از راهکاری مهم در احیای دریاچه ارومیه توسعه گردشگری است

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
از راهکاری مهم در احیای دریاچه ارومیه توسعه گردشگری است

از جمله اقدامات و دستاوردهای برای استانداری آذربایجان غربی و شرقی برای احیای دریاچه ارومیه، توسعه فعالیت‌ها در زمینه گیاهان دارویی و نیز بوم‌گردی و گردشگری است.

به گفته علی حاجی مرادی، مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه رشد جمعیت در این منطقه دلیل  خشکی دریاچه ارومیه نیست، بلکه علل خشکی این دریاچه  عدم مدیریت حاکمیت در تامین تقاضای اضافه برای آب جمعیت این منطقه است.

وی با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه برای همه دستگاه‌های دولت برنامه‌هایی را تدوین و به آن‌ها ابلاغ کرده است، افزود:

وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلف به انجام اقدامات اساسی در این رابطه هستند.

بر اساس اظهارات ایشان و طبق راهکارهای اعلام شده، باید در جهت تحویل ۴۰ درصد آب کمتر به کشاورزان وزارت نیرو اقدام کند، در جهت افزایش بهره‌وری مصرف ۶۰ درصد باقی‌مانده آب وزارت جهاد کشاورزی فعالیت کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با همکاری استانداری‌ها نسبت به ایجاد معیشت جایگزین، در شرایطی که معیشت مردم دچار خدشه شد، اقدام کند.

کارشناس ارشد مدیریت منابع آب در ادامه گفت که انجام اقدامات مربوطه در چهارچوب وظایف  خود و هماهنگ شدن با بخش‌های دیگر تقاضای ما از این سه وزارتخانه است .

حاجی مرادی همچنین یادآور شد:

رئیس‌جمهور عملیات احیای دریاچه ارومیه را در سال ۱۳۹۳  ابلاغ کردند، مسئولیت اجرای تک تک مصوبات این جلسه را  وزیران نیرو، جهاد کشاورزی و صنعت برعهده گرفتند و مسئولیت تامین اعتبار ر انیز  سازمان برنامه و بودجه کشور بر عهده گرفت.

 در حال حاضر ستاد احیای دریاچه ارومیه با معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد و جهاد دانشگاهی در رابطه با توسعه مشاغل غیرآب‌بَر فعالیت می‌کند که می‌توان از دستاوردهای مجموعه نجات دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۷ به این فعالیت‌ها  اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت:

توسعه فعاليت‌ها در زمينه گياهان دارويی و نيز بوم‌گردی و گردشگری از طريق استانداری آذربايجان غربی و آذربايجان شرقی از جمله اقدامات و دستاوردهای ما در اين حوزه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه