اولویت میراث فرهنگی، ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی لرستان

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
اولویت میراث فرهنگی، ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی لرستان

ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک و پل‌های تاریخی استان لرستان در اولویت اول سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار دارد.

جلسه شورای راهبردی میراث فرهنگی لرستان با حضور دکتر عزیزی مدیر پایگاه‌های سازمان، دکتر محب علی از استادان برجسته مرمت بناهای تاریخی کشور، مهندس قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و اعضای این شورا برگزار شد.

عزیزی در این جلسه توسعه گردشگری و در نهایت رونق اقتصادی را از نتایج ثبت جهانی یک اثر برشمرد و یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش‌های احتمالی و مرمت بناها در استان لرستان را حفاظت اضطراری از بناها و راه‌اندازی دفتر فنی دانست.

به گفته وی قلعه فلک‌الافلاک و پل‌های تاریخی لرستان از آثار ارزشمند ملی کشور هستند که باید روند مرمت و همچنین فرایند ثبت جهانی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

او افزود:

فعالیت‌های حوزه بناهای تاریخی باید بر اساس یک فرآیند مهندسی منظم صورت گیرد و یک آرشیو کامل از همه فعالیت‌ها مستندسازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز گفت پلان ثبت جهانی پل‌های تاریخی لرستان به‌عنوان اولویت اصلی برای ثبت در سال ۲۰۲۱ ارائه شده و از دیگر برنامه‌های این اداره عملیات مرمت قلعه و بناهای حریم آن است.

وی به ریزش بخشی از دیوار باشگاه افسران در محوطه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد اشاره کرد و گفت این بنا با زیربنای ۳۰۰ مترمربع یادگاری از اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی بوده که عواملی مانند پوسیدگی لوله‌ها و رطوبت آن را دچار مشکل کرده، اما مرمت آن به‌طور کامل آن شروع شده و در حال انجام است.

به‌زودی دفتر فنی این اداره کل با مهندسین متخصص برگزار خواهد شد که این دفتر وظیفه آماده و ارائه کلیات و جزییات طرح ساماندهی قلعه و بناهای حریم آن در محوطه این اثر ارزشمند را بر عهده خواهد داشت تا عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه