از جشنواره های دیدنی گرجستان بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
از جشنواره های دیدنی گرجستان بیشتر بدانید

جشنواره‌های متعددی در طول سال در گرجستان و به‌خصوص شهر تفلیس برگزار می‌شود که می‌تواند لذت سفر به این کشور زیبا را دوچندان کند.

گرجستان کشوری غنی از سنت‌های کهن ۱۰۰ ساله است که ریشه در فرهنگ بومی آن دارد، به همین دلیل می‌توان جشنواره‌های متعددی در این کشور پیدا کرد که هر یک در نوع خود منحصربه‌فرد هستند و از آنجا که مردم گرجستان عاشق جشن گرفتن هستند، جشنواره‌های خود را با غذا، موسیقی و نوشیدنی‌های فوق‌العاده برپا می‌کنند. بهترین راه برای درک کردن این مراسم‌ها، شرکت در جشنواره‌ها است که تور گرجستان این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

شما می‌توانید تور تفلیس و تور باتومی را در کجارو به‌سادگی جست‌و‌جو کرده و از میان تورهای ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت به‌راحتی خریداری کنید.

۱. جشن روز تفلیس

جشنواره های گرجستان

با اینکه تاریخ رسمی پایه‌گذاری تفلیس مشخص نیست، اما گرجی‌ها این روز را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای این کشور جشن می‌گیرند. جشن روز تفلیس (تبلیسوبا) اولین بار در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۷۹ برگزار شد و از آن زمان به بعد، آخرین هفته اکتبر را برای این مراسم در نظر می‌گیرند. این جشن مصادف با پایان فصل برداشت است، درست زمانی که طبیعت تغییر می‌کند و هوا همچنان گرم است، تاریخ برگزاری این مراسم در ۱۵ و ۱۶ مهر امسال خواهد بود. برنامه‌های این روز شامل کنسرت در فضای باز به‌همراه پایکوبی و رویدادهای گوناگون فرهنگی و غذاهای گرجی خوشمزه است. دست‌فروش‌های محلی در مناطق مرکزی شهر به فروش محصولاتی نظیر پنیر، نوشیدنی، میوه، سبزیجات، لباس‌های دست‌دوز، عسل، میوه خشک شده و... می‌پردازند. تئاترهایی هم با محوریت گذشته تاریخی کشور اجرا می‌شود، موسیقی‌های فولکلور و کنسرت و آتش‌بازی نیز لذت این تجربه را دوچندان می‌کند.

جاهای دیدنی تفلیس را برای اطلاعات بیشتر در کجارو ببینید.

۲. جشنواره توشیتوبا

جشنواره های گرجستان

جشنواره توشیتوبا (Tushetoba) در منطقه توشتی گرجستان برگزار می‌شود و میراث فرهنگی این منطقه را جشن می‌گیرند. به‌طور سنتی، مراسم با یک مسابقه اسب‌سواری آغاز می‌شود و به برنده مسابقه، یک پرچم و گوسفند (مردم محلی پرورش‌دهنده گوسفند هستند) اهدا می‌شود. این منطقه به واسطه برج‌های قرون وسطی، روستاهای دست‌نخورده و مناظر فوق‌العاده زیبا، در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. مهم‌ترین دلیل برای حضور در این جشنواره، تماشای نحوه درست کردن کوفته گوشت گرجستانی به نام «Khinkali»است و شاید حتی بخواهید یکی از آن‌ها را خودتان درست کنید.

۳. جشنواره آرت. ژن

جشنواره های گرجستان

جشنواره موسیقی آرت. ژن (Art. Gene) از سال ۲۰۰۳ در موزه قوم‌نگاری تفلیس (Ethnography Museum) برگزار می‌شود. نوازندگان موسیقی‌های سنتی، هنرمندان معاصر گرجستانی و گروه‌های رقص سنتی در این جشنواره گرد هم می‌آیند. این مراسم برخلاف سایر جشنواره‌های گرجستان، در ماه‌های تابستان اجرا می‌شود و یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد. در طول روز می‌توانید از غرفه‌های صنایع دستی بازدید کرده و از انواع غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌های محلی میل کنید. علاوه بر این، حین اجرای موسیقی می‌توانید در محیطی عالی، یک پیک‌نیک راه بیندازید.

۴. جشنواره پنیر توشتی

جشنواره های گرجستان

منطقه توشتی (Tusheti) علاوه بر برج‌های قرون‌وسطایی و مناظر چشم‌نواز، به‌خاطر پنیر بز نیز شهره است. جشنواره پنیر در آخرین هفته ماه مه برگزار می‌شود و تولیدکنندگان پنیر را از شهرهای اطراف به این منطقه می‌کشاند. فعالیت‌های ورزشی متنوع، مسابقات سوارکاری، عرضه صنایع دستی و موسیقی‌های محلی نیز در کنار این جشنواره به چشم می‌خورد.

۵. جشنواره پنیر تفلیس

جشنواره های گرجستان

گرجستان تولیدکننده طیف وسیعی از پنیرها است و بهترین مکان برای چشیدن انواع مختلف آن، حضور در جشنواره پنیر تفلیس است. تولیدکنندگان پنیر از ارمنستان و آذربایجان از سال ۲۰۱۵ در این جشنواره شرکت کرده و در نتیجه تنوع بیشتری از پنیر را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

۶. جشنواره کتاب تفلیس

جشنواره های گرجستان

جشنواره کتاب یا همان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تفلیس یکی دیگر از رویدادهای مهم کشور گرجستان است که از ۳۱ مه تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۸، صدها کتاب را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این مراسم کتاب‌هایی از نویسندگان محلی و همچنین نویسندگان خارجی عرضه می‌شود.

۷. جشنواره رنگ تفلیس

جشنواره های گرجستان

جشنواره یک‌روزه رنگ تفلیس، مشابه جشن هولی هند است و مردم با پرتاب پودرهای رنگی، این مراسم را برگزار می‌کنند. مردم در دریاچه لاک‌پشت‌ (Turtle Lake)، از جاذبه‌های گردشگری تفلیس دور هم جمع می‌شوند. این مراسم در سال ۲۰۱۷، در تاریخ ۲۵ ژوئن با حضور صدها نفر انجام شد و تاریخ دقیق این جشنواره در سال‌های آتی از قبل اعلام می‌شود و زمان مشخصی ندارد.

۸. جشنواره موسیقی تفلیس

جشنواره های گرجستان

جشنواره بین‌المللی موسیقی تفلیس که با محوریت ژانر الکترونیک و راک در فضای باز برگزار می‌شود، اولین بار در سال ۲۰۰۹ انجام شد و به‌شدت مورد استقبال مردم به‌خصوص جوانان قرار گرفت. برنامه این مراسم هر سال متفاوت است و هنرمندان معروفی در آن حضور دارند. این جشنواره در منطقه‌ای خارج از مرکز شهر به‌مدت ۳ تا ۴ روز انجام می‌شود و از اواخر عصر آغاز شده و تا اوایل صبح روز بعد ادامه پیدا می‌کند.

۹. جشنواره جم گرجستان

جشنواره های گرجستان

جشنواره موسیقی الکترونیک گرجستان (Georgian Electronic Music Festival) یا به اختصار جشنواره جم در شهر ساحلی آناکلیا (Anaklia) برگزار می‌شود. جشنواره جم اولین بار در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد و ۱۲۳ هنرمند گرجستانی و بین‌المللی را روی صحنه ‌برد، به‌طوری که ۱۰ هزار مهمان در طول مدت ۹ روز این جشن حاضر شدند. این مراسم که دی‌جی‌های معروف جهان در آن شرکت می‌کنند، از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین جشنواره‌های گرجستان به شمار می‌رود. جشن جم از ۹ تا ۱۲ اوت برگزار می‌شود و با تهیه بلیط این جشنواره می‌توانید در همه اجراهای موسیقی بین‌المللی با سبک‌های متفاوت حضور داشته باشید و از امکاناتی مانند پارک آبی و تمامی فعالیت‌های ورزشی، سرگرمی‌ها و... به‌ رایگان استفاده کنید. فاصله شهر زیبای آناکلیا با باتومی ۱۴۰ کیلومتر و با تفلیس ۳۵۰ کیلومتر است که با ماشین شخصی یا اتوبوس قابل دسترسی است.

۱۰. جشنواره بین‌المللی تئاتر تفلیس

جشنواره های گرجستان

جشنواره بین‌المللی تئاتر تفلیس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور به حساب می‌آید. این جشنواره از سال ۲۰۰۹ هر سال برگزار می‌شود و از انتهای سپتامبر تا اوایل اکتبر ادامه دارد. برنامه‌های این مراسم شامل نمایش تئاترهای بومی و بین‌المللی، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و... می‌شود.

۱۱. جشنواره فیلم باتومی

جشنواره های گرجستان

جشنواره بین‌المللی فیلم باتومی (BIAFF) هر سال در شهر ساحلی آجاریا باتومی برگزار می‌شود. هدف از این جشنواره، تقویت مبادلات فرهنگی، شناخت و همکاری تولیدکنندگان، فیلم‌سازها و مننتقدان فیلم از کشورهای مختلف است. این برنامه شامل رقابت شخصیت‌های مطرح بین‌المللی، فیلم‌های مستند و فیلم‌سازهای جوان می‌شود.

۱۲. جشن نوروز

جشنواره های گرجستان

مردم گرجستان نیز مانند ایرانیان عید نوروز (از اعیاد باستانی زرتشتی) را جشن می‌گیرند و اهمیت زیادی برای آن قائل هستند؛ در واقع قبل از ظهور مسیحیت، دین مردم گرجستان زرتشتی بوده است. روز اول فروردین جزو تعطیلات رسمی گرجستان محسوب می‌شود که شامل دید و بازدید، جشن و پایکوبی، چیدن سفره هفت سین و... است. در سال ۱۳۸۹ خورشیدی، به دستور میخائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهوری وقت گرجستان، عید نوروز در سراسر گرجستان به‌عنوان عید ملی این کشور اعلام شد.

۱۳. جشن سال نو

جشنواره های گرجستان

مردم گرجستان جشن‌های اصلی خود را در روز سال نو و روز شانس (Bedoba) برگزار می‌کنند. روز شانس به روز دوم ژانویه گفته می‌شود که طبق باور مردم در این روز مشخص می‌شود بقیه سال را چگونه سپری خواهند کرد. چیچیلاکی (Chichilaki) درخت تزیین شده کریسمس است که از آن به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر سنت سال نو و کریسمس در گرجستان باستان یاد می‌کنند و در پایان تعطیلات سوزانده می‌شود و با سوختن آن، تمام مشکلات از بین می‌رود. به‌طور سنتی، در شب کریسمس، هر خانواده نوعی غذا به نام کورکوتی (Korkoti ) می‌پزد که از گندم، گردو و کشمش تهیه می‌شود که به آن حلیم کریسمس می‌گویند. پای‌های کریسمس از اصلی‌ترین شاخصه‌‌های کریسمس در گرجستان است و در مناطق غربی این کشور، این پای را به‌شکل هلال ماه درست می‌کنند که از آرد گندم، تخم‌مرغ آب‌پز و پنیر تهیه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه