برگزاری تور موزه ماه در اروپا

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
برگزاری تور موزه ماه در اروپا

ماه، این قمر زیبا، بی‌شک جذابیت‌ غیرقابل انکار شب‌های مخملی کره زمین است. اکنون فرصتی فراهم شده تا اروپا در قالب تور موزه ماه، از نزدیک‌تر این زیبایی را لمس کند.

شاید در دنیای ما کمتر چیزی به اندازه‌ی تنها قمر دلفریب سیاره دوست داشتنی‌مان زمین، الهام‌بخش و مجذوب‌کننده بوده باشد. بله ماه، این گوی زیبا و درخشان که همچون چلچراغی در آسمان آویزان شده و با درخشش نقره گونش، شب‌های تاریک ما را روشن کرده، قمری که در عین زیبایی حالتی پر رمز و راز داشته و هنوز بعد از قرن‌ها نگاه بشر را خیره خود کرده است.

اگرچه فعلا این تنها فضانوردان هستند که فرصت حضور روی ماه و درک حال و هوای آن را در اختیار دارند، اما شاید شانسی برای دیگران هم فراهم شده باشد تا در قالب بازدید از یک اثر هنری غول‌پیکر و جالب توجه، از نزدیک این جذابیت همیشگی را حس کنند. اثری هنری و چشمگیر که از آن با عنوان «موزه ماه» (Museum of the Moon) یاد می‌شود.

تور موزه ماه پاییز امسال در اروپا برگزار میشود

موزه ماه را باید یک اثر هنری تماشایی دانست که توسط هنرمندی از کشور انگلستان به نام «لوک جرم» (Luke Jerram) خلق شده، کره‌ای درخشان و نورانی به قطر هفت متر که به بازدیدکنندگان فرصت مطالعه سطح ماه را از نزدیک داده است. یک مجسمه که به‌صورت کاملا دقیق و علمی و با کمک اطلاعاتی که مستقیما توسط ناسا جمع‌آوری و ارائه شده است شکل گرفته تا این حضور را تا حد ممکن واقعی‌تر کند. مقیاس اندازه‌گیری این اثر هنری ۱,۵۰۰,۰۰۰ است، به این معنی که هر سانتی‌متر از این کره درخشان، نشانگر ۵ کیلومتر از ماه واقعی است. 

البته شباهت ظاهری تنها عامل نزدیکی این دو به هم نیست. چرا که همچون ماه که گرداگرد زمین می‌چرخد، این موزه متحرک نیز در یک مکان خاص مستقر نشده و در قالب تورهای مختلف در کشورهای گوناگون به کار خود ادامه می‌دهد. یک کره‌ی درخشان که گاهی در فضای باز تماشاگران را مجذوب خود می‌کند و گاهی در فضاهای بسته در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. همین ویژگی باعث شده تا تجربه بازدید از این اثر هنری هربار بسته به نوع نمایش آن متفاوت بوده و بازدید کننده را غافلگیر کند.

تور موزه ماه پاییز امسال در اروپا برگزار میشود

لوک جرم در این مورد چنین می‌گوید:

این یک تلفیق متفاوت از تصور ما از ماه، از نور درخشانش و از صداهای محیط پیرامونش است. موسیقی که توسط آهنگساز برنده‌ی «جایزه بفتا» (BAFTA)، «دن جونز» (Dan Jones) خلق شده است.

این هنرمند خوش قریحه در ادامه اضافه می‌کند که از ابتدای تاریخ بشر تا کنون ماه همچون آیینه‌ای فرهنگی عمل کرده که به نوعی بازتاب دهنده‌ی باورها و اعتقادات ما، درک‌مان از  دنیای پیرامون و نگاه‌مان به اطراف بوده است. در واقع با یک نگاه کلی به خوبی روشن است که در درازای تاریخ ماه همواره یکی از جلوه‌های الهام بخش هنرمندان، شعرا، نویسندگان، دانشمندان و حتی موسیقی‌دانانی از گوشه و کنار جهان بوده است. او در ادامه اشاره می‌کند که امیدوار است سفر این اثر هنری به اقصی نقاط جهان کاری ارزشمند باشد، به ویژه با درک و توجه بیشتر به شباهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی مردم و نوع پاسخ و ارتباط برقرار کردن آن‌ها با این اثر هنری. 

تور موزه ماه پاییز امسال در اروپا برگزار میشود

تا همینجا ظاهرا این خواسته او تا حدی محقق شده است، به طوری که این هنرمند اشاره می‌کند تاکنون شاهد پاسخ‌های شگفت‌انگیز بازدیدکنندگان بوده است. گاهی مردم روی زمین دراز کشیده و به تماشای ماه پرداختند، گاهی در بازتاب نور آن در آب شنا کردند و گاهی با هیبتی متفاوت برای تماشای آن ظاهر شدند. به طوری که در بریستول آن‌ها با ورود غیرمنتظره یک گروه بازدید کننده مواجه شدند که همگی لباس فضانوردان را پوشیده و به آرامی حرکت می‌کردند.

موزه ماه بخشی از تابستان را در کشور چین سپری کرد و هم‌اکنون قصد دارد مجددا برای فصل پاییز به اروپا بازگردد. در این مدت آن‌ها تور خود را در کشورهای مختلفی همچون انگلستان فرانسه، هلند، آلمان و فنلاند برگزار خواهند کرد که از سپتامبر تا ماه نوامبر سال جاری میلادی به طول خواهد انجامید. در ادامه آن‌ها به ملبورن استرالیا سفر خواهند کرد، جایی که تا بهار سال آینده را در همانجا سپری می‌کنند. اگر شما مایل به حمام کردن در نور مسحورکننده مهتاب هستید یا دوست دارید سطح ماه را از نزدیک مطالعه کنید، می‌توانید تورهای مرتبط با این موزه متفاوت را مرور کرده و زمان دلخواه و برنامه سفر مد نظر خود را انتخاب کنید.

تور موزه ماه پاییز امسال در اروپا برگزار میشود

نظر شما در مورد برگزاری چنین تورهایی با محوریت نمایش آثار هنری در کنار توجه به داده‌های علمی چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع Lonelyplanet

دیدگاه