تعطیلی ۴۵ روزه فرودگاه دبی در سال آینده

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
تعطیلی ۴۵ روزه فرودگاه دبی در سال آینده

شلوغ‌ترین فرودگاه بین‌المللی جهان برای انجام تعمیرات در سال آینده به حالت نیمه تعطیل در خواهد آمد. 

یکی از دو باند شلوغ‌ترین فرودگاه بین‌المللی جهان به‌مدت ۴۵ روز در ماه آوریل و مه سال آینده به روی مسافران بسته خواهد شد. تقریبا نیمی از پروازهای معمولی آن انجام خواهند شد.

باند جنوبی در فرودگاه بین‌المللی دبی که سال گذشته محل گذر بیش از ۸۸ میلیون مسافر بوده است، «تقریبا به پایان عمر طراحی خود» رسیده است.

این فرودگاه، با کد DXB، از ۱۶ آوریل تا ۳۰ مه ۲۰۱۹ برای روکش‌گذاری مجدد و تعویض سیستم روشنایی زمین تعطیل خواهد شد. هدف از این کار، «افزایش ایمنی، خدمات و ظرفیت» است.

سخنگوی فرودگاه‌های دبی به «ایندیپندنت» گفت:

تخمین زده می‌شود که طی این دوره‌ی ۴۵ روزه شاهد کاهش ظرفیت ۴۳ درصدی پروازها باشیم.

هنوز زود است که میزان تأثیرات این تعطیلی بر ترافیک مسافرتی را برآورد کنیم، زیرا این موضوع بستگی به واکنش شرکت‌های هواپیمایی نسبت به کاهش ظرفیت دارد. شاید برخی تصمیم بگیرند که در صورت امکان با هواپیمای بزرگتری پرواز کنند، شاید بعضی دیگر هم متحمل افزایش عامل بارگیری خود شوند که هر دوی آن‌ها می‌تواند تعداد مسافران را تحت‌تاثیر قرار دهد.

باند شمالی فرودگاه در سال ۲۰۱۴ تحت برنامه‌ی مشابهی قرار گرفت، اما تعداد مسافرها در آن زمان در حدود ۶۵ میلیون نفر بود. اما امروز، مسافران فرودگاه بیش از یک سوم افزایش یافته است.

دبی، مهم‌ترین شهر امارات است که پذیرای پروازهایی از شش فرودگاه انگلستان است: گاتویک، هیترو، بیرمنگام، منچستر، نیوکاسل و گلاسکو. اماراتی‌ها از تابستان ۲۰۱۸ پذیرای پروازهای استنسد خواهند بود.

معمولا سه بوئینگ ۷۷۷ از بریتیش ایرویز به‌صورت روزانه بین فرودگاه‌های هیترو و دبی در حال پرواز هستند. این ایرلاین می‌تواند آن‌ها را با هواپیمای بزرگ‌تر بوئینگ ۷۴۷ یا ایرباس A380 جایگزین کند تا همین تعداد از مسافران را با دو پرواز حمل کند.

این زمان‌بندی با توجه به فرودگاه انجام شده است و زمانی است که ترافیک مسافران از لحاظ فصلی کاهش می‌یابد.

پل گریفیتس، مدیر اجرایی فرودگاه دبی، می‌گوید:

با اینکه به خاطر مشکلاتی که ممکن است برای مشتریان خطوط هوایی و مسافران ما پیش آید متاسف هستیم، اما این توسعه برای ارتقای ایمنی، افزایش ظرفیت و هموار کردن راهی برای توسعه‌های آتی ضروری است.

فرودگاه دبی، مسافران بیشتری را نسبت به فرودگاه هیترو حمل می‌کند، اما به خاطر بزرگ‌تر بودن میانگین ابعاد هواپیماها، نشست و برخاست‌های بسیار کمتری در آن انجام می‌شود. در حالی که فرودگاه هیترو معمولا پذیرای ۱۳۰۰ رفت و آمد هواپیمایی به‌صورت روزانه است، اما دبی پذیرای ۱۱۰۰ رفت و آمد به‌صورت شبانه‌روزی است، در صورتی که تعداد عملیات‌های شبانه‌ی هیترو به‌شدت محدود است.

بعضی از پروازها به فرودگاه DWC، دومین فرودگاه بزرگ امارات، منتقل خواهد شد که فعلا در حال توسعه است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه