سلطان جنگل، درختی که اشک بازدیدکنندگان را در می آورد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
سلطان جنگل، درختی که اشک بازدیدکنندگان را در می آورد

 سلطان جنگل، اسم درخت معروفی در نیوزلند است که شکوه و عظمت آن باعث حیرت هر بیننده‌ای می‌شود، به طوری که حتی شاید او را به گریه بیندازد.

وقتی در میان نهال‌ها و بوته‌زارها قدم برمی‌دارید، حس می‌کنید که همگی در برابر سلطان جنگل سر تعظیم فرود آورده‌اند. به بالا و بالاتر که نگاه کنید، عظمت و شکوه درخت تانه ماهوتا (Tāne Mahuta) در برابر چشمان‌تان پدیدار می‌شود که بلندترین درخت کوری (از خانواده کاج) دنیا به حساب می‌آید و به شدت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به طوری که حتی شاید او را به گریه بیندازد.

درخت سلطان جنگل

این نوع گونه درختی به‌طور متوسط ۵ متر قطر و ۳۰ متر ارتفاع دارد و به همین واسطه، در هر جنگلی که باشند، به آن جنگل کوری گفته می‌شود. اما درخت معروف به «سلطان جنگل» از روی خدای جنگل مائوری (Māori) نامگذاری شده است. این درخت، ۱۶ متر طول و ۴۵ متر ارتفاع دارد و در واقع به اندازه یک ساختمان ۱۴ طبقه است. این درخت طی سالیان سال به این ابعاد و اندازه رسیده است، به‌طوری که طبق برآوردها، قدمت آن به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال می‌رسد؛ به عبارتی در دورانی که انسان وارد عصر برنز شد، این درخت فقط یک نهال بود.

علاوه بر سلطان جنگل، درختی در همان نزدیکی وجود دارد به نام «پدر جنگل» که با ۱۷ متر قطر، تنومندترین درخت این جنگل در نیوزلند محسوب می‌شود و قدمت آن را ۴۰۰۰ سال برآورد کرده‌اند.

درخت سلطان جنگل

این درخت‌ها علاوه بر حضور باشکوهی که روی زمین دارند، به خاطر شبکه‌ی منحصر به فرد و عمیق ریشه‌ها، متمایز از سایر درختان جنگل هستند. برخلاف بسیاری از درختان بزرگ که از مواد معدنی عمق زمین تغذیه می‌کنند، درختان کوری، پیچک‌های نازکی در امتداد سطح زمین دارند که مواد ارگانیک در حال تجزیه را جذب می‌کند. این درختان ریشه‌های دندانه‌ای عمیقی دارند که هیچگونه مواد مغذی را جذب نمی‌کند و وظیفه‌شان سر پا نگه‌داشتن درخت است.

به هر حال این سیستم تغذیه، آنها را به شدت آسیب پذیر می‌کند. در سال‌های اخیر نیز این گونه از بیماری جدیدی به نام پس‌مرگ (خشک شدن گیاه از نوک شاخه‌ها به سوی ریشه) رنج می‌برد که ناشی از نفوذ آلودگی‌های خارجی به ریشه‌های عمیق است که گاهی اوقات در اثر رفت و آمد حیوانات پستاندار و در برخی موارد هم صرفا به واسطه عبور و مرور مردم به وجود می‌آید. بنابراین اگر قصد بازدید از این درخت باشکوه را دارید، اول کفش‌تان را درآورید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه