دیدنی های بندر ماهشهر؛ قدیمی ترین بندر خلیج فارس

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی سه شنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۲
دیدنی های بندر ماهشهر؛ قدیمی ترین بندر خلیج فارس

بندر ماهشهر زیبا و دوست‌داشتنی از قدیمی‌ترین بنادر خلیج‌ فارس است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد و جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیزی دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ به‌روزرسانی شده است.

بندر ماهشهر یکی از شهرهای بزرگ استان خوزستان و تنها شهر دارای خور در ایران است. این شهر دیدنی و زیبا از قدیمی‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. بندر ماهشهر از شمال به اهواز، از غرب به شهر آبادان و خرمشهر، از شرق به بهبهان و هندیجان و از جنوب به خلیج‌فارس منتهی می‌شود. این شهر از نظر آب و هوایی، تابستان‌هایی گرم و شرجی و زمستان‌هایی نسبتا سرد دارد. در این مقاله نگاهی به مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر ماهشهر می‌اندازیم.

خور موسی

منظره طلوع آفتاب در خور موسی

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری فارس

در خور موسی جزایر بکر و دست‌نخورده زیادی با چشم‌اندازهای ساحلی زیبا وجود دارد. این خور همچنین با داشتن گونه‌های جانوری متفاوت شامل دلفین‌های گوژپشت و پرندگان دریایی نظیر فلامینگوها، کفچه نوک‌ها، اگرت‌های ساحلی، سلیم‌های خرچنگ‌خوار، پرستوهای کاکلی، پرستوهای دریایی، پرستوهای پشت دودی، خرچنگ‌های کوچک، گلخورک‌ها و انواع ماهی‌ها، جاذبه‌ دیدنی شگفت‌انگیزی برای دوست‌داران طبیعت به شمار می‌رود. وجود بازارچه ساحلی و مکان تفریحی با ۹۰ آلاچیق، این خور را به نقطه تفریحی مناسبی در بندر ماهشهر تبدیل کرده است.

زیارتگاه شاهزاده حمزه

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری جاده ماهشهر به‌سمت هندیجان

گنبد سبز رنگ زیارتگاه شاهزاده حمزه

عکس‌ از وب‌سایت آخرین خبر

شاهزاده حمزه از فرزندان امام موسی کاظم محسوب می‌شده است

زیارتگاه شاهزاده حمزه در ۲۵ کیلومتری جاده ماهشهر به‌سمت هندیجان جای گرفته است. طبق داستان‌ها و روایات، این امامزاده فرزند «امام موسی کاظم» و برادر «امام رضا» بوده که بعد از آمدن امام رضا به ایران، پس از ایشان روانه این کشور شده است.

شهر باستانی آسک

  • آدرس: جنوب شرقی هندیجان

چاله های آب در شهر باستانی آسک

عکس‌ از وب‌سایت رهبال آسمان

شهر باستانی آسک، شهری قدیمی و متروکه و یکی از جاهای دیدنی خوزستان است که در جنوب‌شرقی هندیجان و کیان‌کوه قرار دارد. طبق نظر کارشناسان این شهر در اواخر قرن چهارم هجری قمری، دهی بزرگ بوده و در دامنه کوهی قرار داشت که بر فراز کوه آن آتش فروزان بوده است. گفته می‌شود که بیشتر جنگ‌های خوارج در نزدیکی این شهر رخ داده و نام این شهر در برخی شعرهای عربی نیز ذکر شده است. در غرب آسک، قلعه گنبدی وجود دارد که در قدیم برج دیده‌بانی آن منطقه محسوب می‌شده است.

بندر امام خمینی

کشتی و خودروهای ترانزیت در بندر امام خمینی

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

بندر امام خمینی یکی از بزرگ‌ترین بنادر ایران است که بیشتر فعالیت‌های صادرات و واردات کشور در آن صورت می‌پذیرد. هرساله در ایام نوروز و تعطیلات، بازدید از این بندر جذاب برای عموم گردشگران و مردم، آزاد می‌شود. بندر امام خمینی در واقع یکی از قطب‌های گردشگری بندر ماهشهر است.

آرامگاه سیدصالح

  • آدرس: خیابان مطهری، نزدیک بیمارستان حاجیه

گنبد طلایی و ورودی آرامگاه سید صالح

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

آرامگاه سیدصالح در خیابان مطهری و نزدیک بیمارستان حاجیه در بندر ماهشهر قرار دارد. متاسفانه پیشینه یا اطلاعات دقیقی از این بزرگوار موجود نیست. برخی بر این باورند که این سید نوجوان، همراه کاروان «امام رضا» از عربستان به ایران آمده و در این منطقه شهید شده است. در داخل این مقبره، دو تکه سنگ مکعب مستطیل قرار داشت که روی آن‌ها با خط کوفی توضیحاتی حک شده بود، ولی متاسفانه پس از حضور انگلیسی‌ها در ماهشهر به تاراج برده شد.

نظرها و تجربیات خود را درباره جاذبه‌های ماهشهر با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

ماهشهر کجاست؟

بندر ماهشهر یکی از شهرهای بزرگ استان خوزستان و تنها شهر دارای خور در ایران است.

قدمت بندر ماهشهر به چه دورانی باز می‌گردد؟

این شهر دیدنی و زیبا از قدیمی‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد.

ماهشهر در مجاورت چه شهرهایی قرار دارد؟

بندر ماهشهر از شمال به اهواز، از غرب به شهر آبادان و خرمشهر، از شرق به بهبهان و هندیجان و از جنوب به خلیج‌فارس منتهی می‌شود.

آب‌و‌هوای ماهشهر چگونه است؟

این شهر از نظر آب و هوایی، تابستان‌هایی گرم و شرجی و زمستان‌هایی نسبتا سرد دارد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه