جشن هولی چیست و در کجا برگزار می‌شود؟

شقایق  وحیدی
شقایق وحیدی جمعه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
جشن هولی چیست و در کجا برگزار می‌شود؟

جشن هولی، جشن باستانی و ملی آغاز بهار در کشور هند است که در آن مردم با رنگ‌های شاد به استقبال بهار و سال جدید می‌روند.

جشن هولی، جشنی باستانی است که ارتباطی تنگاتنگی با تاریخ و اسطوره‌های هندی دارد. این جشن سرشار از زندگی و شور جمعی است و به‌طور معمول در دو روز برگزار می‌شود. در تقویم برخی کشورها همچون هند و نپال برای جشن هولی تعطیلاتی رسمی در نظر گرفته‌اند و آن را جشنی ملی می‌دانند. 

جشن هولی جشنی رنگارنگ و دوست داشتی است که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و مردم از این جشن به‌عنوان فرصتی برای دید و بازدید استفاده می‌کنند.

همه آنچه که باید درباره جشن هولی بدانید:

جشن هولی چیست؟

جشن هولی

منبع: indiavisa-online

جشن هولی، فستیوال رنگ‌‌های شاد است که هر سال توسط پیروان آیین هندو در سراسر جهان برگزار می‌شود. به این جشن در زبان بنگال غربی، «دولیاترا» می‌گویند. جشن هولی آخرین جشن سال در تقویم بنگالی است.

هولی جشن خوش‌آمدگویی به بهار است که در پایان زمستان برگزار می‌شود و مردم، آب و پودرهای رنگی را روی هم می‌پاشند. این جشن در طی سال‌های اخیر به‌واسطه شادی و رنگارنگی که با خود به ارمغان می‌آورد، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. مردم با جشن هولی زنگار را از همه چیز برمی‌دارند و کهنه‌ها را نو می‌کنند. جشن هولی فرصتی برای بازنگری در روابط و محکم‌ کردن پیوند‌های عاطفی است. در متن‌های کهن، از این جشن با عنوان جشنی برای برداشت محصول خوب نیز یاد شده و برخی بر این باورند که در گذشته، جشن هولی در میان تمام آریایی‌‌ها فراگیر بوده است؛ اما در گذر زمان محدود به شبه‌قاره هند شده است. 

جشن هولی جشنی فارغ از رتبه‌بندی‌های اجتماعی همچون طبقه، جنسیت، سن و موقعیت اجتماعی است. در جشن هولی تندیس‌های خدایان هندی همچون کریشنا (خدای عشق) و رادا (رادیکا، معشوق کریشنا) نیز روی کجاوه‌ای در خیابان‌ها گردانده و آوازهایی در وصف آن‌ها خوانده می‌شود. مردم تلاش می‌کنند در این جشن با لباس‌هایی کهنه ظاهر شوند و پوست و موهای خود را چرب کنند تا رنگ‌ها راحت‌تر پاک شوند. 

مردم در جشن هولی که به‌مدت یک شب و روز از غروب ماه کامل (Purnima) طول می‌کشد، آتش برپا می‌کنند، یکدیگر را به پودرهای رنگی آغشته می‌کنند و با تفنگ‌های آبی و بادکنک‌های پر از آب همدیگر را خیس می‌کنند. گروهی دیگر از مردم با طبل و ساز در خیابان راهپیمایی می‌کنند و آواز می‌خوانند و می‌رقصند. در پایان با دوستان و خانواده‌های خود دور هم جمع می‌شوند و غذاهای ویژه این جشن را می‌خورند. جشن هولی فستیوالی پر شور و کامل است. 

تاریخچه جشن هولی

هولیکا داهان در جشن هولی

منبع: dailyo.in

جشن هولی ریشه در اساطیر هندی دارد و در گوشه و کنار هند با آیین‌های مختلف پاس داشته می‌شود. بسیاری ریشه این جشنواره را در افسانه «هیرانیاکاشیپو»، پادشاه شیطان در هند باستان می‌دانند. برادر او به‌دست وینشو کشته شده بود و هیرانیاکاشیپو قصد داشت که انتقام بگیرد و با دست گرفتن قدرت بر آسمان و زمین حکم‌فرمایی کند؛ به‌همین جهت، به مردم دستور داد تا او را در جایگاه خدایان بپذیرند و خدایان را برکنار کرد. تنها پسر هیرانیاکاشیپو، «پرالادا» نافرمانی کرد و وفادارانه همچنان وینشو را ستایش می‌کرد.

هیرانیاکاشیپو با کمک خواهرش «هولیکا» برای کشتن پسر خود دسیسه کرد. هولیکا لباسی داشت که از او در برابر آتش محافظت می‌کرد. پس آتشی برپا کرد و تلاش کرد تا پرالادا را بسوزاند؛ اما لباس به‌جای محافظت از او از پرالادا حفاظت کرد و هولیکا سوخت. ویشنو در همان شب هیرانیاکاشیپو را از میان برد. از این داستان به‌عنوان پیروزی خیر بر شر یاد می‌شود. در بسیاری از نقاط هند رسم است در شب قبل از جشن هولی، آتشی بزرگ برپا کنند و ارواح شیطانی را بسوزانند. حتی امروزه نیز این داستان توسط بازیگران در جشن هولی اجرا می‌شود.

در جاهای دیگر، منشا اصلی این جشن را متاثر از رابطه کریشنا و رادا می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که کریشنا، خدای آیین هندو که مظهر ویشنو روی زمین در نظر گرفته می‌شود، عاشق رادای خدمتکار بوده و پوست آبی و تیره‌اش، برخلاف پوست سفید رادا موجب خجالت او بوده است؛ به همین جهت، در حین بازی با او و سایر خدمتکاران چهره‌های آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کرده است. بسیاری منشا این رنگ پاشیدن‌ها را در جشن هولی همین موضوع و شادی جمعی را نیز برگرفته از ویژگی‌های شوخ‌طبعانه و بازی‌های کریشنا می‌دانند. 

رنگ های پودری جشن هولی

منبع: people.com

در گذشته رنگ‌هایی که در این جشنواره استفاده می‌کردند، منشا طبیعی داشتند؛ برای مثال رنگ سبز را از برگ‌های بهاری، قرمز از گل سرخ یا پوست درختان سیب، بنفش از انگور و قهوه‌ای از برگ‌های خشک شده چای یا برگ درختان افرا تهیه می‌شد. وجود منشا طبیعی برای رنگ‌ها منجر می‌شد تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود؛ اما با گذر زمان و ورود به قرن نوزده میلادی، رنگ‌های صنعتی جایگزین این رنگ‌های طبیعی شدند. استفاده از این رنگ‌ها به‌واسطه داشتن ترکیبات فلزات سنگین، پیامدهایی جدی برای سلامت انسان و محیط‌زیست دارد. این رنگ‌های پودری می‌توانند پساب و شبکه آب و فاضلاب را آلوده کنند. 

امروز با گسترش حساسیت‌های محیط‌زیستی کمتر این مراسم در دامان طبیعت برگزار می‌شود؛ اما برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، طرفداران محیط‌زیست تولید رنگ‌های پودری به شیوه‌های سنتی را تبلیغ و ترویج می‌کنند و به معرفی شیوه‌های مختلف و ساده‌ای را برای تولید این رنگ‌ها می‌پردازند. 

جشن هولی در متون کهن، کتیبه‌ها و نقاشی‌ها

توصیف جشنواره هولی در متون مقدس آیین هندو همچون وداها (Veda) و پوراناها (Purana) وجود دارد. کتیبه سنگی متعلق به ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در رامگاره، واقع در استان ویندیا یافت شده و در آن به داستان هولیکا اشاره شده است. شاه هارشا (King Harsha) نیز در کتابی با نام راتناوالی (Ratnavali) که به قرن هفتم تعلق دارد، از هولیکا یاد کرده است. 

ابوریحان بیرونی در خاطرات خود از جشن هولی یاد می‌کند و سایر نویسندگان آن دوره از برگزار کردن این جشن نه‌تنها توسط طرفداران آیین هندو، بلکه توسط مسلمانان نیز یاد کرده‌اند. ردپای جشن هولی را می‌توان روی مجسمه‌های دیوار معابد قدیمی نیز پیدا کرد. تابلویی متعلق به قرن شانزدهم در معبد هامپی در  ویرانه‌های باستانی پایتخت امپراتوری ویجایاناگارا (Vijayanagara) کنده‌کاری شده که صحنه‌هایی شاد از مراسم هولی را به تصویر کشیده‌اند. در این نقاشی یک شاهزاده و همسرش در میان خدمتکاران ایستاده و در انتظار برگزاری مراسم هولی و خیس کردن یکدیگر با آب و رنگ هستند. 

نقاشی قرن شانزدهمی احمدناگر که با موضوع واسانتا راگینی (آهنگ یا موسیقی بهاری) است، زوجی سلطنتی را نشان می‌دهد که روی تاب نشسته‌اند و در اطرافشان دوشیزگانی در حال نواختن موسیقی و رنگ پاشی با پیچکاری هستند. این نقاشی‌ها تنها بخش کوچکی از آثار هنری است که به جشن باستانی هولی پرداخته‌اند. 

باورها و داستان های جشن هولی

وینشو در کالبد نیمی انسان، نیمی شیر

منبع: ancient-origins.net

داستان‌ها و باورهای متفاوتی در مورد منشا و دلیل برگزاری جشن هولی وجود دارد. برخی از این داستان‌ها پیوند‌هایی با تاریخ و داستان‌های روایت شده در کتاب‌های مذهبی آیین هندو دارد. در ادامه به برخی از این داستان‌ها خواهیم پرداخت.

داستان هیرانیاکاشیپو و کشتن پراهلادا

زمانی که برادر هیرانیاکاشیپو که از او با نام شاه بزرگ شیطان یاد می‌کنند، توسط وینشو کشته شد، برای مدتی طولانی به عبادت برهما پرداخت. این عبادت‌ها باعث شد که برهما به او توجه ویژه‌ای داشته باشد و مورد حمایت او قرار گیرد. به‌واسطه حمایت‌های او، هیرانیاکاشیپو تنها در شرایطی خاصی جان می‌باخت. او به‌هیچ‌وجه به دست هیچ حیوان یا انسانی کشته نمی‌شد؛ چه در فضای باز و چه در فضای خانه، امکان به قتل رسیدن هیرانیاکاشیپو وجود نداشت؛ نه روی زمین و هوا و نه روز و شب، هیچ کس نمی‌توانست او را به قتل برساند و در نهایت نه با پرتابه و نه با هیچ آلت قتاله‌ای، امکان آسیب رساندن به هیرانیاکاشیپو وجود نداشت. 

حمایت‌های برهما و حس فناناپذیری و قدرت، او را به خود مغرور ساخت؛ تا جایی که خود را در جایگاه خدایان دید و هرکس از او نافرمانی می‌کرد، شایسته مرگ می‌دانست. هیرانیاکاشیپو مردم را وادار کرد تا به پرستش او بپردازند. در این میان پسر او، پراهلادا همچنان وفادارانه به پرستش وینشو مشغول بود و این موضوع منجر شد تا هیرانیاکاشیپو با همکاری خواهرش هولیکا، برای مرگ او برنامه‌ریزی کند. 

هولیکا با شنلی که از او در برابر آتش محافظت می‌کرد، پراهلادا را به‌میانه آتش برد؛ اما شنل به‌جای محافظت از هولیکا، از پراهلادا در برگرفت و جان او را نجات داد. با این اتفاق وینشو را برانگیخته کرد و او در کالبد «ناراسیما» که نیمی انسان و نیمی شیر است در غروب و در جایی میان زمین و آسمان بر هیرانیاکاشیپو ظاهر شد و با چنگال‌هایش او را کشت. در روایت‌ها آمده است که وینشو می‌تواند در ۹ کالبد مختلف ظاهر شود و ناراسیما یکی از آن‌ها بود. 

بسیاری بر این باورند که نام جشن هولی از نام هولیکا وام گرفته شده است و برپا کردن آتش در این روز نیز از همین داستان منشا می‌گیرد. 

عشق کریشنای تیره رنگ و رادا

منشا جشن هولی

منبع: indiaonlinepages

هولی جشن خوش‌آمدگویی به بهار است

یکی از شکل‌ها و کالبد‌های معروفی که ویشنو در آن ظاهر می‌شود، کریشنا است. در بسیار از داستان‌ها، کریشنا را با صورتی آبی توصیف می‌کنند. در برخی روایت‌ها آمده است که صورت آبی کریشنا به دوران کودکی او بازمی‌گردد. در زمان کودکی مادر او پوتانا تلاش کرد او را با شیر خود مسوم کند و در نتیجه رنگ پوست کریشنا از آن زمان تغییر یافت. 

کریشنا به دختری به نام رادا دل می‌بازد؛ اما نگران است که به‌خاطر رنگ پوست، از سمت او پذیرفته نشود؛ بنابراین با طراحی یک بازی و ریختن رنگ بر چهره او سعی می‌کند به او نزدیک شود و عشقی میان آن‌ها شکل می‌گیرد. برخی بر این باورند که جشن هولی به این رویداد عاشقانه و رنگ پاشیدن بر چهره رادا بازمی‌گردد. 

جشنی برای بازگشت خدای عشق

کامادوا را به‌عنوان خدای عشق می‌شناسند. خود کلمه کاما-دووا نیز به‌معنای عشق الهی یا خدا عشق به کار گرفته می‌شود. درباره تولد او روایت‌های بسیار زیادی وجود دارد. برخی بر این باورند که او از ذهن برهما متولد شده است و برخی دیگر او را پسر کریشنا و روکمینی می‌دانند؛ اما نقشی که او در میان خدای شیوا و الهه پارواتی (Parvati) ایفا کرد، کامادوا را به الهه عشق بودن منسوب کرده است.

معروف است که شیوا پس از آنکه همسرش ساتی خود را به درون آتش انداخت و جان خود را از دست داد، به مراقبه‌ای عمیق رفت. در همین میان، الهه پاوراتی از خدایان می‌خواست که شریک زندگی او شود. گوشه‌نشینی شیوا مشکلاتی را پیش آورده بود و خدایان برای درخواست کمک به کامادوا مراجعه کردند. 

کامادوا برای تغییر شرایط با خوشحالی تیر عشق خود را برای شکستن مراقبه شیوا پرتاب کرد. این اتفاق خشم شیوا را برانگیخت و چشم سوم او باز و کامادوا سوخته و خاکستر شد. این اتفاق ضربه مهلکی به خدای عشق بود و همسر او راتی را در هم ریخت و او ۴۰ روز به مراقبه و دعا مشغول شد. پس از گذشت این مدت با التماس‌های فراوان راتی، خشم شیوا فروکش کرد، کامادوا بخشیده شد و دوباره به زندگی بازگشت. الهه پاوراتی نیز به عشق خود دست یافت. پیروان آیین هندوئیسم بر این باورند که جشن هولی پس از ۴۰ روز به مناسبت بازگشت خدای عشق برگزار می‌شود.

جشن هولی در کدام کشورها برگزار می‌شود؟

جشن هولی در هند

منبع: people.com

جشن هولی در اکثر کشورهای شبه‌قاره هند برگزار می‌شود؛ اما در کشورهای نپال و هند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این کشورها این جشن، یک رویداد ملی محسوب می‌شود و در تقویم برای آن تعطیلاتی در نظر گرفته‌اند. این جشن هیچ مرز و مانعی نمی‌شناسد و هر کجای جهان که مردم هند حضور داشته باشند، با ذوق و شادی جشن هولی را برگزار می‌کنند. با رنگ‌ها بازی و آتشی به نام هولیکا روشن می‌کنند و پیروزی خیر بر شر را جشن می‌گیرند. جشن هولی همچون تمام فستیوال‌های مشابه خود، فرصتی برای جدایی از زندگی روزمره، گرد هم آوردن مردم و ایجاد حس نزدیکی و همدلی است. 

جشن هولی در کشور هند

جشن هولی در ایالت‌های مختلف کشور هند به‌صورت‌های مختلفی برگزار می‌شود. یکی از مشهورترین ایالت‌ها، ایالت گجرات در غرب این کشور است. در این ایالت فستیوال هولی به‌صورت دو روزه برگزار می‌شود و عصر روز اول با برپا کردن آتشی بزرگ گرد هم جمع می‌شوند و ذرت خام و نارگیل به درون آن می‌ریزند. روز دوم پودر رنگ و آب را مخلوط می‌کنند و به روی هم می‌پاشند. در یکی از شهرهای ساحلی گجرات با نام دوارکا (Dwarka)، جشن هولی را در معبد دوارکادیش (Dwarkadheesh) با موسیقی و مراسم‌های کمدی برگزار می‌کنند.

مردم هند باورها و رسوم متعددی دارند که بخشی از این آیین‌ها را در مراسم جشن هولی نیز اجرا می‌کنند. از میان این مراسم‌ها می‌توان به شکستن کوزه دوغ در بالای دیوارها اشاره کرد. پسرها تلاش می‌کنند هرمی انسانی شکل دهند و با کمک هم به کوزه دوغ برسند و آن را بشکنند و دختران با پاشیدن رنگ و آب سعی می‌کنند، آن‌ها را متوقف کنند. اگر پسری از میان جمع موفق به شکستن کوزه شود، او را پادشاه هولی می‌نامند و باقی پسرها در شهر راه می‌افتند و به همه اخطار می‌دهند که ممکن است کریشنا ظهور کند و ظرف کره آن‌ها را بدزدد. 

یکی دیگر از ایالت‌های هند که جشن هولی را با مناسک خاصی برگزار می‌کند، ایالت  اوتار پرادش (Uttar Pradesh) است. در این ایالت در نزدیکی شهر ماتورا پیش از روز اصلی جشن مراسمی با نام «لات مار هولی» برگزار می‌شود. این مراسم در دو شهر دیگر این ایالت نیز با نام بارسانا (Barsana) و ناندگائون (Nandgaon) اجرا می‌شود. لات مار هولی به‌معنای مراسم هولی است که در آن مردم با چوب ضربه می‌زنند. منشا تاریخی این مراسم را در داستان مرتبط با کریشنا می‌دانند. معروف است که او برای دیدار رادا به روستای محل زندگی او می‌رود و با رادا و دوستانش شوخی می‌کند. شوخی کریشنا آن‌ها را دلخور می‌کند و زنان با چوب او را می‌زنند. 

لات مار هولی

منبع: people.com

مراسم هولیکا داهان نمادی از پیروزی نیروهای خیر بر شر است

هر سال عده زیادی از مردان در جشن هولی به ایالت اوتار پرادش می‌روند، تا زنان این ایالت آن‌ها را با چوب کتک بزنند. زنان بعد از کتک زدن مردها، یکی را اسیر می‌کنند و با پوشاندن لباس زنانه او را مجبور می‌کنند در شهر برقصد. 

یکی دیگر از ایالت‌های هند که جشن هولی را مفصل‌تر برگزار می‌کند ایالت ورینداوان (Vrindavan) است. در این منطقه این جشن به‌مدت ۱۶ روز ادامه دارد و مردم ۱۱ روز پیش از جشن هولی در کنار پاشیدن رنگ‌های پودری در معبدی به نام بنکه بیهاری گل‌های ریز و رنگارنگی را روی جمعیت می‌ریزند.

 ایالت شانتینیکیتن (Santiniketan) هند نیز هر سال میزبان جشن هولی است، آن‌ها جشن هولی را دانشگاه اصلی شهر برگزار می‌کنند. در جشن هولی دانشجویان لباس زردی می‌پوشند و اجراهای جذابی را به نمایش می‌گذارند و در کنار آن موسیقی، رقص و پایکوبی و بازی با رنگ‌ها نیز جریان خواهد داشت. در ایالت شانتینیکیتن جشن هولی را با نام باسانتا اوتسا (Basanta Utsav) نیز می‌شناسند. 

نپال

رقص و پایکوبی در جشن هولی

منبع: people.com

جشن هولی در نپال نیز جشنی ملی محسوب می‌شود و یکی از فستیوال‌های اصلی این کشور است. این جشن در ماهی به نام  فاگون (Phagun) در تقویم رسمی نپال برگزار می‌شود. مردم نپال در جشن هولی همچون باقی کشورها به خیابان‌ها می‌آیند و به روی هم رنگ می‌پاشند و بادکنک‌هایی با نام لولا (lola) را پرتاپ می‌کنند که از آب و رنگ پر است. در این جشن سایر مردم نپال همچون بودایی‌ها نیز به خیابان‌های می‌آیند و در جشن مشارکت می‌کنند. 

سایر کشورها

جشن هولی علاوه بر کشورهای شبه‌قاره هند در کشورهای دیگری همچون سنگاپور، استرالیا، موریس، کانادا، گویان، کشورهای اروپایی و کشورهای آمریکای جنوبی نیز برگزار می‌شود. 

زمان برگزاری جشن هولی (2023)

جشن هولی

منبع: people.com

در تقویم پیروان آیین هندوئیسم، جشن هولی یا همان جشن آغاز بهار در ماه‌های مارس و آوریل برگزار می‌شود. این جشن هر سال در تاریخ‌های مختلفی جشن گرفته می‌شود. امسال در روز چهارشنبه ۸ مارس معادل ۱۷ اسفند ۱۴۰۱، جشن هولی و یک روز قبل آن مراسم هولیکا داهان برگزار می‌شود. 

 آیین جشن هولی

 پیش از هولی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشن هولی رنگ پاشیدن به یکدیگر است. شاید به‌ظاهر این جشن در دو روز برگزار شود؛ اما همچون بسیاری از مراسم و فستیوال‌های دیگر، مردم از روزها قبل در حال آماده‌سازی تدارکات آن هستند. تهیه کردن رنگ‌ها و خوراکی‌ها، آماده کردن خانه‌ها برای دید و بازدیدها و خانه تکانی پیش از جشن زمانی زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. برخی از مردم لباس‌های نو تهیه می‌کنند تا در پایان جشن با لباسی آراسته و نو به دید و بازدید بروند.

هوالیکا داهان

هولیکا داهان از میان بردن دیو هولیکا است. یک روز مانده به جشن هولی مردم آتش‌های بزرگی را در مکان‌هایی عمومی همچون پارک‌ها و محل‌های رو باز نزدیک به معابد برپا می‌کنند. این آتش‌ها با هدف سوزاندن ارواح شیطانی و دور کردن تاریکی‌ها رخ می‌دهد. مردم گرد آتش جمع می‌شوند و به‌صورت جمعی دعا می‌کنند و مراسم‌های مذهبی خاص خود را پیش می‌برند. برگزاری مراسم هولیکا داهان نمادی از پیروزی نیروهای خیر بر نیروهای اهریمنی است. در پایان مراسم برخی از مردم تکه‌ای از آتش را با خود به خانه می‌برند تا خانه‌ها نیز پاک شوند. 

رنگ بازی

روز دوم مهیج‌ترین بخش جشن هولی است که به نام‌هایی همچون رنگوالی هولی (Rangwali Holi) یا دولتی (Dhuleti) نیز در میان مردم شهرت دارد. در این روز مردم به خیابان‌ها می‌آیند و هیاهو و شلوغی همه خیابان‌ها را فرا می‌گیرد. بسیاری رنگ‌های پودری را با آب ترکیب می‌کنند تا اثری بیشتری داشته باشند. فضایی پر از شیطنت و دوستی در جریان است و همه تلاش می‌کنند تا دیگری را درون سطل‌های رنگ بندازند یا حسابی همدیگر را آغشته به رنگ کنند. در روز دوم برخی از مردم می‌خوانند و می‌رقصند و سعی می‌کنند باقی آدم‌ها را نیز با خود همراه کنند.

بعد از رنگ بازی عده‌ای به خانه‌ها می‌روند برای دید و بازدیدها آماده می‌شوند و برخی می‌مانند و خیابان‌ها را از رنگ پاک می‌کنند. مهمانی‌های عصر روز دوم بخش مهمی از آیین جشن هولی است؛ چراکه یکی از اهداف این جشن حذف کینه‌ها و استحکام بخشیدن به روابط است. جشن هولی فرصت خوبی برای ترمیم و نو کردن روابط دوستانه و خانوادگی فراهم می‌کند.

خوراکی‌های جشن هولی

خوراکی های جشن هولی

منبع: .independent.co.uk

همچون بسیاری از فستیوال‌ها، خوراکی‌ها و غذاها بخش مهمی از برنامه‌ هستند و جشن هولی نیز نوشیدنی‌ها و غذاهای مخصوص به خود را دارد. یکی از نوشیدنی‌هایی که با نام مراسم هولی پیوند خورده، تاندای (Thandai) است. تاندای از ترکیب دانه‌هایی همچون دانه‌های هندوانه، خربزه، بادام، دانه‌های ساقه لوتوس، بادام هندی و گیاهان معطری همچون هل، رازیانه، گل رز، فلفل سفید، زعفران به‌همراه شکر و آب درست می‌شود. این نوشیدنی در میانه جشن هولی می‌تواند نجات‌بخش باشد و انرژی از دست رفته را به شما بازگرداند. 

از خوراکی‌های شیرین و مقوی دیگری که در میانه جشن می‌تواند انرژی بدن شما را تامین کند، یک نوع دامپلینگ شیرین به نام گوجیا (gujiya) است. برای درست کردن آن خمیری شبیه پیراشکی را در روغن سرخ و در شهد شیرینی غوطه‌ور می‌کنند. سپس روی آن مغزهایی همچون پسته و بادام می‌ریزند. برای اینکه طعم بهتری داشته باشد، گاهی از طعم‌دهنده‌هایی مثل هل استفاده می‌کنند یا با پودر نارگیل آن را تزیین می‌کنند.

فرنی یکی دیگر از خوراکی‌های شیرین هند است؛ تفاوت فرنی هندی با فرنی ایرانی در این است که دانه‌های برنج یا کینوا داخل آن دیده می‌شود. علاوه بر این دانه‌ها در فرنی از مغزها، شیر، شکر، زعفران و هل نیز استفاده می‌کنند.

بنی پوری یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه و جذاب هند است که در جشن هولی سرو می‌شود. این خوراکی خمیری توخالی و نازک دارد که پس از سرخ شدن کامل، ترد و خوشمزه می‌شود و می‌توانید آن را با چاشنی‌های مختلف هندی، فلفل، سیب‌زمینی و پیاز پر و نوش‌جان کنید.

سوپ دال (Tarka dal) غذایی اصالت هندی است که از ترکیباتی همچون عدس قرمز، زردچوبه، کره، زیره، حبه‌های سیر، فلفل سبز درست می‌شود. زمانی که این خوراک کاملا پخته شود می‌توان آن را به‌صورت پوره سرو کرد. یک میان‌وعده سبک به نام ماتری یا ماتی (mathri) نیز در جشن هولی وجود دارد که از ترکیب آرد، آب و زیره درست می‌شود. علاوه بر تمام غذاهایی که به آن اشاره شد، میان‌وعده و غذاهای متنوعی در جشن هولی وجود دارند.

شما نیز  اطلاعات و تجربه‌های خود را از حضور در جشن هولی و تاریخچه آن با کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

جشن هولی چیست؟

جشن هولی، فستیوال رنگ‌‌های شاد است که هر سال توسط پیروان آیین هندو در سراسر جهان برگزار می‌شود.

جشن هولی در کدام کشورها برگزار می‌شود؟

اصالت این جشن به کشورهای شبه‌قاره هند برمی‌گردد

جشن هولی 2023 چه تاریخی برگزار می‌شود؟

چهارشنبه ۸ مارس معادل ۱۷ اسفند ۱۴۰۱.

مهم‌ترین آیین جشن هولی چیست؟

رنگ پاشیدن به یکدیگر.

منبع عکس کاور: thequint.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه