رکوردزنی موزه لوور کوچک در تهران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
رکوردزنی موزه لوور کوچک در  تهران

لوور تهران بر میزان بازدیدکنندگان موزه ملی افزود.

حدود دو سوم از مدت زمان نمایش لوور شعبه تهران در موزه ملی ایران گذشته است و در این مدت زمان نه تنها آمار بازدیدها از لوور تهران، بلکه از تالارهای موزه ملی ایران نیز سر به فلک گذاشته‌اند. در مقایسه‌ای سرانگشتی از تعداد ورود به موزه ملی ایران در امسال و کل سال گذشته، می‌توان به راحتی به این آمار دست پیدا کرد. در واقع به نظر می‌رسد با این افزایش بازدیدها، موزه ملی ایران در مقایسه‌ با آمار ورودی‌اش در سال‌های گذشته، تاکنون روی دست خودش هم بلند شده است.

در طول ۶۵ روز، بیش از ۱۷۰ هزار نفر از لوور شعبه تهران بازدید کرده‌اند. با درنظر گرفتن این آمار، نکته‌ی حایز اهمیت، توجه بازدیدکنندگان  لوور کوچک در تهران به موزه ملی ایران بود؛ توجهی که آماری قابل توجه را پشت خود دارد.

جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران گفت:

از ۱۴ اسفند سال گذشته و زمان افتتاح لوور تهران در موزه ملی ایران، تا ۱۶ اردیبهشت امسال، ۱۷۰ هزار و ۹۳۱ نفر از  همه طیف‌ها و اقشار جامعه از لوور شعبه تهران دیدن کرده‌اند و از سوی دیگر، درخواست‌های مختلفی از ادارات، موسسات تحقیقاتی و دیگر دستگاه‌ها برای حضور در موزه ملی ایران و بازدید از لوور تهران را داریم.

وی با اشاره به این استقبال بی‌سابقه از نمایشگاه‌های فعال در موزه ملی ایران و احساس سرزندگی در موزه به واسطه‌ی حضور زیاد مردم و بازدیدکنندگان در فضای این موزه، یکی از دلایل بازدیدهای زیاد از نمایشگاه لوور تهران  را برگزاری هفتگی جلسات بررسی و معرفی آثار به نمایش درآمده در این موزه توسط روسای دپارتمان‌های لوور بیان کرد.

ایشان در ادامه بیان کرد:

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول مدت برگزاری این نمایشگاه، هشت دپارتمانِ لوور که از آن‌ها اثر برای نمایش در لوور تهران انتخاب شده‌اند، هر هفته در مورد دپارتمان‌های لوور و به طور ویژه در مورد آثار به نمایش درآمده توضیح می‌دهند، همچنین برنامه‌ی ورک‌شاپ تخصصی از موزه نیز هر هفته برگزار می‌شود.

نوکنده با اشاره به نقش تاثیرگذار لوور در این افزایش ورودی به موزه ملی ایران، به تاثیر تبلیغات محیطی خیابانی توسط شهرداری و بعضا اسپانسر ایرانی این نمایشگاه در تهران اشاره می‌کند و بیان کرد:

علاوه بر نام تاثیرگذار لوور و فعالیت رسانه‌ها برای پوشش خبری مناسب این اتفاق فرهنگی بزرگ در کشور، شبکه چهار سیما نیز هر دو هفته یک بار برنامه‌ای در قالب مذاکره مخصوصِ این نمایشگاه با حضور پژوهشگران موزه‌ای برگزار می‌کند.

او با اشاره به صحبت‌ها و مذاکراتی که مسئولان میراث فرهنگی و موزه ملی ایران، با مسئولان و افراد مختلف کشوری داشته‌اند، گفت:

کاملا مشخص است که نیاز برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در جامعه احساس می‌شود، هرچند شاید نمایشگاه‌های دیگر به اندازه لوور نباشند، اما با مذاکراتی که داشته‌ایم و درخواست‌های همه دوستان از مقامات سیاسی تا مردم و رسانه‌ها، آن‌ها دوست دارند فرهنگ‌های دیگر را نیز در موزه ملی ایران ببینند و در مورد آن‌ها بدانند.

مدیر کل موزه ملی ایران همچنین در مورد ادامه حضور لوور پاریس در کشور و نمایش این آثار در موزه بزرگ خراسان، بیان داشت:

اکنون در حال ارسال یک‌سری اطلاعات اولیه از موزه خراسان به همکاران‌مان در لوور هستیم و احتمالا تا ۱۰ روز آینده دیگر، نقطه نظرات نهائی بین دو موزه رد و بدل می‌شود و در نهایت اظهارنظر نهائی از سوی لوور فرانسه اعلام می‌شود.

 ایشان با بیان اینکه مدت زمان پیشنهادی برای نمایش آثار لوور شعبه خراسان دو ماه است، تاکید کرد:

در صورت نهائی شدن این اتفاق، هزینه‌های داخلی برای انتقال این آثار برعهده ایران است، اما مذاکرات برای برعهده  بیمه‌ی آثار توسط لوور فرانسه در حال انجام است.

عکاس عکس کاور مقاله: آرمین کریمی

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه