پراگ در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
پراگ در یک نگاه

معماری فوق‌العاده و محیط دوست‌داشتنی، قلعه‌های بر فراز تپه، کلیساهای قدیمی و پل‌های تاریخی، نگارخانه‌های هنری، کافه‌های عالی و باغ‌های دیدنی همگی از جاذبه‌های گردشگری شهر پراگ به شمار می‌روند.

پراگ (Prague)، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جمهوری چک و چهاردهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. این شهر در شمال غربی کشور چک، در ناحیه پراگ و روی رودخانه ولتاوا بنا شده‌ است.

این شهر اروپایی قرن‌ها تحت‌تاثیر فرهنگ‌های گوناگون و توسعه اجتماعی و اقتصادی بوده و این موضوع در معماری آن کاملا مشخص است. باغ‌ها و بوستان‌های تاریخی پراگ از بزرگ‌ترین گنجینه‌های پراگ محسوب می‌شوند که تعدادشان به بیش از دویست عدد می‌رسد.

پراگ

طبق آثار و تحقیقات، تاریخ سکونت در نزدیکی رودخانه‌ی این منطقه که مکان امروزی شهر پراگ است، به قرن ۵ میلادی بازمی‌گردد. نخستین ساکنان دره ولتاوا قبایل سلتی بودند که حدود ۵۰۰ پیش از میلاد در این محل سکنی گزیدند. قوم ژرمنی مارکومان کمی پیش از میلاد مسیح این دره را از آن خود کرد و سپس در سده ششم میلادی این دره به دست تیره‌های اسلاوی افتاد.

برای نام پراگ نظریه‌های متفاوتی مطرح است. نام شهر پراگ در زبان مردم چک، «پراها» (Praha) است. در یکی از نظریه‌ها، این نام به‌دلیل معنی آن در زبان محلی منطقه که به «کناره و ساحل» رودخانه اشاره دارد، برمی‌گردد. در یکی دیگر از نظریه‌ها، پراها نام تپه‌ای است که در آن قلعه‌ی این شهر قرار دارد. در سال ۱۹۹۳ بود که کشور «چک‌ اسلواکی» به دو کشور «جمهوری چک» و «اسلواکی» تقسیم شد و در پی آن شهر پراگ به‌عنوان پایتخت جمهوری چک مطرح شد.

پراگ

جمعیت این شهر طبق آمار سال ۲۰۱۷ معادل ۱,۲۸۱ میلیون نفر است که در مساحت ۴۹۶ کیلومتر مربعی آن سکونت دارند. بر پایه سرشماری سال ۲۰۱۱ حدود ۱۴ درصد از ساکنان شهر خارجی هستند که این بالاترین میزان در میان شهرهای جمهوری چک محسوب می‌شود. زبان رسمی مردم، زبان چک (در حالی که زبان‌های انگلیسی، آلمانی و روسی نیز تکلم می‌شود) و واحد پول‌شان، کرونا است. دین غالب مردم شهر پراگ، مسیحیت است. همچنین تعدادی از یهودیان نیز، در این شهر زندگی می‌کنند. ملیت‌های اوکراینی، اسلواکیایی و روسی بیشترین ساکنان غیرمحلی این شهر را تشکیل می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین نمادهای پراگ، بنای ساعت نجومی آن است که در قسمت قدیمی شهر، واقع شده است. قدمت این ساعت به سال ۱۴۱۰ باز می‌گردد. طبق آمار کتاب گینس، پراگ میزبان بزرگ‌ترین قصر در جهان است. قصر پراگ که از قرن نهم پابرجا است، از بناها و باغ‌های متعددی تشکیل شده است. یکی دیگر از مواردی که شهرت این منطقه را به‌همراه دارد، تعداد زیاد چشمه‌های آب گرمی است که در آن پیدا می‌شود. چشمه‌های طبیعی که در اقصانقاط این منطقه به‌وفور به چشم می‌خورند. مرکز این شهر ساختمان‌هایی با نماهایی هنری با شیروانی‌های آجری‌رنگ و کوچه پس‌کوچه‌های سنگ‌فرش با تعداد کثیری مغازه سوغاتی‌فروشی و کافه دارد.

پراگ

خصوصیت‌های جغرافیایی و ویژگی‌های تاریخی منطقه پراگ قدیم موجب شده است که همواره جزو ده شهر گردشگرپذیر اتحادیه اروپا محسوب شود و سالانه حدود ۶ میلیون نفر گردشگر را از سراسر دنیا پذیرا باشد.

شهر پراگ بین دو اقلیم اقیانوسی و قاره‌ای مرطوب قرار گرفته است. زمستان‌های پراگ، نسبتا سرد است و دمای هوا به صفر درجه می‌رسد و اکثر اوقات، ابری است. تابستان‌ها، روزهای آفتابی بسیار زیاد است و میانگین دمای هوا به ۲۴ درجه می‌رسد. بهترین زمان سفر به پراگ، فصل بهار و اوایل پاییز است. در این دو زمان، آب و هوای شهر بسیار مساعد و ملایم است و جمعیت بسیار کمتری در شهر دیده می‌شود و خلوت‌تر است. فصل شلوغ گردشگری در پراگ، تابستان است که نرخ پروازها و فیمت هتل‌ها به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

در پراگ، وسایل حمل و نقل عمومی کاملا سرراست و مناسب است و برای سفرهای بین‌شهری، اتوبوس‌ها و قطارهای متعددی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید به شهرهای مختلف سفر کنید. متروی پراگ از اواسط قرن بیستم فعال شده، اما بیشتر حمل و نقل عمومی مردم با استفاه از خطوط تراموا است.

پراگ

از دیدنی های پراگ می‌توان به قلعه‌ی پراگ، پل چارلز، کتابخانه‌ی ملی و کلمنتینوم،‌ ساعت نجومی، کلیسای جامع ویتوس مقدس،‌ گالری ملی پراگ، ساختمان شهرداری، باغ وحش پراگ، محله‌ی یهودی‌ها، برج دیده‌بانی پترین و دیوار لنون اشاره کرد که باید در تور پراگ از آن‌ها دیدن کنید.

در سفر به پراگ می‌توانید سوغاتی‌های نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی ارگانیک، عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی،‌ زیورآلات و اشیای ساخته شده از لعل،‌ کریستال بوهمیا، چای و ملزومات تهیه‌ی چای،‌ ویفر اسپا، محصولات مرتبط با کافکا، اسباب‌بازی‌های چوبی و نان زنجبیلی را برای عزیزان خود تهیه کنید.

گالری عکس‌‌های پراگ در جمهوری چک

مطالب مرتبط:

منبع kojaro wikipedia

دیدگاه