عطارد و خورشید امروز به هم رسیدند

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
عطارد و خورشید امروز به هم رسیدند

خورشید و ماه امروز همدیگر را ملاقات کردند.

ماه و خورشید در بعدازظهر امروز شنبه، ۲۸ بهمن در وضعیت مقارنه قرار گرفته و به نزدیک‌ترین فاصله خود با خورشید رسید. مقارنه موقعیتی است که در ستاره‌شناسی آماتوری و رصد ستارگان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نزدیکی ظاهری چند سیاره و ماه یا با هم گفته می‌شود.

سیاره تیر (عطارد) در ساعت ۱۳:۳۰ امروز به مقارنه بیرونی (‏Conjunction ‏Superior) رسید. عطارد در این وضعیت در طرف دیگر خورشید نسبت به زمین قرار می‌گیرد.

مقارنه خارجی وضعیتی است که در آن از نظر بیننده زمینی، یک سیاره دقیقا در پشت خورشید قرار گرفته و در وسط، خورشید واقع می‌شود. این وضعیت برای همه سیاره‌ها به غیر از ماه فرض شده است.

دو سیاره درونی (عطارد یا زهره) زمانی در وضعیت مقارنه داخلی هستند که بین خورشید و زمین واقع شوند.

کوچک‌ترین سیاره منظومه خورشیدی، سیاره عطارد بوده که فاقد قمری است. این سیاره با اینکه اندازه کوچکی دارد، ولی دارای میدان مغناطیسی نیرومندی است. عطارد به ازای هر دو باری که به دور خورشید می‌گردد، دقیقا سه بار به دور خود چرخش می‌کند. پس اگر روی تیر زندگی کنیم، یک شبانه‌روز را در هر دو سال یک بار تجربه خواهیم کرد.

عطارد پرسرعت‌ترین سیاره منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می‌زند، به همین دلیل سیاره‌ای بی‌ثبات است که به آسانی رویت نمی‌شود و علت نامیدن آن به تیر توسط ایرانیان باستان شاید همین باشد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه