راه اندازی موزه تخصصی خاتم در شیراز

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵
راه اندازی موزه تخصصی خاتم در شیراز

با توجه به قدمت هنر خاتم‌کاری در شیراز، موزه تخصصی خاتم در این شهر راه‌اندازی می‌شود.

حيدرعلی زاهديان‌نژاد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس بر لزوم معرفی هرچه بیشتر هنر اصیل خاتم‌ کاری در شیراز تاکید کرد و از راه‌اندازی موزه تخصصی خاتم خبر داد.

قدمت هنر زیبا و اصیل خاتم‌کاری شیراز، به بیش از ۱۰ قرن قبل می‌رسد و منبر خاتم‌کاری مسجد جامع عتیق شاهد این ادعا است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس گفت:

 برای معرفی این هنر دست‌ساز و اصیل شیرازی به عموم علاقه‌مندان به‌ویژه گردشگران، به‌زودی در شهر شیراز موزه خاتم راه‌اندازی می‌شود تا از صفر تا صد این هنر زیبا معرفی شود.

به گفته وی با توجه به اینکه ثبت جغرافیایی خاتم شیراز در مرحله نهایی است و قرار است شیراز نیز به شهر ملی و بعد هم جهانی خاتم معرفی شود ازاین‌رو یک سری زیر ساختها لازم است که ایجاد موزه یکی از این زیر ساختها است.

زاهدیان‌نژاد در ادامه اضافه کرد:

برای ایجاد این موزه تخصصی هم‌اکنون در حال جانمایی و بررسی مکانی هستیم و بی‌شک این اقدام با همکاری پیشکسوتان و هنرمندان این محصول دست‌ساز اصیل شیرازی امکان‌پذیر است.

به گفته معاون صنایع دستی و هنرها ی سنتی فارس در این موزه تخصصی طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته محصولات خاتم و عکس‌های قدیمی مربوط به استاد‌کاران و هنرمندان و حتی دست‌سازهای آن‌ها و همچنین ابزارآلات قدیمی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

معاون اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری فارس بیان کرد که گليم و خاتم از یک سو به دليل اصالت و قدمت اين هنرها و از سویی هم كم حجم بودن، موردعلاقه گردشگران خارجی هستند که با ورود به این استان به‌ویژه شهر شیراز این محصولات را می‌خرند و با خود به سوغات می‌برند.

زاهديان‌نژاد ادامه داد:

باید از هر فرصتی برای معرفی، عرضه و فروش محصولات دست‌ساز صنايع دستی بهره برد، زيرا نه‌تنها فروش اين محصولات به اقتصاد صنايع دستی و گردشگری استان نيز كمك می‌كند بلکه این هنرها اشاعه‌دهنده اصالت، فرهنگ و هويت يك منطقه است و بی‌شک راه‌اندازی این موزه هم تاثیر بسزایی در این موضوع دارد.

یکی از ارزشمندترین صنایع دستی شیراز خاتم‌کاری است و قدمت این هنر به دوران صفوی باز می‌گردد و بهترین نمونه آن مسجد جامع عقیق شیراز است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه