرد و گفت:

با توجه به رایزنی ستاد اربعین مستقر در وزارت کشور با بانک مرکزی، هزینه ویزا اربعین به نرخ روزانه‌ی بازار ثانویه، محاسبه و به پول رایج کشور دریافت می‌شود. چون هزینه‌ای که برای سفر اربعین می‌پردازند تماما ریالی است،‌ بنابراین زائران دغدغه تامین ارز نداشته باشند.

تا سال گذشته هزینه ویزای عراق ۴۰ دلار بود که اربعین ۹۶ به ریال محاسبه شد  و از زائرانی که پیش‌ثبت نام کرده بودند با رقم ثابت محاسبه و دریافت شد. این‌درحالی است که نرخ محاسبه ویزای عراق برای اربعین امسال با توجه به نوسانات ارز طبق اظهارات مسئولان سازمان حج و ستاد اربعین براساس قیمت روزانه ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود.

به گفته مدیرکل عتبات سازمان حج، از اواخر این هفته و یا اوایل هفته آینده ثبت‌نام سفر اربعین در سامانه «سما» آغاز می‌شود.

آقایی گفت هم‌اکنون ثبت‌نام سفر عراق برای دهه دوم ماه محرم در وب‌سایت atabatorg.haj.ir  و دفاتر زیارتی امکان‌پذیر است.

وی درباره نتیجه رایزنی‌هایی که برای تامین ارز با هدف ارزان‌تر شدن سفر عراق انجام شده است، گفت:

 نتیجه آخرین مذاکرات تثبیت ماند، به این معنی که ارز مورد نیاز سفر عتبات عالیات عراق از بازار ثانویه به‌صورت متمرکز توسط سازمان حج تهیه می‌شود و در اختیار مجریان این سفر قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد که در حال حاضر هزینه سفر هوایی عتبات بین سه میلیون و ۲۰۰ هزار تا سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سفر زمینی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

آقایی درباره امنیت عراق با توجه به تحرکات اخیر در این کشور و به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره، گفت:

برای کاروان‌ها و زائران ایرانی مشکل امنیتی وجود ندارد، چرا که تردد آن‌ها با پوشش امنیتی انجام می‌شود. به محض ورود به عراق اتوبوس‌های کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج و زیارت نیز با اسکورت امنیتی همراه می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه