زیباترین جشنواره‌های نور کشورها در کریسمس و سال نو

مریم آقائی
مریم آقائی چهار شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
زیباترین جشنواره‌های نور کشورها در کریسمس و سال نو

تماشای چراغانی‌های زیبای کریسمس یکی از جاذبه‌های کریسمس است که در برخی از کشورها و شهرها می‌توانید نمونه‌های منحصر به فرد آنرا تماشا کنید.

کریسمس یکی از جالب‌ترین ایام سال است و والدین در ایام کریسمس کودکان خود را برای تماشای زیبایی‌های شهر به اماکن عمومی و مراکز فروش می‌برند. در مراکز فروش حضور بابانوئل برای کودکان بسیار جذاب است و در اماکن عمومی و خیابان‌ها چراغانی‌های زیبایی تدارک دیده می‌شود که بسیار دیدنی هستند.

هر کشوری آداب و رسوم خاص خود را برای چراغانی دارد و حتی برخی از بزرگ‌ترین چراغانی‌های کریسمس بازدید رایگان ندارند و برای دیدنشان باید هزینه پرداخت کنید. اما به طور کلی تماشای چراغانی کریسمس رایگان و جذاب است. در این مقاله ۲۵ چراغانی زیبای دنیا را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. اتریش، وین

christmas

اگر در ایام کریسمس در اتریش هستید بازدید از مرکز فروش رؤیایی کریسمس وین (Viennese Dream Christmas Market) را فراموش نکنید. امسال این مرکز فروش سیار روبروی سیتی هال و تا تاریخ ۵ دی ماه فعالیت می‌کند. این مرکز فروش شامل یک چرخ و فلک نورانی و همچنین فروشگاه‌های است که نورشان زیاد است؛ اما از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر شدت و رنگ نور تفاوت دارد. نورانی بودن فروشگاه باعث می‌شود درخت‌های اطراف آن به رنگ‌های صورتی و بنفش در بیایند. یک تابلوی نورانی در ورودی این فروشگاه سیار به همه‌ی خریداران و بازدیدکنندگان کریسمس را به زبان آلمانی تبریک می‌گوید.

۲. بلژیک، بروکسل

بلژیک

جشنواره‌ی شگفتی‌های زمستانی بروکسل (Plaisirs d'Hiver) در بلژیک تا تاریخ ۱۶ دی ماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این نمایشگاه هر سال میزبان قریب به ۲٫۵ میلیون نفر بازدیدکننده است. فروشندگان در حضور درخت بزرگ و نورانی کریسمس و نورهای زیبای فروشگاه‌ها، به بازدیدکنندگان غذاهای مختلف پیشنهاد می‌دهند. همچنین پیست اسکی و نمایشگاه‌های مختلف هم در این جشنواره بر پا است. امسال و در هجدهمین سال برگزاری این جشنواره یک بخش با تکنولوژی نوین هم اضافه شده است که تجربه‌ی خارق‌العاده‌ای از تماشای این جشنواره و فیلم و موسیقی و کنسرت به بازدیدکنندگان می‌دهد.

۳. برزیل، ریو دی ژانریو

christmas

بیش از ۲۰ سال است که برزیل برای درخت معلق کریسمس شهرت دارد. در سال ۱۳۹۰ سازه‌ای با ۹۰ متر ارتفاع و وزنی حدود ۵۰۰ تُن در ریو دی ژانریو رونمایی شد. امسال این درخت ۸۰ متر ارتفاع دارد و بیش از دو میلیون چراغ که به صورت دوره‌ای رنگشان تغییر می‌کند، آذین بخش این درخت هستند. درخت معلق در دو سال گذشته در جشن‌ها غایب بود چون در سال ۱۳۹۴ درخت به دلیل بادهای سنگین به‌شدت آسیب دید. امسال این درخت از ۱۰ آذر روشن شده است و تا ۱۶ دی ماه بر پا خواهد بود.

۴. کانادا، تورنتو

christmas

تورنتو هر سال در میدان ناتان فیلیپس (Nathan Phillips) یک نمایشگاه رایگان به مناسبت کریسمس برگزار می‌کند. آنچه این جشن را خاص می‌کند چراغ‌هایی است که روی همه‌ی درخت‌هایی که میدان را احاطه کرده‌اند، نصب می‌شود. همچنین قرار دادن درخت کریسمس در میدان بسیار به جذابیت آن می‌افزاید. نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از فروشنده‌های غذا، یک اجرای زیبا، یک چرخ و فلک و همچنن تماشای بابانوئل می‌شود. این نمایشگاه تا ۲ دی برپا می‌باشد.

۵. کلمبیا، مِدِلین

christmas

جشنواره‌ی نور کریسمس مدلین که به‌عنوان Alumbrados Navidenos یا El Alumbrado هم شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین برنامه‌های سالانه‌ی شهر است. امسال این جشنواره شامل ۳۵۰۰۰ عروسک دست ساز، ۲۶ میلیون جراغ LED و ۱۱ تُن صفحه‌ی فلزی است. حدود ۹۰۰۰۰ از این جشنوراه دیدن خواهند کرد. این برنامه تا ۱۷ دی ماه بر پا است.

۶. دانمارک، کوپنهاگ

christmas

باغ‌های تیوُلی (Tivoli Gardens) از زمان ساختن در قرن ۱۹ به‌عنوان مرکزی برای جشن‌های شهر شناخته می‌شود. امروزه این باغ‌ها به‌عنوان محل اصلی برای چراغانی مخصوص کریسمس در کپنهاگ در دانمارک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌ای که در آن باغ با هزاران چراغ آذین بندی می‌شود. این جشن شامل بخش فروشگاهی سیار هم می‌شود که در آن فروشندگان انواع و اقسام اجناس را به فروش می‌رسانند، از آثار هنری و تزیینی گرفته تا خوردنی‌های سبک و نوشیدنی.

۷. فرانسه، پاریس

christmas

برخلاف بیشتر مواردی که در این لیست معرفی می‌شود، جشنواره نورانی پاریس بیش از آن که یک جشن یا رویداد باشد، خیابانی است که با درختان نورانی شده خودنمایی می‌کند. می‌توان گفت کمپس الیس (Champs-Elysees) مشهورترین خیابان جهان است و در ایام تعطیلات کریسمس این خیابان در فرانسه از حالت عادی هم زیباتر و مشهورتر است. شاید این روزها تنها زمان سال باشد که در آن نشستن در ترافیک سنگین غیرقابل‌تحمل نیست.

۸. آلمان، فرانکفورت

1

فروشگاه کریسمس که در فرانکفورت در کشور آلمان برگزار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین‌ها در نوع خودش است. یک درخت کریسمس نورانی و نور چراغ‌های فروشندگان و چرخ و فلک فضا را بسیار نورانی و روشن می‌کند. این فروشگاه در میدان فروشگاهی تاریخی رومبرگ برپا می‌شود. فروشندگان، غذا و نوشیدنی گرم برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

۹. هنگ کنگ، بخش مرکزی

christmas

جشنواره‌ی سالانه هنگ کنگ، جشنواره‌ای است که از دیدن آن ناامید نخواهید شد. این جشنواره بخش‌های مختلفی دارد که از جمله‌ی آن‌ها نمایشگاه نور سه بعدی و اجرای فردی و گروهی است. این نمایشگاه شامل یک نمایش نور درخشان است که توسط هنرمندانی از کشورهای مختلف اجرا شده است. فراموش نکنید که درخت زیبا و نورانی کریسمس را که در میدان قرار دارد بازدید کنید. این درخت با نور فراوانش تمام منطقه را تا روز سال نو نورانی و روشن می‌کند.

۱۰. ایتالیا، سالِرنو

christmas

شهر سالرنو هرسال میزبان یک جشنواره‌ی نور به نام لوسی دی آرتیستا (Luci d'Artista) است. این جشنواره تا اواخر دی‌ماه برپا می‌ماند. ویژگی این جشنواره این است که هر سال به صورت موضوعی برگزار می‌شود. امسال موضوع برگزاری این جشنواره زندگی زیر دریا است.

۱۱. ژاپن، کوبه

christmas

هر سال در کوبه و در نزدیکی کریسمس نمایشگاه نوری (Kobe Luminarie) برگزار می‌شود که دلیل آن ادای احترام به ۶۴۰۰ کشته شده‌ی زلزله‌ی سال ۱۹۹۵ است. این نمایشگاه شهر کوبه را روشن می‌کند و هر سال بیش از ۳ میلیون نفر از این نمایشگاه دیدن می‌کنند.

۱۲. ژاپن، توکیو

christmas

نمایشگاه نور دیگری که در ژاپن برگزار می‌شود نمایشگاه نور توکیو است. در ۱۵ نقطه از پایتخت ژاپن نمایشگاه نور وجود دارد. نمایشگاهی که در آئو نو دوکوتسو در شیبویا که به‌عنوان غار آبی هم شناخته می‌شود از همه شناخته شده‌تر است و ۲۷۰ متر طول پیاده رو را شامل می‌شود. سال گذشته حدود ۲٫۶ میلیون نفر از این نمایشگاه نور بازدید کردند.

۱۳. لیتوانی، ویلنیوس

christmas

این برنامه به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن شهر شناخته می‌شود. مهم‌ترین و جالب‌ترین بخش آن درخت کریسمس آن است که در چندین مقاله‌ی آنلاین به‌عنوان یکی از زیباترین درخت‌های کریسمس در اروپا شناخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه