علل کاهش ورود گردشگران اروپایی به ایران

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
علل کاهش ورود گردشگران اروپایی به ایران

آمار ورود گردشگران اروپایی به ایران در سال ۹۶ تنها ۵ درصد بوده، که نسبت به سال ۹۵، ۱۱ درصد کاهش داشته است.

درست است که عمده گردشگران هر کشوری را کشورهای همسایه تامین می‌کنند؛ اما با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی کشور ایران و حضور پر‌رنگ گردشگران اروپایی در عرصه گردشگری، کشور ایران نباید از جذب این گردشگران غافل بماند.

به گزارش آماری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سال ۹۶ مجموعا ۲۵۷ هزار و ۲۱۹ گردشگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران سفر کردند که حدود ۳۲ هزار نفر از سال ۹۵ کمتر است. آلمان با ۶۲ هزار گردشگر در این فهرست رتبه نخست را دارد؛ پس از آن فرانسه با ۴۳ هزار گردشگر در رتبه دوم و ایتالیا، هلند و انگستان در رتبه سوم تا پنجم قرار دارند. اتریش، سوئد، اسپانیا، بلژیک و لهستان، جایگاه ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه آمار گردشگران ورودی از این کشورها به ایران نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد که به‌جز هلند و اسپانیا که به‌ترتیب ۱۲/۶۲ و ۹/۱۵ درصد افزایش تعداد گردشگر داشته‌اند، سایر کشورها سیر نزولی داشته‌ و بیشترین نزول نیز مربوط به ایتالیا است.

لازم به ذکر ایت که در ذکر این آمار نباید از کشورهایی مانند روسیه، اوکراین و سوئیس غافل ماند، زیرا این آمار مربوط به گردشگرانی است که تبعه کشوری از کشورهای اروپا هستند. آمارها نشان می‌دهد از میان این سه کشور، گردشگران روسیه افزایش یافته و گردشگران اوکراین و سوئیس به تریب ۲۱ درصد و ۷ درصد کاهش داشته‌اند.

کاهش آمار گردشگران اروپایی به ایران

طبیعی است که گردشگران تمایل به سفر به کشورهایی را دارند که امکانات رفاهی و میزبانی در آن‌ها فراهم باشد. در حال حاضر مهم‌ترین چالش ایران در جذب گردشگر مسئله ارز است. در چند ماه اخیر گردشگران به هنگام ورود یا خروج از کشور، برای تبدیل ارز خود با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. همچنین، نوسانات قیمت ارز نوعی سردرگمی و عدم اطمینان را در خصوص قیمت‌ها برای گردشگران به وجود می‌آورد.

از طرفی دیگر، هر چند به‌ظاهر سفر به ایران برای گردشگران خارجی ارزان‌تر شده، اما در واقعیت قیمت هتل‌ها و پروازها تغییری نکرده و با نرخ روز تطبیق پیدا نکرده است؛ بنابراین بسته سفر به ایران همچنان از قیمت بالایی برخوردار است و در مقابل کشورهای دیگر منطقه مانند ترکیه و امارات قابل مقایسه نیست.

علاوه بر آن، اتباع کشورهای اروپایی برای سفر به آمریکا نیازی به دریافت ویزا ندارند اما اخیرا قانونی در آمریکا وضع شده است که طبق آن، اگر گردشگران اروپایی از ایران بازدید کرده باشند، برای سفر به آمریکا باید ویزا تهیه کنند که این امر نیز انگیزه آن‌ها را برای سفر به ایران کم‌رنگ‌تر کرده است.

معاون گردشگری کشور در این زمینه معتقد است که یکی از راهکارهای جذب گردشگران اروپایی، می‌تواند تخصیص پورسانت بالاتر به آژانس‌های گردشگری اروپایی باشد.

از طرفی دیگر، با بازگشت آرامش به بازار ارز و امکان تبدیل ارز برای گردشگران خارجی، تعدیل قیمت‌ها جهت رقابت با کشورهای منطقه و همچنین، صرف‌نظر از مهر ویزا برای این گردشگران، همچنان می‌توان به جذب آن‌ها برای بازدید از کشور امیدوار بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه