عکاس ها عاشق عکاسی از این ساختمان های شگفت انگیز هستند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
عکاس ها عاشق عکاسی از این ساختمان های شگفت انگیز هستند

از میان ساختمان‌های شگفت‌انگیزی که در سراسر دنیا وجود دارد، شاید اسم برخی از آن‌ها به گوش شما نخورده باشد، اما قطعا مواردی نظیر موزه آبشار تکونداما در کلمبیا، پل شیطان در آلمان و... مورد توجه عکاس‌ها هستند.

شهرهای بزرگ و جاذبه‌های معروف آن‌ها با وجودی که خیلی جذاب هستند، اما به حدی از آن‌ها عکاسی شده است که دیگر جایی برای عکاسی ندارند. عکاس‌ها به دنبال عکاسی از سازه‌های نامتعارف و عجیب هستند و در نتیجه از این نقاط مشهور فاصله می‌گیرند تا به آنچه که می‌خواهند برسند. در اینجا قصد داریم برخی از شگفت‌انگیزترین و عجیب‌ترین ساختمان‌هایی را به شما معرفی کنیم که شاید تا به حال ندیده باشید، اما عکاس‌ها عاشق آن‌ها هستند.

۱. کلیسای Hofskirkja، ایسلند

ساختمان های شگفت انگیز

کلیسای Hofskirkja در ایسلند ظاهرا آخرین کلیسای قدیمی با سقف پوشیده از چمن است. این کلیسا برای حفاظت در مقابل شرایط نامساعد محیطی در سال ۱۸۸۴ در شهر کوچک هوف به این سبک ساخته شد. این ساختمان در حال حاضر یک موزه کوچک است که فقط تعداد محدودی بازدیدکننده را می‌پذیرد.

۲. کریستال میل، کلرادو

ساختمان های شگفت انگیز

کریستال میل (The Crystal Mill) در سال ۱۸۹۲ در کلرادو و نزدیکی آسپن ساخته شد و اکنون به ثبت ملی اماکن تاریخی رسیده است. این محل فاقد هرگونه برق است و فقط در ماه‌های تابستان و پاییز امکان دسترسی به آن با دوچرخه، اسب یا پای پیاده وجود دارد. در این محل از یک توربین آبی استفاده می‌شد تا انرژی لازم برای فعالیت دستگاه‌های مستقر در معادن نقره محلی تامین شود.

۳. موزه آبشار تکونداما، کلمبیا

ساختمان های شگفت انگیز

موزه آبشار تکونداما (Tequendama Falls Museum) در سال ۱۹۲۳ در کلمبیا ساخته شد و به آبشار تکونداما مشرف است. این عمارت در محلی منحصر به فرد قرار دارد و برای مدت کوتاهی به‌عنوان هتل استفاده می‌شد تا اینکه در دهه ۱۹۹۰ به‌طور کل متروکه شد؛ اما مجددا در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان یک موزه آغاز به کار کرد.

۴. اولد میل ورنان، نرماندی

ساختمان های شگفت انگیز

اولد میل ورنان (The Old Mill Vernon) روی آخرین بقایای یک پل در نرماندی قرار دارد. این آسیاب موقعیت متزلزلی دارد که قدمت آن به قرن ۱۶ برمی‌گردد و زمانی محل تولید آرد بود. این سازه‌ها طی قرن‌ها بارها تخریب و تعمیر شده و با این حال تا به امروز پابرجا مانده است و اکنون به‌عنوان نماد ورنان به حساب می‌آید.

۵. پل شیطان، آلمان

ساختمان های شگفت انگیز

پل شیطان (Devils Bridge) در سال ۱۸۶۰ در پارک کروملائور در آلمان ساخته شد. طراحی و محل قرارگیری این پل و انعکاس تصویر آن در آب باعث ایجاد یک حلقه کامل می‌شود.

۶. لاس پوزاس، مکزیک

ساختمان های شگفت انگیز

لاس پوزاس (Las Pozas) در مکزیک زمانی به کاشت قهوه اختصاص داشت تا اینکه شاعر انگلیسی، ادوارد جیمز آن را خریداری کرد و باغ بهشتی مورد علاقه خود را به وجود آورد. این پارک از آبشارها و استخرهای طبیعی ساخته شده است و به لطف گیاهان بومی عجیب و غریب و بقایای به جا مانده از معماری گذشته، محلی مناسب برای عکاسی محسوب می‌شود.

۷. کلیسای سنت یوهان، ایتالیا

ساختمان های شگفت انگیز

کلیسای سنت یوهان (Church of St Johann) سازه‌ای تنها در دولومیت ایتالیا است. این کلیسای باروک کوچک بخشی از خانه Ranuihof است که برای مالک آن ساخته شد و در واقع محلی عمومی برای پرستش خداوند نبود. امروزه فقط کوهنوردان و عکاس‌ها از این محل دیدن می‌کنند.

۸. ستون کاتسخی، گرجستان

ساختمان های شگفت انگیز

ستون کاتسخی (Katskhi pillar) بالای یک تخته سنگ آهکی در رشته‌کوه‌های قفقاز و در روستایی به نام کاتسخی قرار دارد. این سازه محل پرستش یک راهب بود که تنها در این محل زندگی می‌کرد و معتقد بود طبق سنت‌های بیزانس باستان، به خاطر جایگاه عالی که دارد وسوسه نخواهد شد و این کلیسا، فضای کافی برای عبادت و تفکر فراهم می‌کند.

ستون کاتسخی بالای یک تخته سنگ آهکی در رشته کوه‌های قفقاز قرار دارد

پایین آمدن این راهب از نردبان خطرناک متصل به این ستون، ۲۰ دقیقه طول می‌کشید و او هفته‌ای دوبار برای رفتن به کلیسای کوچک پایین برج، از نردبان استفاده می‌کرد.

۹. گیمانا، رومانی

ساختمان های شگفت انگیز

زمانی که در دهه ۱۹۷۰، از تپه‌های رومانیایی روستایی در گیمانا (Geamana) رومانی، مس کشف شد، ساکنان آن احتمالا تصور نمی‌کردند این امر به معنای تخریب دره زیبایشان باشد. از آنجا که مهندسان باید آب فاضلاب معدن مس را تخلیه می‌کردند، نیکولای چائوشسکو دیکتار دستور داد ۴۰۰ خانواده اهل این روستا جابه‌جا شوند و روستایشان به زیر آب رفت. این مناره مخروطی شکل تنها اثر به جا مانده از بقایای کلیسای روستا است.

۱۰. دره میلز، ایتالیا

ساختمان های شگفت انگیز

در نزدیکی شهر سورنتو در ایتالیا، دره عمیقی به نام دره میلز (Valley of the Mills) وجود دارد که زمانی یک آسیاب آرد و یک کارخانه چوب‌بری بود و تا اوایل قرن بیستم نیز همچنان استفاده می‌شد. این محل به تدریج به خاطر رطوبت دره از دهه ۱۸۶۰ متروکه شد.

۱۱. کاسا دو پندو، پرتغال

ساختمان های شگفت انگیز

کاسا دو پندو (Casa do Penedo) تا حدودی استتار شده و بیشتر به یک سکونتگاه باستانی شباهت دارد، اما در واقع خانه‌ای برای گذراندن تعطیلات بوده است که در کوه‌های فاف در شمال پرتغال قرار دارد. این خانه در اوایل دهه ۱۹۷۰ بین ۴ صخره بزرگ سنگی ساخته شد و جالب است بدانید که پنجره‌های ضد گلوله دارد. در حال حاضر این محل یک موزه کوچک است.

۱۲. کلبه باجینا باستا، صربستان

ساختمان های شگفت انگیز

کلبه باجینا باستا (Bajina Basta Hut)، خانه‌ای کوچک روی تخته سنگ است که در رودخانه درینا در صربستان قرار دارد. این خانه در دهه ۱۹۶۰ توسط افراد محلی که به دنبالی جایی برای تنهایی بودند، ساخته شد و به خاطر سیل، چندین بار بازسازی شد. با سه ساعت رانندگی از بلگراد، به روستای آرام و خلوت باجینا باستا می‌رسید.

۱۳. خانه مصری، کورنوال

ساختمان های شگفت انگیز

خانه مصری (Egyptian House) در کورنوال به دستور یک مرد محلی در سال ۱۸۳۰ ساخته شد. او برای تقلید از یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های مصر آن زمان به نام تالار مصری رابینسون (Robinson's Egyptian Hall) در لندن، دستور ساخت این بنا را داد. این سازه در گذشته موزه بود، اما از دهه ۱۹۷۰ تحت مالکیت شرکت لندمارک تراست است.

۱۴. آرکوسانتی آپس، آریزونا

ساختمان های شگفت انگیز

آرکوسانتی آپس (Arcosanti Apse) در وسط صحرای آریزونا قرار دارد. این نیم‌دایره بخشی از یک شهر تجربی به نام آرکوسانتی است که به‌صورت خیالی و سازگار با محیط زیست طراحی شد و بخشی از آن در سال ۱۹۷۰ ساخته شد. اساسا قرار بود گنجایش ۵۰۰۰ شهروند را داشته باشد و هدف این بود که به مردم ثابت کنند می‌توانند با هماهنگی بیشتری با محیط پیرامون‌شان زندگی کنند. امروز اگرچه فقط ۵۰۰ نفر در این محل زندگی می‌کنند، اما به‌عنوان یک آزمایشگاه شهری و تجربه زندگی توسعه پیدا کرده است و در سفر به آریزونا نباید آن را از دست بدهید. 

۱۵. صومعه بلاگاژ، بوسنی و هرزگوین

ساختمان های شگفت انگیز

صومعه بلاگاژ (Blagaj Monastery)، جواهری ناشناخته در روستای کوچک بلاگاژ در بوسنی و هرزگوین است. این معماری رمانتیک چوبی به استخر آب پایین صخره مشرف است و قدم زدن در این صومعه درویش و درک حس و حال آن را برایمان تداعی می‌کند و ارزش سفر به این نقطه از بوسنی را دارد. علاوه بر این می‌توانید روی این استخر قایق‌سواری کنید و طعم آب خالص را بچشید.

۱۶. قصر سامزانو، ایتالیا

ساختمان های شگفت انگیز

قصر سامزانو (Castello di Sammezzano) در اوایل قرن ۱۷ در ۳۰ کیلومتری شهر فلورانس ایتالیا ساخته شد. این معماری باشکوه موریش شامل گنبدها و طاق‌های رنگارنگ است. فضای داخلی آن در قرن ۱۹ بازسازی شد. این قصر در سال ۱۹۹۹ به حراج گذاشته شد و به یک هتل لوکس تبدیل شد، اما بعدها متروکه شد و مورد غارت قرار گرفت. این قصر همچنان متروکه مانده و درهایش به روی عموم بسته است.

۱۷. قصر ایده آل، فرانسه

ساختمان های شگفت انگیز

یک پستچی، قصر ایده‌آل (Le Palais Ideal) را در سال ۱۸۷۹ با الهام از شکل عجیب و غریب سنگ‌هایی که در طول روز کاری‌اش مشاهده می‌کرد، ساخت چراکه همیشه آرزو داشت یک قصر ایده‌آل برای خودش بسازد. او سنگ‌های زیادی را در سبد و فرغون جمع‌آوری کرد و به محل مورد نظر برد.

یک پستچی، قصر ایده‌آل را در سال ۱۸۷۹ با الهام از شکل عجیب و غریب سنگ‌ها در ۳۳ سال ساخت

او شب‌ها مشغول کار ساخت این ساختمان بود و بیش از ۳۳ سال طول کشید تا چشم‌اندازی خارق‌العاده با نمادهای اسرارآمیز خلق کند. این سازه در سال ۱۹۶۹ به‌عنوان یک جاذبه فرهنگی معرفی شد و جالب است بدانید هنرمندانی نظیر پیکاسو این اثر را ستوده‌اند.

۱۸. خزانه جهانی بذر سوالبارد، نروژ

ساختمان های شگفت انگیز

خزانه جهانیِ بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) در جزیره‌ای دورافتاده در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ در ۱۰۰ کیلومتری قطب شمال قرار دارد. این انبار که شدیدا از آن محافظت می‌شود، یک نوع بیمه جهانی برای تضمین بقای انواع گوناگونی از محصولات غذایی در برابر تهدیداتی مانند بیماری، آفت‌ها، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی و گرم شدن کره زمین است. با اینکه جای تفریحی محسوب نمی‌شود، اما اغلب عکاس‌ها هستند که به این مکان سر می‌زنند.

۱۹. انبار شگفت‌ انگیز، ایرلند

ساختمان های شگفت انگیز

انبار شگفت‌‌انگیز (Wonderful Barn) در ایرلند حدود ۱۰۰ پله دارد که دور فضای بیرونی پیچ و تاب خورده این سازه حرکت می‌کند. این انبار در سال ۱۷۴۳ ساخته شد و محلی برای ذخیره غلات بود. اما امروز کمتر گردشگری از آن بازدید می‌کند و علی‌رغم ظاهر عجیب و غریبی که دارد، به شدت نادیده گرفته شده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه