همه چیز درباره المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
همه چیز درباره المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ

المپیک یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات دنیای ورزش است. بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ ، یک رویداد چند ورزشی برای ورزش‌های زمستانی است که در تاریخ ۹ فوریه تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار می‌شود.

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی است که در آن ورزش‌های زمستانی نظیر اسکی برگزار می‌شود. این المپیک از تاریخ ۹ الی ۲۵ فوریه (۲۰ بهمن الی ۶ اسفند) در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار می‌شود. شهر پیونگ چانگ پس از نامزدی در ۶ ژوئیه ۲۰۱۱ در دوربان بر شهرهای انوسی در فرانسه و مونیخ آلمان پیروز شد.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

پیونگ چانگ شهری در ۹۰ کیلومتری شرق سئول است و حدود ۸۰ کیلومتر با کره شمالی فاصله دارد. متوسط دمای این شهر در ماه فوریه ۳۵ در جه فارنهایت است و میانگین پایین‌ترین دما ۱۷ درجه فارنهایت ثبت شده است. طبیعت پیونگ چانگ، طبیعتی زیبا و بکر بوده و بدون شک یکی از زیباترین شهرهای برگزاری المپیک زمستانی، پیونگ چانگ خواهد بود.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

المپیک زمستانی ۲۰۱۸، اولین المپیک زمستانی است که در کره جنوبی برگزار می‌شود، دو دوره قبلی این المپیک در ژاپن برگزار شده بود و این اولین باری است که المپیک زمستانی در شهری از کره جنوبی برگزار می‌شود. شهر پیونگ چانگ در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز نامزد شده بود که بار اول به ونکوور و بار دوم به سوچی باخت.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

مونیخ یکی از نامزدهای اصلی برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۱۸ بود، مونیخ تاکنون میزبان دو المپیک تابستانی و زمستانی بوده است. بلیت بازی‌های زمستانی ۲۰۱۸ ، در سال ۲۰۱۶ به حالت پیش‌فروش قرار گرفت، ولی بااین‌حال هنوز ۲۵ درصد از بلیت‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در انتظار فروش هستند.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

یکی از اقدامات جالب شهردار سئول در رابطه با فروش بلیت‌های این المپیک، توزیع بلیت‌ها در میان خانواده‌های کم‌درآمد در سئول بود. بدون شک این حرکت می‌تواند به الگویی برای سایر افراد و سردم داران شود.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

بیش از ۹۰ کشور با مجموع ۲۸۰۰ بازیکن در این تورنمنت ورزشی شرکت خواهند کرد،۷ ورزش با ۱۵ رشته زیرمجموعه، در المپیک زمستانی پیونگ چانگ برگزار می‌شود

یکی از حواشی المپیک زمستانی ۲۰۱۸، شرکت نکردن کشور روسیه در این المپیک است. کمیته بین‌المللی المپیک حمل پرچم روسیه توسط تماشاگران را هم ممنوع کرده است و در لباس ورزشکاران نباید هیچ نشانه‌ای از روسیه وجود داشته باشد. ورزشکاران پاک روسیه می‌توانند به‌صورت مستقل در این رویداد ورزشی شرکت کنند.

روسیه

پیست اسکی پیونگ چانگ در منطقه‌ای میان کره شمالی و جنوبی قرار دارد، امکان مشاجره میان کره جنوبی و شمالی برای برگزاری مسابقات وجود داشت، ولی پس از مدت‌ها این اولین باری است که هر دو کره حاضر به همکاری و مشارکت برای برگزاری بازی‌های آسیایی کرده‌اند.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

شعار رسمی المپیک زمستانی ۲۰۱۸، «شور و شوق ارتباط‌دهنده» است. این شعار، شعاری عالی برای چنین رویداد ورزشی است و باعث ایجاد هیجان در افراد می‌شود. مهمان‌نوازی کره‌ای‌ها باعث می‌شود تا این المپیک بهتر از همیشه برگزار شود.

واژه ارتباط‌دهنده در این شعار درواقع نمادی برای ارتباط تمام نسل‌ها از هر فرهنگی است. برای برگزاری افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی استادیومی با ظرفیت ۳۵۰۰۰ نفر ساخته شده است. این استادیوم تنها برای افتتاحیه و اختتامیه بازی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و پس از بازی‌های المپیک ۲۰۱۸ دیگر استفاده نخواهد شد.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

عروسک‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ، یک ببر و خرس بانام‌های سوهورانگ و آسیاتیک است. در طراحی این عروسک‌ها هم از شعارهای صبوری شور و شوق استفاده شده تا این پیام به تمام مردم منتقل شود.

یکی از عروسک‌ها، خرس سیاه است که علامتی شبیه به هلال ماه در سینه او قرار دارد. این ماه درواقع نماد قدرتی ماورائی است که درگذشته برای جشن‌ها از این نماد استفاده می‌شده است.

عروسک های المپیک زمستانی

یکی از حواشی دیگر این المپیک زمستانی شرکت نکردن هاکی بازان لیگ آمریکا است. این اتفاق از سال ۱۹۹۸ تاکنون تابه‌حال رخ نداده است. حواشی المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کم نبود، نماینده ایران برای حمل مشعل بازی‌های این المپیک، بهرام رادان بود. تیم نماینده ایران و بهرام رادان مشعل بازی‌های زمستانی را ۲۰۰ متر حمل کردند.

بهرام رادان در المپیک زمستانی

فاصله پیونگ چانگ تا سئول حدود ۲٫۵ ساعت است، سازمان حمل و نقل کره در حال بررسی طرح‌هایی برای کاهش زمان سفر میان این دو شهر است و به احتمال‌زیاد در این مسیر قطار سریع‌السیری تعبیه شود.

سالن‌های برگزاری بازی‌ها در فاصله نزدیک با استادیوم المپیک قرار دارند، ازجمله این سالن‌ها می‌توان به مرکز جیانسگون آلپ، مرکز هاکی کوندونگ، پارک المپیک گانجئون اشاره کرد. فاصله این مراکز تا استادیوم المپیک کمتر از ۳۰ دقیقه است.

استادیوم

نماد المپیک زمستانی ۲۰۱۸، نماد هماهنگی است. این نماد شامل ۵ رنگ ازجمله زرد، سبز، آبی، قرمز و سیاه است. رنگ‌ها براساس الگوی حلقه المپیک و ۵ رنگ اصلی کره انتخاب شده‌اند.

المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

در این المپیک تنها شاهد ورزش‌های زمستانی عادی نظیر اسکی و هاکی نیستیم، ورزش‌های عجیب و درعین‌حال جالبی نظیر اسکلتون و نوردیک ترکیبی هم برگزار می‌شود. اسکلتون ورزشی زمستانی و انفرادی است که به‌وسیله یک سورتمه مخصوص کوچک در پیست یخی مارپیچی انجام می‌شود. نوردیک ترکیبی هم ورزشی دوگانه است که از دو بخش اسکی صحرانوردی و پرش با اسکی تشکیل شده است.

اسکلتون

یکی از تازه‌نفس‌ترین بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، اسنوبرد هوایی است.

پیونگ چانگ کوچک‌ترین شهری است که تا به امروز میزبان بازی‌های المپیک زمستانی شده است. قبل از پیونگ چانگ رکورد کوچک‌ترین شهر میزبان مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ در دست شهر لیل هامر نروژ بود.

یکی از شناخته‌شده‌ترین و درواقع اصلی‌ترین پیست اسکی پیونگ چانگ، پیست آلپسینا است که بسیاری از مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی در این پیست اجرا می‌شود.

پیست اسکی

اگرچه ورزشکاران روسی امسال با شرایطی بسیار خاص و ویژه در مسابقات شرکت می‌کنند، ولی ورزشکاران مکزیکی برای اولین بار حضوری بسیار مؤثر در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ خواهند داشت.

مدال المپیک پیونگ چانگ در طی مراسمی در سئول پرده‌برداری شده و طراح این مدال، طراح مشهور «لی سوک وو» بوده است. او از فرهنگ و الفبای کره‌ای برای طراحی این مدال الهام گرفته است. براساس برآوردها میزان مدال‌های لازم برای مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ ۱۰۲ مدال است، ولی درمجموع ۲۵۹ مدال برای این مسابقات ساخته شده است. این مدال‌ها، سنگین‌ترین مدال‌ها در طول بازی‌های المپیک زمستانی است، وزن مدال طلا برابر با ۱٫۲۹ پوند، وزن نقره ۱٫۲۸ پوند و وزن برنز ۱٫۰۹ پوند است.

مدال المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ

طرح مدال الگوی حلقه‌های المپیک با خطوط مورب است که این خطوط نماد انضباط و عزم تداعی شده است. پشت مدال هم نام بازی و رویداد نوشته‌شده است. از پارچه سنتی کره برای تزئینات و طراحی تاج استفاده شده است.

هزینه‌های کلی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ حدود ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه