ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد

سیامک احدی
سیامک احدی شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد

آیین رسمی ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی خوشنویس بنام ایرانی، ظهر امروز در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد.

«محمدرضا کارگر» رئیس موزه‌های ایران در مراسم ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران گفت:

سرمایه‌های اجتماعی سرمایه‌هایی هستند که هیچ نیرویی نتواند آن‌ها را از بین ببرد و حفظ این سرمایه‌های اجتماعی است که می‌تواند ما را تبدیل به یکی از ثروتمندترین جوامع بشری کند. ما اگر افرادی مثل میرعماد و در عصر حاضر آقای میرزاخانی را در زیبانویسی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم یکی از سرمایه‌های بلندپایه اجتماعی هستند.

کارگر افزود:

حفظ این سرمایه‌های اجتماعی در طول حیات ایرانی‌ها توانسته آن‌ها را در اوج نگه دارد و از سایر ملل متمایز کنند. هنر ایرانی‌ها این بوده است که تمام ابزارهای کاربردی خود را در اوج زیبایی تولید می‌کردند مثل سفال که برای کارهایی از جمله حمل آب و نگهداری آب استفاده می‌شده، در نهایت زیبایی تولید می‌شده است. همچنین این را می‌توانیم در مسائل دفاعی مثل شمشیر و سپر هم مشاهده کنیم.

وی ادامه داد:

امروزه موزه میرعماد یکی از سرمایه‌های اجتماعی ما است که باید در حفظ و نگهداری آن و همچنین معرفی آن به هم‌وطنان و سایر ملل اهتمام داشته باشیم.

«غلامحسین امیرخانی» استاد پیشکسوت خط نستعلیق در مورد شخصیت میرعماد حسنی اظهار داشت:‌

ما میرعماد را صرفا به‌عنوان یک هنرمند نمی‌شناسیم، بلکه شاخصه ممتاز میرعماد شخصیت رفتاری و تربیتی او بوده است. میرعماد به‌عنوان یک استاد واقعی نقش مهمی در تربیت افراد هنرمند داشته است، ویژگی‌های شخصیتی یک معلم را به‌صورت کامل می‌توان در میرعماد مشاهده کرد. شاگردان او همگی استادان طراز اول او بوده‌اند و در مکتب او پرورش یافته‌اند.

امیرخانی افزود:

در دنیای زمان میرعماد او در شرق و غرب هم نقش معلمی داشته و اثر وجودی این مرد بزرگ را می‌توان از استانبول تا شبه‌قاره مشاهده کرد.

وی ادامه داد:

افرادی مثل مصطفی عزت پسر و عزت مصطفی پدر که کتیبه‌های ارزشمند استانبول را نقش کرده‌اند، همگی از شاگردان غیرحضوری میرعماد بوده و از اثر وجودی این معلم بزرگ درس گرفته‌اند.

امیرخانی نکته دیگر وجود شخصیت میرعماد را رفتار متفاوت او دانست و گفت:

او یک انسان با مناعت طبع بود که همواره در مقابل صاحب‌منصبان اظهار بی‌نیاز می‌کرد و همین رفتار او باعث می‌شد که مورد بی‌مهری قرار بگیرد.

استاد پیشکسوت خط نستعلیق در پایان گفت:

موزه‌های امروز ما نیاز به افرادی مانند میرعماد دارند، افرادی که بتوانند مسئولیت‌پذیری را در جامعه گسترش دهند و از این رویه آسان‌پذیری و سطحی‌نگری که در جامعه اتفاق افتاده سوق دهند، جامعه امروز ما نیاز به معناگری و عمق‌نگری و مسئولیت‌پذیری دارد که برای رسیدن به این اهداف باید مسئولان کشور برنامه‌ریزی داشته باشند.

مطالب مرتبط:

منبع فارس

دیدگاه