ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی به ایران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی به ایران

با ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی، سبد خرید صنایع دستی وطنی قوی‌تر می‌شود.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور از ابلاغ ممنوعیت واردات صنایع دستی خارجی (غیر ایرانی) به گمرکات کشور خبر داد.

به گفته پویا محمودیان حضور صنایع دستی خارجی از جمله ترکیه‌ای، چینی و هندی در بازار ایران یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های همیشگی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی کشور است.

وی ادامه سخنان خود گفت:

 با سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرکات کشور در طول دو ماه مذاکره و جلسات فشرده، سرانجام این تصمیم اتخاذ شد.

بر اساس اظهارات محمودیان کالاهای وارداتی صنایع دستی از طریق وزارت صنعت، در فهرست اقلام ممنوعه وارداتی قرار داده شده و به گمرکات کشور این موضوع به‌صورت رسمی ابلاغ شده است.

ایشان در خصوص چگونگی تشخیص کالاهای قاچاق بیان کرد ارزیابان گمرک باید این موضوع را تشخیص دهند، اما برای تقویت توانمندی ارزیابان گمرک تفاهم شده هرجا احساس کردند که به توان کارشناسان تخصصی احتیاج دارند به آن‌ها کمک شود.

به گفته معاون صنایع دستی کشور برای ارتقای دانش ارزیابان گمرک دوره‌های آموزشی ویژه‌ای نیز برنامه‌ریزی شده تا سطح اشراف آن‌ها در این باره زیاد شود.

محمودیان تاکید کرد:

به‌طور طبیعی تلاش برای قاچاق کالا صورت می‌گیرد وقتی راه‌های واردات رسمی کالاهای خارجی به کشور محدود شود که البته ما برای آن هم تمهیداتی اندیشیده‌ایم.

به گفته ایشان از سال ۹۵ گشت‌های قاچاق راه‌اندازی شده است که با جدیت بیشتری فعالیت خواهند کرد و از این پس، نیروهایی متشکل از کارشناسان سازمان حمایت از مصرف‌کننده، سازمان صنعت معدن تجارت و اداره کل صنایع دستی هر استان در این گشت‌ها انجام وظیفه خواهند کرد و کالاهای قاچاق کشف شده را صورت جلسه کرده و به اماکن تحویل می‌دهند.

این طرح به گفته محمودیان اقدام موفقی بوده است، برای مثال کسانی که سال گذشته در منطقه شوش تهران به‌عنوان مرکز فروش محصولات صنایع دستی شیشه‌ای و بلوری، قاچاق شیشه کرده یا شیشه خارجی را به اسم ایرانی می‌فروختند، شناسایی و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه