آتش دامن گیر کاخ سرهنگ آباد زواره شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۵
آتش دامن گیر کاخ سرهنگ آباد زواره شد

کاخ سرهنگ‌آباد زواره امروز صبح در آتش سوخت.

کاخ سرهنگ‌آباد زواره اصفهان که سال‌ها فراموش شده و با گذشت زمان آسیب‌هایی بر آن وارد شده بود، از آبان‌ماه سال گذشته در دست مرمت بوده است. این کاخ طعمه آتش شد.

شهرام امیری، مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:

کاخ سرهنگ‌آباد که امروز صبح دچار حریق شده بود، در حال حاضر هیچ حریقی ندارد و فقط بخشی از ایوان چوبی آن آتش گرفته است.

او افزود:

پس از گزارش‌های مردمی که از بروز آتش‌سوزی در این کاخ خبر می‌داد، با حضور یگان حفاظت سازمان و تیم آتش‌نشانی خوشبختانه این کاخ از حریق گسترده در امان ماند. علت آتش‌سوزی باید مورد بررسی قرار گرفته و دلیل آن مشخص شود. البته این کاخ در منطقه صعب‌العبور و در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر قرار دارد.

امیری بیان کرد:

پیمانکار مرمت این کاخ، فاز اول آن را پیش از سال جدید تحویل داده بود.

کاخ سرهنگ‌آباد از آبان ماه سال گذشته با بودجه ۵۰۰ میلیون تومانی شروع به مرمت شده بود. این کاخ که به کوشک یا شکارگاه نیز مشهور است، در روستای سرهنگ‌آباد توابع از دهستان سفلای بخش زواره‌ و در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان اصفهان واقع شده است. از این کاخ در گذشته به عنوان منطقه‌ای ییلاق‌نشین استفاده می‌کرده‌اند.

بانی ساخت کاخ سرهنگ‌آباد زواره، مصطفی قلی خان سهام‌السلطنه عرب عامری است که آن را در سال ۱۲۹۹ هجری قمری در دهستان سفلی از توابع بخش زواره اصفهان ساخت. سفرنامه حاج سیاح در سال ۱۲۹۶ هجری قمری نخستین گزارش تاریخی از این بنا را که درباره مراحل ساخت کاخ است را می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه