با آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی آشنا شوید

اغلب از آفریقای جنوبی به‌ عنوان ملت رنگین‌کمان یاد می‌کنند و همین تنوع فرهنگی را می‌توان در آداب و رسوم مردم این کشور و تناقض‌های رفتاری آنها به وضوح مشاهده کرد.

جمهوری آفریقای جنوبی با کشورهای نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو هم‌مرز است. آفریقای جنوبی ۴۰ درصد از کل ذخائر طلای جهان و ۲۸ درصد از کل تولید طلا در جهان را دارد و بزرگ‌ترین صادرکننده طلا به شمار می‌رود. کشاورزی و دامداری نیز یک سوم صادرات آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد و تولیدات آن شامل میوه، پشم و ذرت است. سطح زندگی در این کشور نسبت به کشورهای قاره آفریقا بالاترین سطح را دارد، ولی توزیع آن میان سفید پوستان و غیر سفید پوستان بسیار نابرابر است. برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم مردم این کشور پیش از سفر با تور آفریقای جنوبی با ما همراه باشید.

زبان و مذهب در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی دارد که ۹ زبان آن زبان‌های آفریقایی خانواده‌ی بانتو و دو زبان اروپایی هستند که شامل زبان آفریکانس (زبان اکثریت سفیدپوستان و دورگه‌های این کشور) و دیگری زبان انگلیسی است که در تجارت و عرصه‌ی عمومی استفاده زیادی دارد اما پنجمین زبان پرکاربرد در خانه‌ها است.

۶۸ درصد از مردم این کشور (اکثر سفید پوست‌ها و رنگین پوست‌ها، حدود ۶۰ درصد سیاه پوست‌ها و ۴۰ درصد هندی‌ها) مسیحی ، ۲ درصد مسلمان و ۱/۵ درصد هندو هستند و ۲۸/۵ درصد اعتقادات بومی و همزاد گرایی دارند.

فرهنگ و جامعه در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

اغلب از آفریقای جنوبی به‌عنوان ملت رنگین‌کمان یاد می‌کنند، این اصطلاح را اسقف اعظم دسموند توتو خلق کرد و بعدها رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا از آن به عنوان استعاره‌ای برای توصیف پیشرفت‌های جدید نشات گرفته از ایدئولوژی آپارتاید استفاده کرد. علاوه بر سیاه پوست‌های بومی، اروپایی‌ها، هندی‌ها، چینی‌ها و سایر مهاجران، جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

به علت تنوع نژادی در کشور آفریقای جنوبی، فرهنگ واحدی در این کشور نمی‌توان یافت. امروزه تنوع غذایی در این کشور متأثر از فرهنگ‌های مختلف حاضر در آن است و علاوه بر غذا، موسیقی و رقص هم از نمادهای فرهنگی این کشور به شمار می‌رود.

تبعیض‌های نژادی در آفریقای جنوبی از زمان استعمار این کشور زیر سلطه آلمانی‌ها و بعد بریتانیایی‌ها شروع شد که در سال ۱۹۴۸ هم به یکی از سیاست‌های رسمی و قانونی کشور تبدیل شد و تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد.

خانواده در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

خانواده، پایه و اساس جامعه آفریقایی را تشکیل می‌دهد که شامل پدر و مادر و فرزندان و همچنین پدربزرگ و مادربزرگ و بزرگ‌ترهای قبیله یا خانواده می‌شود. در جامعه سنتی آفریقایی، قبیله مهم‌ترین گروه اجتماعی و معادل یک ملت است و درست مثل یک خانواده باعث ایجاد امنیت مالی و احساسی اعضای خود می‌شود. در فرهنگ سنتی مردم آفریقا و رنگین پوستان، قبیله یا بزرگ‌ترهای فامیل به اندازه خانواده خودشان اهمیت دارند، درحالیکه جامعه سفید پوست انگلیسی زبان، بیشترین اهمیت را به خانواده خود می‌دهند. در هر صورت تغییرات سازماندهی اقتصادی در کشور تاثیرات منفی روی قبیله‌ها و خانواده‌ها داشته است. با اینکه امروزه تعداد بیشتری از مردم به شهرها مهاجرت می‌کنند، اما تمام تلاش خود را برای حفظ رابطه‌ی خانوادگی‌شان به‌کار می‌بندند به عنوان مثال از اعضای خانواده‌شان که همچنان در روستا هستند، حمایت مالی می‌کنند.

دوگانگی در باورهای مردم در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

تفاوت فاحشی بین ارزش‌های مردم شهری و روستایی وجود دارد. دیدگاه و بینش اکثر سفید پوست‌هایی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند گاهی اوقات کوته‌بینانه است؛ با این حال انسانیت را بر مادیات ترجیح می‌دهند. سرعت زندگی مردم شهری خیلی زیاد است و همین موضوع روی جهان‌بینی آنها تاثیر گذاشته است.

تفاوت فاحشی بین ارزش‌های مردم شهری و روستایی وجود دارد

ساکنان ژوهانسبورگ اغلب خیلی مادی‌گرا هستند و بیشتر از خود شما، به دارایی‌تان اهمیت می‌دهند و ارزش‌های مادی را در درجه اول اهمیت می‌گذارند. برای آنها، شهرنشینی یک مزیت و نشانه کمال محسوب می‌شود و اقوامی که در روستا زندگی می‌کنند از این کمال بی‌بهره مانده‌اند.

مردم کیپ تاون خیلی به شهر خود افتخار می‌کنند و اغلب شهرشان را برتر از سایر نقاط کشور می‌دانند. برای آنها، رابطه‌ی خانوادگی، دوستی‌های بلند مدت و جایگاه اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

بسیاری از جوامع سیاه پوست روستایی هنوز به سنت‌های دیرینه خود پایبند هستند؛ درحالیکه اکثر جوامع سیاه‌ پوست شهری این ریشه‌های فرهنگی را با محیط شهری و تاثیرات بین‌المللی اطراف‌شان در هم آمیخته‌اند.

با توجه به پیشینه فرهنگی مردم در این کشور، رفتارهای تعاملی می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده به مشکلی برخورد کند، گاهی اوقات انتظار می‌رود به جای مراجعه به والدین، این مشکل را با خاله یا عموی بزرگ‌تر مطرح کند. در هر صورت، مردم ساکن در شهر ترجیح می‌دهند که به صورت مستقیم با مشکلات مواجه شوند.

آداب احوالپرسی در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

با توجه به میراث قومیتی هر آفریقایی، روش‌های مختلفی برای دست دادن به طرف مقابل دارند. اکثر مردم آفریقای جنوبی هنگام برخورد با خارجی‌ها، ضمن دست دادن، تماس چشمی دارند و لبخند می‌زنند. برخی خانم‌ها دست نمی‌دهند و فقط با یک سر تکان دادن، احوالپرسی می‌کنند؛ پس ترجیحا صبر کنید تا او دستش را دراز کند و بعد اقدام به دست دادن کنید. خانم‌ها معمولا با یکدیگر دست می‌دهند و در ملاقات با اعضای خانواد و دوستان نزدیک، با روبوسی و بغل کردن با آنها احوالپرسی می‌کنند.

مردهایی که خانمی را خوب بشناسند، به جای دست دادن، گونه او را می‌بوسند. اما احوالپرسی آفریقایی‌ها به اینجا ختم نمی‌شود و نقطه آغاز صحبت‌های اجتماعی و تبادل نظر است.

به طور کلی، آفریقای جنوبی را به خاطر فضای نسبتا غیررسمی آن می‌شناسند. در اکثر مکان‌ها می‌توان لباس معمولی و رفتار غیررسمی داشت، با این حال نباید فکر کنید که می‌توانید همه قید و بندها را زیر پا بگذارید! صرفنظر از مقصدتان در آفریقای جنوبی، باید آداب مناسب گردشگری و حساسیت‌های فرهنگی را رعایت کنید.

قبل از صحبت کردن، فکر کنید. اگر درباره موضوعی شک دارید، اصلا آن را مطرح نکنید. این موضوع را باید به خصوص در زمان شوخی کردن رعایت کنید چراکه آنچه که در کشور شما یک شوخی تلقی می‌شود، در اینجا شاید اینطور نباشد. اگر مدت زمان کوتاهی را برای گوش کردن به نحوه صحبت کردن مردم صرف کنید، خودتان متوجه می‌شوید که از چه جملات و عبارت‌هایی استفاده کنید که طرف مقابل منظورتان را بفهمد.

آداب هدیه دادن در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

به طور کلی، مردم آفریقای جنوبی به مناسبت جشن تولد و کریسمس به یکدیگر هدیه می‌دهند. تولد ۲۱ و ۴۰ سالگی را معمولا در قالب یک جشن بزرگ برپا کرده و یک هدیه ارزشمند اهدا می‌کنند.

مردم آفریقای جنوبی به مناسبت جشن تولد و کریسمس به یکدیگر هدیه می‌دهند

عرف بر این است که چندین دوست با مشارکت یکدیگر هزینه خرید این هدیه را تقبل می‌کنند. اگر به خانه‌ی یک آفریقایی دعوت شدید، یک جعبه شکلات درجه یک یا نوشیدنی اعلاء برای میزبان هدیه ببرید. کادو کردن هدیه نشان‌دهنده احترامی است که برای دریافت کننده ‌قائل شده‌اید و در جریان باشید که میزبان هدیه را به محض دریافت، باز می‌کند.

آداب غذا خوردن در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

اگر برای شام به خانه‌ی یک آفریقایی دعوت شدید، حتما به موقع خود را برسانید و قبل از مهمانی با میزبان تماس بگیرید و از او سوال کنید که میل دارد با خود غذایی به همراه ببرید یا خیر. لباس معمولی بپوشید که معمولا شامل شلوار جین یا شلوارک است؛ البته ترجیحا از قبل با میزبان هماهنگ کنید. در ژوهانسبورگ، لباس‌ها رسمی‌تر از سایر نقاط کشور است و در نتیجه بدون هماهنگی با میزبان به هیچ عنوان شلوار جین یا شلوارک نپوشید. هنگام چیدن میز غذا و در پایان غذا، به میزبان پیشنهاد کمک بدهید.

آداب کسب و کار در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی

مردم آفریقای جنوبی برای انجام تجارت، نیازی به برقراری روابط طولانی مدت یا دوستی شخصی ندارند. در صورتی که شرکت شما در این کشور شناخته شده نیست، معرفی رسمی می‌تواند باعث جلب توجه مدیران شرکت مقابل شود. در هر صورت برای موفقیت در کسب و کار بلند مدت نیاز به برقراری رابطه و نت‌ورکینگ دارید که باید در اداره مربوطه به وجود آید. با اینکه مردم این کشور به سمت برابری حرکت می‌کنند، اما برای مقامات برتر اجرایی که موقعیت خود را با تلاش و کار زیاد به دست آورده‌اند، احترام بیشتری قائل هستند. آنها معمولا از استعاره و شباهت‌های ورزشی برای اشاره یک موضوع استفاده می‌کنند. مردم آفریقای جنوبی ارتباط چهره به چهره را به ایمیل، نامه و تلفن ترجیح می‌دهند.

قرار ملاقات‌ها باید خیلی جلوتر تعیین شود زیرا تعیین وقت با مدیران ارشد در مدت زمان کوتاه دشوار است، مگر آنکه بخواهید با مدیران پایین‌تر ملاقات داشته باشید. ارتباط شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل جلسه اول معمولا به ارزیابی طرف مقابل اختصاص دارد تا میزان قابل اعتماد بودن او مشخص شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه