ساخت یک برج در کنار محوطه تاریخی چرمنه

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
ساخت یک برج در کنار محوطه تاریخی چرمنه

برج چرمنه یکی از برج‌های در حال بازسازی با هدف گردشگری در شهر سمنان است که در کنار محوطه تاریخی قدمت‌دار دژ چرمنه قرار گرفته و تا سال ۹۸ افتتاح خواهد شد.

مقاله‌ی مرتبط:

برج چرمنه یک مجتمع شیشه‌ای است که با هدف گردشگری ساخته شد، اما چون در حریم یکی از محوطه‌های تاریخی بسیار کهن سمنان قرار داشت، طی سال‌ها نتوانست به سرانجام برسد.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری گفت:

مجتمع برج چرمنه به‌دلیل مشکلاتی که داشت، سالها نیمه کاره رها شده و سبب ایجاد جلوه نامناسبی در شهر شده بود. به همین دلیل پس از رفع مشکلات و موانع موجود، عملیات بازسازی آن آغاز شد. وی به عملیات جمع‌آوری شیشه‌ها و ادامه نماسازی برج اشاره کرد و با اذعان به مشارکت بخش خصوصی در ساخت برج، خبر از افتتاح آن در سال ۹۸ داد.

ذولفقاری هدف از ساخت مجتمع را استفاده فرهنگی و گردشگری از مجتمع دانست و گفت:

بنا داریم در بالای مجتمع، برای رصد ستارگان فضایی را مهیا کنیم تا شهروندان و گردشگران از آن بهره‌مند شوند. این مجتمع در ۵ طبقه به متراژ ۲۰۰۰ متر بنا و ۱۴۰۰ متر نماسازی، احداث می‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد، این است که برج یا مجتمع چرمنه در کنار یک محوطه تاریخی بسیار قدمت‌دار ساخته شده است. با وجود این‌که در طراحی برج از طرح‌هایی با پیش‌زمینه پیش تاریخی و سنتی نیز استفاده شده است تا با محوطه تاریخی کنار آن هم‌خوانی داشته باشد، اما این برج سال‌ها ااست یکی از پر حرف و حدیث‌ترین پروژه‌ها بوده است.

قرار گرفتن این مجتمع، در کنار دژ تاریخی چرمنه در سمنان، که عمدتا مردم بومی منطقه آن را، چال خندق نیز می‌گویند سبب نارضایتی دوست‌داران میراث فرهنگی و آثار تاریخی شده است. در شاهنامه نام دژ چرمنه چندین بار تکرار شده است و مردم منطقه بر این عقیده‌اند که دژ تاریخی چرمنه یا چال خندق همان اثر باستانی است که فردوسی در شاهنامه از آن یاد کرده است.

علاقه‌مندان به آثار تاریخی در سمنان، چند سالی است که خواهان انتقال برج از این محوطه تاریخی هستند. آن‌ها برای رسیدن به هدف خود از شهرداری تقاضا کردند، برج شیشه‌ای چرمنه را که سازه‌ای فلزی و ناهمگون بود، از حریم محوطه تاریخی دژ چرمنه انتقال دهند تا این تپه باستانی در معرض دید عموم مردم قرار گیرد. این گروه، همچنین خواستار کار کاووش در این محوطه تاریخی برای روشن شدن زوایای تاریک این محوطه تاریخی هستند.

با اعتراض‌هایی که در این زمینه توسط علاقه‌مندان به آثار تاریخی و میراث فرهنگی صورت گرفت، شهردار سمنان قول مساعد داد که تابلوی معرفی و انتقال برج شیشه‌ای را در محل نصب کند.

پیش از این محمد جهانشاهی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از صدور مجوز کاوش در تپه باستانی دژ چرمنه سمنان با پیگیری‌های انجام‌شده خبر داده و گفته بود:

اعتبار کاوش هم اخذ شده و کار کاوش در این تپه باستانی به‌زودی آغاز می‌شود.

بر اساس کاوش‌هایی که در سال‌های اخیر در محوطه تاریخی چرمنه یا چال خندق انجام شد، ابزاری سنگی در این منطقه یافت شد که به گفته کارشناسان مربوط، قدمت بسیار زیادی داشته و مربوط به دوره پیش از پارینه سنگی بودند. سبب نامیدن چال خندق به این محوطه تاریخی به احتمال بسیار مربوط به دوره اسلامی و به‌دلیل خفر خندق در این محوطه تاریخی بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه