رقیب تورگردانان ایرانی دانشجویان چینی هستند

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
 رقیب تورگردانان ایرانی دانشجویان چینی هستند

دانشجویان چینی با یادگیری زبان فارسی و ایجاد تورهای گردشگری رقیب تورگردانان ایرانی شده‌اند.

به گفته مصطفی شفیعی شکیب عضو جامعه تورگردانان ایران انشجویان چینی با ویزای توریستی در ایران هم درس می‌خوانند و هم به عنوان لیدر مستقلا تور وارد کرده و بدون هماهنگی با آژانس‌ها آن‌ها را در ایران می‌گردانند.

مصطفی شفیعی شکیب گفت: 

چینی‌هایی که در ایران تحصیل می‌کنند و یا در آموزشگاهها زبان فارسی یاد می‌گیرند با ویزای توریستی وارد ایران می‌شوند و تنها به این دلیل که زبان چینی و فارسی می‌دانند به راحتی به عنوان راهنما فعالیت می‌کنند و تور گردشگری راه می‌اندازند حتی تور آژانس‌های گردشگری را نیز جذب می‌کنند. آن‌ها تورها را  بدون هماهنگی‌های لازم را برای اجرای این تورها وارد کشور کرده و هتل و ماشین اجاره می‌کنند.

این فعال در عرصه تورهای ورودی به کشور بیان کرد که چون بخش زیادی از توریست‌های جهان را چینی‌ها تشکیل می دهند خوب است که به ایران بیایند اما به شرط آنکه سفرشان به ایران سودی به حال ما داشته باشد نه اینکه برنامه سفرشان را خودشان تنظیم کنند و بروند مگر زمانی که ایرانی‌ها به چین می‌روند نباید آژانس چینی نیز در جریان باشد و در قالب گروه سفر کنند و حتی راهنما داشته باشند پس چرا ما برای آن‌ها این سخت‌گیری‌ها را انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه داد:

از چین به کشورهای دیگر نزدیک به ۱۳۰ میلیون گردشگر خرید سفر می‌کنند از این تعداد در مجموع شاید صد هزار نفر هم به ایران نیایند  چون گردشگران پولدار چینی به اروپا می‌‌روند و به ایران نمی‌آیند. شاید چون سفارت‌خانه‌ها ما آنقدر فعال نیستند که بتوانند آن‌ها را جذب کنند و یا اینکه امکانات لازم برای حضور آن‌ها وجود ندارد. درحالی که در کشورهای دیگر برای معرفی جاذبه‌های کشور مقابل هر برنامه‌ای گذاشته می‌شود اما درباره ایران و معرفی جاذبه‌هایش این برنامه‌ها وجود ندارد و یا خیلی کم است. این درحالی است که ما در چین ۵ کنسولگری و دو سفارت‌خانه داریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه