بازگشایی مرزهای آفریقای جنوبی از اواسط شهریور

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
بازگشایی مرزهای آفریقای جنوبی از اواسط شهریور

هم‌زمان با برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، کشور آفریقای جنوبی تصمیم دارد از اواسط شهریور، پذیرای گردشگران بین‌المللی باشد.

در آفریقای جنوبی، توقف صنعت گردشگری به‌علت شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در بخش‌های داخل استانی، داخل کشور و بین‌المللی به زندگی هزاران نفر از شهروندان این کشور، صدمه وارد کرده است. رستوران‌ها و هتل‌ها از چهار ماه قبل بسته شده‌اند و جریان کسب‌وکار در تمام بخش‌های این صنعت، متوقف شده است.

دولت کشور آفریقای جنوبی پس از مشاهده و تشخیص قطعی اولین مورد مبتلا به ویروس کووید ۱۹، به سرعت وارد عمل شد و مرزها را به روی گردشگران خارجی بست.

زمانی هم که سایر کشورها در حین قرنطینه، به‌تدریج محدودیت‌ها را برداشتند و مرزهای خود را باز کردند، مامولوکو کوبایی گوبانه (Mmamoloko Kubayi-Ngubane)، وزیر امور گردشگری آفریقای جنوبی، در بیانیه‌ای اعلام کرد که گردشگران بین‌المللی قبل از سال ۲۰۲۱ نمی‌توانند به این کشور وارد شوند.

با وجود این اطلاعیه و اظهارات وزیر گردشگری، مسئولان صنعت گردشگری آفریقای جنوبی معتقد هستند که می‌توانند در زمانی زودتر از سال ۲۰۲۱، مرزهای خود را به روی گردشگران بین‌المللی باز کنند. آن‌ها اکنون در حال لابی و مذاکره با دولت هستند تا بتوانند قبل از سپتامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ شهریور ۱۳۹۹)، پذیرای گردشگران بین‌المللی باشند.

در تاریخ سوم ژوئن (۱۴ خرداد)، اطلاعیه‌ای توسط وزارت گردشگری آفریقای جنوبی منتشر شد که در آن گفته شده بود:

برخی از مقاصد مشهور گردشگری در جهان، در حال ارزیابی مرحله منطقه‌ای از طرح بازگشایی و خروج از قرنطینه از طریق حباب‌های هوایی یا سفر بین کشورهای منطقه‌ای بوده‌اند. نتایج این ارزیابی، می‌تواند راه‌حلی برای باز کردن تدریجی مرزهای ما به روی گردشگران بین‌المللی را فراهم کند.

حباب منطقه‌ای به کشورهای همجواری گفته می‌شود که پس از شیوع ویروس کرونا، تصمیم گرفتند محدودیت سفر در بین برخی از کشورهای اطراف یا همجوار خود را بردارند تا شهروندان این کشورها بتوانند آزادانه در این حباب منطقه‌ای سفر کنند.

«مایجا دی ریجک اویس» (Maija de Rijk-Uys)، مدیر عامل شرکت مسافرتی سافاری «گو تو افریکا» (Go2Africa)، مستقر در کیپ تاون، یکی از کسب‌وکارهایی است که در حال لابی با دولت آفریقای جنوبی است تا طرح بازگشایی مرحله‌ای و تاریخ مشخص شده سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهریور ۱۳۹۹) در این کشور اجرایی شود.

«دی ریجک اویس» به مجله آفار در یک مصاحبه گفت:

البته که از سرگیری سفر و گردشگری با رعایت پروتکل‌های ایمنی مناسب، همراه خواهد بود و از مناطق با چگالی کمتر و کم‌خطر مانند مناطق کلیدی سافاری آغاز خواهد شد و سرانجام نوبت به مراکز مهم گردشگری مانند کیپ تاون و ژوهانسبورگ خواهد رسید.

وزارت گردشگری آفریقای جنوبی هنوز نام کشورهای فهرست «حباب مسافرتی» را اعلام نکرده است. اگرچه طبق گزارش منتشر شده در ماه مه، شرکت هواپیمایی آمریکایی دلتا درخواستی را به وزارت حمل و نقل ارسال کرده بود که در آن، کیپ تاون به لیست مقاصد سفر از آتلانتا در تاریخ ۲۴ اکتبر سال ۲۰۲۰ (سه آبان ۱۳۹۹) اضافه شده بود. البته این درخواست، بستگی به محدودیت‌های سفر کشورهای مقصد نیز دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه