احداث بلندترین آسمان خراش چوبی جهان در ژاپن

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۰
احداث بلندترین آسمان خراش چوبی جهان در ژاپن

توکیو، برنامه‌هایی تدارک دیده است تا بلندترین آسمان‌خراش چوبی جهان را در ژاپن بسازند.

«سومیتومو فارستری» (Sumitomo Forestry)، یک شرکت تولید محصولات چوبی ژاپنی است که در حال برنامه‌ریزی برای ساخت سازه‌ای عظیم است که ۹۰٪ آن از جنس چوب است. آسمان‌خراش چوبی Dubbed the W350، به عنوان یادمان ۳۵۰ سالگی این شرکت در سال ۲۰۴۱ ساخته خواهد شد.

طبق گفته‌های این شرکت، هدف از ساختن آسمان‌خراشی با ۳۵۰ متر ارتفاع و ۷۰ طبقه، «ایجاد شهری سازگار با محیط زیست و کاملا چوبی است که به خاطر استفاده‌ی زیاد از معماری چوبی برای ساختمان‌های مرتفع، مانند یک جنگل توسعه یابد.»

با توجه به میزان بالای زمین لرزه‌هایی که در ژاپن اتفاق می‌افتد، برای ساختن این آسمان‌خراش، از «ساختار لوله‌ای درهم‌تنیده» و نیز، ۱۸۰ هزار متر مکعب چوب محلی و ۱۰ درصد فولاد استفاده خواهد شد.

آسمان خراش

این ساختمان، ۹۰٪ از جنس چوب و ۱۰٪ از جنس فولاد خواهد بود

طرح‌های این ساختمان همچنین شامل بالکن‌هایی در چهار طرف آن است تا مردم بتوانند از هوای تازه‌ی بیرون، عناصر طبیعی و سایه آفتاب‌های تابیده شده از میان شاخه‌ها و برگ‌ها لذت ببرند.

گیاهان زینتی با گذر از بالکن‌ها، تمام بخش‌های خارجی ساختمان را پوشانده‌اند و تنوع زیستی در یک محیط شهری را نشان می‌دهند. فضای داخلی ساختمان فقط از چوب است که باعث می‌شود محیطی آرام تولید شود و گرما و لطافت چوب به بیرون تراوش یابد.

جنگل‌های ژاپن، تقریبا دو سوم از زمین‌های این کشور را پوشانده‌اند و باعث شده‌اند که ژاپن در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، بعد از فنلاند، در جایگاه دوم قرار بگیرد. این شرکت خاطرنشان می‌کند که تنها حدود ۳۰ درصد از نیازهای‌شان را از چوب داخلی تامین می‌کنند که یعنی جنگل‌های ژاپن به علت کم‌کاری در ترمیم و محافظت، در خطر نابودی قرار دارند. 

آسمان خراش

گیاهان زینتی نقش مهمی در این آسمان‌خراش دارند

این شرکت می‌گوید:

گرچه درختان سدر و سرو ژاپنی زیادی پس از جنگ جهانی دوم کاشته شده و اکنون زمان برداشت آن‌ها فرا رسیده است، اما این درختان بدون محافظت کافی به حال خود رها شده‌اند، چرا که جنگل‌های داخلی ما، رو به نابودی گذاشته‌اند. استفاده از این درخت‌ها و کاشت دوباره‌ی درخت بعد از برداشت، عامل مهمی برای ترویج جنگل‌های پایدار است.

کل هزینه‌ی این آسمان‌خراش جدید حدود ۵٫۶ میلیارد دلار (۶۰۰ میلیارد ین) است و امیدوار هستند که بتوان از آن برای استقرار دفترهای اداری، هتل، اقامتگاه یا فروشگاه استفاده کرد. در حال حاضر، بلندترین ساختمان چوبی جهان، ساختمان بروک کامنز (Brock Commons) در دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، با ارتفاع ۵۳ متر و ۱۸ طبقه است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه