آن سوی حیات وحش دبی چه می‌گذرد؟

سحر مردانه
سحر مردانه یکشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
آن سوی حیات وحش دبی چه می‌گذرد؟

گردشگرانی که به دبی سفر می‌کنند، به هیچ عنوان نیاز به یادآوری ندارند که این شهر با‌شکوه در بیابان ساخته شده، اما در این میان افرادی هستند که همچنان از زرق و برق فراوان مرکز شهر فراری و به دنبال جایی برای کسب آرامش هستند.

حدود ۱۵ درصد از امارات متحده عربی را مناطق حفاظت‌شده‌ای تشکیل می‌دهند که به هیچ عنوان دارای شن و ماسه نیستند. در این مناطق گیاهان و جانورانی زندگی می‌کنند که خود را با شرایط جدید سازگار کرده‌اند. کافی است کمی با دقت به اطراف نگاه کنید تا شاید خوش‌شانس باشید و موفق به دیدن تیز شاخ عربی یا همان غزال عربی شوید. این غزال که با نام اوریکس عربی (Arabian oryx) هم شناخته شده، حیوانی بسیار نادر است که در سال‌های دور منقرض اما با تدبیر دولت‌ها دوباره به طبیعت باز‌گردانده شدند.

دبی

در میان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مناطق حفاظت‌شده، منطقه‌ای با مساحت ۸۷ مایل مربع در سال ۲۰۰۳ با سرمایه‌‌گذاری ۲۱ میلیون دلاری دولت دبی و شرکت هواپیمایی امارات در بیابان‌های دبی ساخته شد. در طی ۱۵ سال گذشته در این منطقه حفاظت‌شده گونه‌های نادر و کمیاب جانوران از قبیل عقاب طلایی، روباه شنی، کرکس سیاه و ... دیده شده است، اما داستان غزال عربی و جلوگیری از انقراض آن شاید مهم‌ترین دستاورد موفقیت‌آمیز دولت دبی باشد.

به گفته مدیر این منطقه محافظت‌شده، سیمکینز، در دهه ۱۹۷۰ غزال عربی منقرض شد، اما حدود ۳۰ مورد از این حیوان در اسارت باقی مانده بود و دوباره به طبیعت باز گردانده شد که فقط بیش از ۶۰۰ غزال عربی در کویر دبی حضور دارند.

مدیر این منطقه به همراه گروهی از زیست‌شناسان، با همکاری دانشگاه‌های محلی و بین‌المللی با استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین و دوربین‌های تله‌ای تحقیقات و نظارت خود را از زیستگاه بومی این جانوران اعلام کرده و مطالعات خود را همچنان ادامه می‌دهند.

دبی

علاوه بر این، منطقه محافظت‌شده و حیات وحش کمیاب دبی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. سیمکینز می‌گوید در طول سال بیش از ۳۰۰ هزار مسافر از این منطقه بازدید می‌کنند و حتی در تور‌های بیابان‌گردی شرکت کرده و در کمپ‌ها نیز اقامت دارند. در سراسر جهان افراد زیادی هستند که به طبیعت و حفظ آن علاقه فراوانی دارند و تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا از تاثیرات منفی حاکم بر طبیعت کاسته شود. قطعا این افراد از بازدید چنین مناطقی لذت می‌برند و حمایت خود را از این طریق اعلام می‌کنند.

انتظار می‌رود دبی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰ میلیون بازدید‌کننده داشته باشد که توجه و استقبال آنان از حیات‌وحش نه تنها برای کسب و کار این کشور خوب است، بلکه تاثیر آن بر کل سیاره نیز دیده خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

منبع edition

دیدگاه