طرح تبدیل سردشت به شهر آزاد تجاری و گردشگری صلح

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
طرح تبدیل سردشت به شهر آزاد تجاری و گردشگری صلح

تلاش برای معرفی سردشت به عنوان نماد صلح و آشتی در دنیا آغاز شده است.

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سردشت از اصلی‌ترین قربانیان تروریسم بین‌الملل است، گفت:

 طرح تبدیل این شهرستان به شهر آزاد تجاری- گردشگری صلح پس از تایید استاندار آذربایجان غربی، در اختیار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است.

به گفته خضری این طرح پس از بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی عملیاتی خواهد شد تا زمینه برای معرفی سردشت به عنوان نماد صلح و آشتی در دنیا فراهم شود.

این شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی بوده و بارها در چند دولت گذشته بر تبدیل این شهر به منطقه آزاد تجاری و گردشگری صلح تاکید شده تا در جهان شناخته شود و خوشبختانه در این راستا گام‌های موفقی برداشته شده است.

وی درخواست احراز جانبازی مردم شیمیایی شده سردشت را مطالبه‌ای به حق دانست و افزود که خطیب موقت تهران در زمان جنگ تحمیلی تعداد مصدومان شیمیایی سردشت را هشت هزار و ۲۴ نفر معرفی کرد، ولی متاسفانه  با گذشت سه دهه جانبازی کمتر از ۲ هزار نفر محرز شده و قطعا انتظارات مردم در خصوص احراز جانبازی بیشتر مصدومان شیمیایی است.

خضری در خصوص پیگیری پرونده سردشت در دادگاه‌های بین‌المللی نیز این چنین بیان کرد که بارها در نشست با وزرای خارجه طرح دعوا در دادگاه‌های بین‌المللی با هدف حقانیت کشور و مظلومیت سردشت و محاکمه جنایتکارانی که این بمب‌ها را در اختیار رژیم بعث قرار دادند، مطرح شده است.

وی سکوت معنادار سازمان ملل در قبال ملت ایران را ظالمانه دانست و اضافه کرد که اگر سکوت آنان در قبال جنایت شیمیایی سردشت نبود، به طور قطع جنایت حلبچه اتفاق نمی‌افتاد؛ زیرا سکوت این سازمان ضد بشری به جای محاکمه صدام و هم‌دستانش متاسفانه به جایی رسید که کشور ما را به جرم نکرده و نساخته بمب اتمی تحت تحریم‌های ظالمانه از لحاظ دارویی، غذایی، اقتصادی و ارزی قرار داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از وعده‌های عملی نشده برخی از مسئولان، گفت:

در سال ۱۳۹۴ وزیر بهداشت با حضور در مراسم بزرگداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت قول اختصاص ۲۰ میلیارد ریال و ایجاد شعبه بیمارستان ساسان در این شهرستان را دادند.

متاسفانه به علت اختلاف بین وزارت بهداشت با بنیاد شهید این موضوع محقق نشد و تنها دود آن به چشم مصدومان شیمیایی و مردم این شهرستان به عنوان ولی نعمتان و صاحبان اصلی این نظام می‌رود.

نژادجهانی فرماندار سردشت گفت:

 مظلومیت و شرایط این شهرستان باید تبدیل به خمیرمایه توسعه شود و اگرچه اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است، ولی همه اذعان داریم که حق سردشت بسیار بیشتر از این‌ها است و امیدواریم با همت مسئولان استانی و کشوری و پشتیبانی مردم این مسیر طی شود.

نژادجهانی با بیان اینکه همه سردشت را با بمباران شیمیایی می‌شناسند، بیان کرد که جای بسی افتخار است که این سرمایه نمادین به قابلیتی برای توسعه شهرستان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند محور توسعه شهرستان باشد، گفت:

مبنای توسعه شهرستان با در نظر گرفتن افق میان مدت و بلند مدت رفتن به سمت ایجاد منطقه آزاد گردشگری در سردشت است.

رژیم بعث عراق در هفتم تیر سال ۱۳۶۶ چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت را با استفاده از بمب‌های شیمیایی گاز خردل بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیر نظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه