برپایی بزرگترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
برپایی بزرگترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشگین شهر خبر از دایر کردن بزرگ‌ترین کرسی شب یلدا در محوطه کهنه قلعه مشگین شهر داد.

شب یلدا در ایران به آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال گفته می‌شود. این طولانی بودن شاید در یک دقیقه خلاصه شود، ولی مردم با دور هم جمع شدن همان یک دقیقه را جشن می‌گیرند؛ چراکه پاییز را پشت سر گذاشته و وارد زمستان می‌شوند.

در اردبیل ۴۰ روز اول زمستان را بویوک چیله یا چیله بزرگ، ۲۰ روز بعد را کیچیک چیله یا چله کوچک و ۳۰ روز آخر را بایرآم آیی یا ماه عید می گویند.

یلدا در اردبیل به شب چله یا چله گئجه‌سی معروف است. مردم در این شب در خانه بزرگترها دور هم جمع می‌شوند یک دقیقه بیشتر باهم بودن را جشن می‌گیرند. انار و هندوانه از واجبات شب یلدا است. اکثر مردم استان اردبیل در شب یلدا چیلله قارپیزی (هندوانه چله) می‌خورند و معتقدند با خوردن هندوانه، اصلا سرمای زمستان را حس نمی‌کنند.

امسال در راستای تحقق ماموریت زمستان بیدار، بزرگ‌ترین کرسی شب یلدا در مشگین شهر دایر می‌شود. این کرسی در ابعاد ۱۰ در ۱۰ و در محوطه کهنه قلعه مشگین شهر دایر می‌شود.

ایمانعلی ایمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشگین شهر، گفت:

کرسی شب یلدا با آثار صنایع دستی، بافته‌های داری و غذاهای بومی محلی مرتبط با زمستان تزئین شده و پیرامون آن بانوان و آقایان با البسه‌های سنتی و بومی، برنامه‌های فرهنگی از جمله قصه‌گویی و نمایش اجرا می‌کنند.

ایمانی گفت:

ساخت کرسی از گذشته در استان اردبیل رواج داشته و با برپایی بزرگ‌ترین کرسی کشور به‌دنبال معرفی قابلیت‌های استان اردبیل هستیم.

وی افزود:

جشن شب یلدا بخشی از برنامه‌های رونق گردشگری زمستانی استان اردبیل است و برگزاری آن در محوطه کهنه قلعه با هدف معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان انجام می‌شود.

عکس کاور از آیه مختاری

مطالب مرتبط:

دیدگاه