۱۰ نکته برتر که جهانیان باید از چینی ها بیاموزند

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان شنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
۱۰ نکته برتر که جهانیان باید از چینی ها بیاموزند

چینی‌ها در زندگی روزمره و آداب و رسوم خود، از نحوه غذا خوردن تا تعاملات اجتماعی، نکات آموزنده ای دارند که اگر جهانیان از آن‌ها استفاده کنند، خالی از لطف نیست.

مقاله مرتبط:

اگرچه همه مردم دنیا زیر یک پرچم صلح و دوستی قرار دارند، اما هریک دارای فرهنگ متفاوت و آداب و رسوم منحصر به فردی هستند که می‌توان از آن‌ها درس گرفت. مردم چین نیز نکات فرهنگی قابل توجهی نسبت به سایر کشورها دارند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 در خانه پوشیدن کفش ممنوع است

فرهنگ چین

همان‌طور که می‌دانید محیط بیرون از خانه بسیار آلوده است، در خیابان به‌ویژه روی زمین آشغال، آدامس، گردوخاک و موارد آلوده بسیاری یافت می‌شود، اما چرا این موارد آلوده را به خانه خود دعوت می‌کنید؟ حتی فکر پوشیدن کفش در خانه هم چینی‌ها را آزار می‌دهد و مهمان‌هایشان هنگام ورود به خانه کفش‌ها را درمیاورند و در عوض از یک جفت دمپایی ارزان‌قیمت که در اکثر بازارهای چینی‌ها عرضه می‌شود، استفاده می‌کنند. بسیاری از چینی‌ها در خانه خود قفسه‌ای را برای نگه‌داری این دمپایی‌ها اختصاص داده‌اند.

بعد از شام پیاده‌روی کنید

فرهنگ چین

بسیاری از مردم بعد از صرف شام معمولا در کنار تلویزیون دراز می‌کشند و برنامه مورد علاقه خود را تماشا می‌کنند اما چینی‌ها بعد از شام به سمت قفسه لباس‌ها می‌روند و لباس ورزشی به تن می‌کنند و به ورزش می‌روند. یک مادر بزرگ چینی ضرب‌المثلی قدیم نقل می‌کند و می‌گوید که «بعد از شام ۱۰۰ قدم بردار تا ۹۹ سال زندگی کنی.» معمولا آن‌ها بعد از شام به پارک‌های محلی می‌روند و پیاده‌روی می‌کنند. البته ممکن است برخی‌ها پیاده‌روی نکنند و بدمینتون بازی کنند یا از سرگرمی‌های دیگر استفاده کنند.

آب گرم بنوشید

فرهنگ چین

زمستان در شمال شرقی چین تمام می‌شود، اما همچنان در دست مردم لیوان آب گرم مشاهده می‌شود. سالیان سال است که در رستوران‌های آن‌ها حتی در تابستان‌ها به‌صورت پیش فرض آب جوشیده شده ساده سرو می‌شود. چینی‌ها به‌طور کلی معتقد هستند که آب سرد برای بدن سم است و غذاها و نوشیدنی‌های سرد باید به‌ندرت استفاده شود. شاید در ابتدا فکر کنید نوشیدن آب گرم بی‌معنی است، اما بدانید که برای بهبود سیستم گوارش بسیار مناسب است. اگر همچنان بر نوشیدن آب گرم مقاومت می‌کنید، بهتر است از نوشیدنی‌های گرم مانند چای سبز، گل یاسمن و داودی که نزد چینی‌ها بسیار محبوب است و فاقد کافئین است، استفاده کنید.

از قانون «80 Fen Bao» پیروی کنید

فرهنگ چین

اکثر مردم چین ناهار خود را با یک وعده غذایی جمع و جور از پروتئین، سبزی‌ها و کربوهیدرات‌ها به پایان می‌رسانند و سپس یک سیب یا گلابی می‌خورند. آن‌ها از قانون «80 Fen Bao» پیروی می‌کنند، یعنی زمانی که به میزان ۸۰ درصد سیر شدند، دست از غذا می‌کشند و سپس غذا را با آب یا چیزی سبک، سالم و شیرین مانند میوه‌ها به پایان می‌رسانند. در چین غذا خوردن یک منبع لذت‌بخش است، اما پرخوری ممنوع است.

هنگام بازدید از خانه دیگران میوه ببرید

فرهنگ چین

در بسیاری از کشورها این مرسوم است که هنگام بازید از خانه دیگران برای آن‌ها یک هدیه کوچک می‌برند. برای مثال مردم آمریکای شمالی به‌طور معمول نوشیدنی یا دسر می‌برند، اما چینی‌ها میوه می‌برند. آن‌ها معتقد هستند میوه‌ها، خوشمزه، سالم و رنگارنگ هستند. معمولا یک کیسه سیب قرمز به همراه مقداری کوکی خریداری می‌کنند و به مهمانی می‌برند.

سؤال بپرسید

فرهنگ چین

برای اینکه پول اضافی پرداخت نکنید& چانه‌زنی کنید و این را به عنوان یک مهارت یاد بگیرید. سعی کنید مبلغی که توانایی پرداخت آن را دارید، بیان کنید و روی آن پافشاری کنید؛ بدترین اتفاق ممکن، شنیدن نه است.

جواب نه را به راحتی نپذیرید

فرهنگ چین

در چین معمولا روال کارها به آرامی پیش می‌رود و کارمندان پایین رتبه با درخواست‌ها مخالفت می‌کنند، بنابراین اگر به راحتی نه را قبول کنید، زمان، پول و عقل خود را از دست داده‌اید. شخصی در خاطراتش به تیانجین تعریف می‌کرد:

بعد از یک روز خسته‌کننده و ۱۳ ساعت پرواز، ساعت ۳ صبح به هتلی در تیانجین رسیدم، کارمند پشت میز به دلیل اینکه نمی‌توانست اسم من را به‌طور صحیح به انگلیسی تایپ نماید، قادر نبود اتاق من را پیدا کند و مسئول آن‌ها نیز برای چند ساعتی در آن مکان نبود، من همچنان بر درخواست خود پافشاری می‌کردم و آن کارمند خانم درخواست من را رد می‌کرد تا اینکه بالاخره نرم شد و اسم من را پیدا کرد. اگر من پافشاری نکرده بودم، باید ساعت‌ها در لابی قدم می‌زدم.

No zuo no die

کلمه zuo به‌طور کلی به معنای کاری انجام دادن یا درست کردن است، اما به‌طور معمول اصلاح انگلیسی- چینی است که هشدار می‌دهد: «کارهای احمقانه در نهایت به شما آسیب می‌زنند» به معنای دیگر ریسک‌های حساب‌نشده انجام ندهید، البته گاهی به جای جک نیز به کار می‌رود و بدین معنا است که قبل از سخن گفتن فکر کنید.

شب دوش بگیرید

فرهنگ چین

البته این در مورد تمام چینی‌ها صادق نیست، اما بسیاری از آن‌ها معتقد هستند دوش گرفتن در شب بهتر از صبح است. یک دلیل ساده برای آن این است که تخت و ملحفه خود را تمیز نگه می‌دارید. از طرف دیگر برخی مردم چینی اعتقاد دارند مرطوب بودن بدن برای مدت طولانی سرما را به بدن شما دعوت می‌کند و خوابیدن با دمای پایین بدن می‌تواند سرما را به بدن شما بیاورد و شما را مریض کند، اما اکنون این سؤال پیش می‌آید که دوش صبح بهتر است یا شب؟ نویسنده این مقاله می‌گوید من ترجیح می‌دهم با یک دوش شبانه استرس یک روز کاری را به‌طور کامل از بدن بیرون کنم.

مهمان را تا بیرون از خانه همراهی کنید (Wo song ni)

در فرهنگ چینی‌ها هنگامی که شما از خانه یا مغازه فردی خارج می‌شوید، میزبان شما را همراهی می‌کند و درب ورودی شما را بدرقه می‌کند به این حرکت اصطلاحا man zou یا Walk slowly به معنای «برای خارج شدن مهمان وقت بگذارید».

مهمان‌نوازی چینی‌ها این امر را بیان می‌کند که مهمان را تا بیرون از خانه همراهی کنید.

 

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه