مسدود شدن دهانه های ۳۳ پل

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
مسدود شدن دهانه های ۳۳ پل

به منظور نصب حفاظ‌های سی و سه پل با پایه‌های فلزی، دهانه‌های ۳۳ پل مسدود می‌شود.

فریدون اللهیاری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:

ایمن‌سازی پل‌های تاریخی استان اصفهان یک اصل مسلم است و باید پذیرفته شود، چون جان مردم باید حفظ شود بنابراین به زودی حفاظ‌های سی و سه پل با پایه‌های فلزی نصب می‌شوند.

با وجود هشدارهای شهرداری اصفهان به میراث فرهنگی از حدود دو سال قبل نسبت به حصارکشی دهانه‌ی پل‌های تاریخی اصفهان،  سقوط کودک دو ساله از سی‌سه پل در ۲۰ مهر سال گذشته، این هشدار را آنقدر جدی‌تر کرد تا شورای فنی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، با برگزاری جلساتی در نهایت ۳۰ دی سال گذشته، طرح نهائی نصبِ حفاظ روی دهانه‌های سی‌و سه پل را تصویب کرد.

بعد از گذشت حدود سه ماه از انتشار خبر تصویب نصب حفاظ در دهانه‌های سی و سه پل، اللهیاری گفت:

ایمن سازی ۳۳ پل و پل‌های تاریخی اصفهان، از ضرورت‌هایی است که باید برای حفظ جان مردم انجام شود. در واقع این یک اصل مسلم است و باید پذیرفته شود.

او با اشاره به انجام بررسی‌های مورد نیاز برای مصالح قابل استفاده در ایجاد حفاظ‌ها، ادامه داد:

اعضای شورا در نهایت به طرحی رسیدند که با استفاده از پایه‌های فلزی دقیق و ظریف که در سیما و منظر تاثیر نداشته باشد و با حفاظ‌های کابلی بسته شود، این کار صورت گیرد. اجرائی شدن آن نیز تقریبا نهائی شده است، اما با توجه به حساسیت‌های موجود یکسری هماهنگ‌های نهائی نیز باید در استان روی موضوع انجام شود تا در نهایت نمونه کار انجام و پروژه آغاز شود.

وی اضافه کرد:

اگر ۳۳ پل یک بنای تای بود که امکان تردد روی آن وجود نداشت، مشکلی نداشت، اما زمانی که سی‌وسه پل یک فضای عمومی شهری و از نظر تاریخی ارزشمند است و میراث فرهنگی وظیفه حراست و حفاظت از بحث میراثی آن را بر عهده دارد پس به همراهی شهرداری این کار انجام می‌شود.

او در مورد جزئیات طرح و ایجاد حفاظ روی دهانه‌های مختلف پل با هدف ایمن‌سازی عنوان کرد:

براساس جزئیات، طرح نصب حفاظ درهمه‌ی دهانه‌ها از کنار پل شروع نمی‌شود بلکه دهانه‌هایی که راهروها را تعریف می‌کنند، مسدود می‌شوند و قرار است در برخی نقاط جاها نیز فضایی برای دسترسی به کنار پل تعریف شود.

اللهیاری تاکید کرد که قاعدتا تردد روی پل‌های تاریخی در شهر انجام می‌شود، همچنین عنوان کرد:

ایمن‌سازی برای پل‌ها باید برنامه‌ریزی شود و نصب حفاظ روی هر کدام از پل‌های تاریخی که ضرورت دارند، پیگیری می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه