زیباترین کتابخانه های جهان را در قاب تصویر ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
زیباترین کتابخانه های جهان را در قاب تصویر ببینید

ماسیمو لیستری، عکاسی ایتالیایی است که برخی از زیباترین کتابخانه‌های جهان را در قالب تصویر در یک کتاب عرضه کرده است که تحسین هر بیننده‌ای را به‌همراه دارد.

عکاس ایتالیایی، ماسیمو لیستری (Massimo Listri)، کتاب جدیدی از تصاویر برخی از زیباترین کتابخانه‌های جهان را منتشر کرده است که هر خواننده‌ای را با خود به این مکان‌های فوق‌العاده می‌برد و انگیزه‌ای در آن‌ها ایجاد می‌کند تا برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. او این کتاب را طی ۳۰ سال سفر به پنج قاره برای یافتن زیباترین کتابخانه‌ها در گوشه و کنار دنیا جمع‌آوری کرده که در کتابی ۶۶۴ صفحه‌ای به سه زبان انگليسی، آلمانی و فرانسوی منتشر شده است و كارشناسان معتقدند می‌تواند زینت‌بخش هر كتابخانه و خانه هر عاشق كتابی شود.

زیباترین کتابخانه های جهان

این کتاب که «زیباترین کتابخانه‌های جهان» (The World’s Most Beautiful Libraries) نام دارد به اهمیت تاریخی و معماری برخی از قدیمی‌ترین و زیباترین کتابخانه‌های خصوصی، عمومی، آموزشی و صومعه‌ای پرداخته است. قدیمی‌ترین کتابخانه به سال ۷۶۶ می‌رسد و برخی از معرکه‌ترین نسخه‌های خطی، کتاب‌ها، طومارهای پاپیروس و... در آن‌ها به چشم می‌خورد.

زیباترین کتابخانه های جهان

علاوه بر گنجینه‌ای از کتاب‌های نفیس، سازه‌های چشم‌نوازی شامل ستون‌های مارپیچی، لوسترهای عظیم و غیره نیز در این اماکن وجود دارد که باعث تحسین هر بیننده‌ای می‌شود. جالب است بدانید سهم اروپا در داشتن كتابخانه‌هاي زيبا بيش از ديگر قاره‌ها بوده است.

زیباترین کتابخانه های جهان

کتابخانه‌هایی که در این کتاب به تصویر کشیده شده‌اند عبارت‌اند از: کتابخانه رسالتی واتیکان (Vatican Apostolic Library) با مجموعه‌ای از کتب پاپ؛ کتابخانه کالج ترینیتی (Trinity College Library) بزرگ‌ترين كتابخانه ايرلند و خانه هميشگی «كتاب كيلز» يا همان نسخه خطی و تذهيب‌شده گاسپل و کتابخانه لورنزی (Laurentian Library) در فلورانس به‌عنوان کتابخانه تخصصی مدیچی که تویط میکل‌آنژ طراحی شد. هر کتابخانه به‌گونه‌ای توصیف شده است که خوانندگان نه‌تنها به عظمت گنجینه‌های هر ساختمان پی می‌برند، بلکه با پیشینه معرکه هر ساختمان نیز آشنا می‌شوند.

زیباترین کتابخانه های جهان

این کتاب، خوانندگان را به یک سفر فرهنگی-تاریخی می‌برد، به‌طوری که ترغیب می‌شوند شخصا از این مکان‌ها دیدن کنند؛ به‌عنوان مثال در پرتغال می‌توانند کاخ ملی مافرا (Palácio Nacional de Mafra) را با چشمان خود ببینند و از کتابخانه‌اش با بیش از ۳۶ هزار جلد کتاب دیدن کنند. نکته جالب این کتابخانه در این است که هیچ مشكلی با حضور خفاش‌ها در فضای داخلی‌اش ندارند، زیرا اصلی‌ترين دشمنان حشره‌ها هستند و مديران اين كتابخانه از وجود آن‌ها برای محافظت از كتاب‌ها در مقابل حشره‌ها استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه