کهنسال ترین درختان جهان در کجا قرار دارند؟

سحر ارجمند
سحر ارجمند پنجشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کهنسال ترین درختان جهان در کجا قرار دارند؟

وسیع‌ترین قسمت باقی مانده از جنگل قدیمی درختان سرخ چوب سر به فلک کشیده، در امتداد ساحل شمال کالیفرنیا واقع شده است. این جنگل منحصربه‌فرد دارای بلندترین، بزرگ‌ترین و کهنسال‌ترین درختان سکویا و سرخ چوب در جهان است. 

درختان سرخ چوب (سکویای همیشه سبز) ساحل کالیفرنیا تا ارتفاع بیش از ۳۰۰ فوت (تقریبا ۹۱ متر) رشد و تا ۲۰۰۰ سال عمر می‌کنند. عمر طولانی و بزرگی این درختان به دلیل وجود ماده پلی فنول در پوست و چوب این درختان است که آن‌ها را در برابر حشرات و قارچ‌های مضر مقاوم می‌سازد. همچنین آب و هوای ساحلی باعث به وجود آمدن یک لایه مه غلیظ در سراسر جنگل می‌شود که منشا اصلی رطوبت و مقاومت آن در برابر حریق است.

کهنسال ترین درختان دنیا

در سال ۱۸۴۸، ایالات متحده کنترل کالیفرنیا را در دست گرفت و بلافاصله بعد از آن معادن طلا را کشف کردند. سیل عظیمی از جمعیت در جستجوی ثروت به این ایالت سرازیر شد و با افزایش جمعیت، صنعت چوب رونق یافت؛ در نتیجه مردم از چوب درختان برای ساخت خانه‌ها و زیرساخت‌ها استفاده کردند.

کهنسال ترین درختان دنیا

در دهه ۱۹۲۰، «اتحادیه محافظت از درختان سرخ چوب» (Save the Redwoods League) برای حفظ و نگهداری از گیاهان آغاز به کار کرد. در سال ۱۹۶۸ «پارک ملی ردوود» (Redwood National Park) تاسیس شد و در سال ۱۹۸۰ در سایت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. با این وجود، با گذشت بیش از یک قرن از بهره‌برداری مداوم، مساحت جنگل‌های قدیمی باقی مانده، کمتر از پنج درصد از مساحت اصلی دو میلیون هکتار را شامل می‌شود.

کهنسال ترین درختان دنیا

با وجود وضعیت حفاظت شده این جنگل‌ها، هنوز هم تهدیداتی برای ادامه‌ی حیات آن‌ها وجود دارد. به گزارش اتحادیه محافظت از درختان سرخ چوب: «درختان سرخ چوب که غول‌های باستانی در روی زمین هستند، در مرحله‌ی جدیدی از تغییرات زیست‌محیطی قرار گرفته‌اند که در آن شهرنشینی، تجزیه شدن زیستگاه‌های طبیعی، آلودگی، گونه‌های مهاجم و تغییرات اقلیمی آن‌ها را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.

کهنسال ترین درختان دنیا

یکی از اولین پارک‌های درختان سرخ چوب کالیفرنیا، پارک ایالت ریچاردسون گرو است که در سال ۱۹۲۲ تاسیس شد. این پارک زیستگاه درختان سرخ چوب با ارتفاع بیش از ۳۰۰ فوت (تقریبا ۹۱ متر) و همچنین رودخانه ملی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن شنا و ماهیگیری کنند، البته باید ماهی را بعد از صید، دوباره در رودخانه رها کنند.

کهنسال ترین درختان دنیا

طلوع خورشید در «پارک ایالت هومبولت ردوودز» (Humboldt Redwoods State Park) بسیار زیبا و تماشایی است. یک سوم این پارک (حدود ۱۷٬۰۰۰ هکتار) را درختان سکویای قدیمی تشکیل می‌دهد که بزرگ‌ترین گستره‌ی درختان سرخ چوب باستانی روی زمین است.

کهنسال ترین درختان دنیا

در تصویر بالا علایم، تاریخ‌ها و نمادهایی را مشاهده می‌کنید که روی یک سکویای سقوط کرده، کنده‌کاری شده است.

کهنسال ترین درختان دنیا

فدراسیون بانوان باشگاه گرو کالیفرنیا ( Federation of Women's Club Grove) در خیابان جاینت، بزرگراهی زیبا در کالیفرنیای شمالی واقع شده است که از پارک ایالت هومبولت ردوودز می‌گذرد.

کهنسال ترین درختان دنیا

جنگل ردوود، ۵۰٬۰۰۰ هکتار از طول خط ساحلی کالیفرنیا را شامل می‌شود و ترکیبی از درختان سرخ چوب، انگور داگلاس، درختان بلوط، رودخانه،ها و حیات وحش است.

کهنسال ترین درختان دنیا

منطقه حیات وحش رودخانه ایل (Eel river) با مساحت ۲٬۶۰۰ هکتار، محیط‌های متنوعی برای گیاهان و جانواران، از جمله نمکزار، علفزار و تالاب دارد.

کهنسال ترین درختان دنیا

از لحاظ تاریخی، منطقه حیات وحش رودخانه ایل (Eel River) برای کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ اما امروزه به منطقه‌ای حفاظت شده و همچنین به محل زندگی جانوران شکاری، قوی توندرا، مرغابی، روباه، گوزن و سمور آبی تبدیل شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه