با نمک ترین استان ایران را بشناسید

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
با نمک ترین استان ایران را بشناسید

ایران استان‌های زیبا با استعدادهای خاصی دارد، اما یک استان با استعدادتر و از همه با نمک‌تر است. استان بانمک ایران را بشناسید.

استان سمنان یکی از بانمک‌ترین استان‌های ایران است. گرمسار را شاید بتوان بانمک‌ترین شهر استان سمنان دانست. درجه‌ خلوص نمک در این شهر از کیفیت بالایی برخوردار است و در بسیاری از معادن این شهر، این درجه بالای ۹۸ درصد است. همین ویژگی، نمک استان سمنان را از دیگر مناطق متمایز می‌کند.

معدن نمک گرمسار امروزه به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در استان تبدیل شده و هر ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، ضمن این‌که هالوتراپی یا نمک‌درمانی امروزه در بسیاری از کشورها و از جمله در کشورهای اروپایی مورد توجه جدی است.

امروزه، معادن نمک استان سمنان، نیمی از نیاز کشور به این ماده معدنی را رفع می‌کنند و این معادن از پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری برخوردارند.

معدن نمک بزرگ گرمسار به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است. این معدن بیش از ۱۸ سال است مورد بهره‌برداری است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد میزان ذخایر این معدن ۱۲ میلیون تن برای ۱۲ سال است.

محسن کلاته که یک فعال معدنی است، در این زمینه گفت:

در حال حاضر روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن نمک از این معدن برداشت می‌شود. نمک برداشت شده ۱۰۰ درصد فرآوری می‌شود و به مصرف واحدهای تصفیه و کارخانه‌های صنعتی می‌رسد. بخش عمده مصرف نمک‌های فرآوری شده این معادن برای حفاری در شرکت نفت استفاده می‌شود.

معدن کوهدشت گرمسار یک معدن زیرزمینی است و به‌صورت تونل پیچ در پیچ در دل زمین امتداد دارد و استخراج از این معدن به روش اتاق پایه صورت می‌گیرد.

گفته شده سالانه ۸۰ هزار تن سنگ نمک از این معدن استخراج می‌شود. عمده تولیدات این شرکت تعاونی بعد از استخراج سنگ نمک به‌صورت فرآورده، به کشور عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایگان شمالی ایران صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدنی کوهدشت کهن گرمسار گفت:

این معدن نمک یک سایت مهم گردشگری است و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این معادن به منطقه سفر می‌کنند.

محمد فروهر، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در حاشیه بازدید از معادن نمک در شهرستان گرمسار از وجود ذخایر عظیم و باکیفیت نمک در غرب این استان خبر داده و گفت ۳۳ معدن نمک فعال در استان سمنان فعالیت دارند که سالانه حدود ۲ میلیون تن نمک از این معادن استخراج می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از نمک کشور در استان سمنان تامین می‌شود، گفت:

استان سمنان از نظر تولید گچ، نمک و سلستین رتبه نخست کشور را دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد، در استان سمنان حدود ۵۹۲ معدن فعال وجود دارد که بیش از ۳۶۰۰ نفر در این معادن مشغول به‌کار هستند.

وی گرمسار را از شهرستان‌های معدنی استان دانسته و از ۹۲ معدن با اشتغال‌زایی حدود ۴۰۰ نفر در شهرستان گرمسار یاد کرد. اگرچه استان سمنان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور است، اما ششمین استان پهناور ایران با وجود بهره‌مندی معادن سرشار، به دلیل نبود و فقدان برخی زیرساخت‌ها، امکان استفاده از همه ظرفیت‌های معدنی خود را ندارد.

به عقیده کارشناسان، رفع مشکلات و موانع پیش روی معادن در این استان می‌تواند زمینه‌های بهره‌برداری بیشتر از این استعدادهای طبیعی را بیش از پیش فراهم کند و در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم شاید، بخش معدن به تنهایی بتواند گره معضل اشتغال را در این استان، باز کند.

منبع عکس کاور: کجارو

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه