ویژگی های مخفی هواپیما که از آن‌ها بی‌اطلاع هستید

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد جمعه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
ویژگی های مخفی هواپیما که از آن‌ها بی‌اطلاع هستید

هواپیما ویژگی‌های مخفی زیادی دارد که ممکن است از آن‌ها بی‌اطلاع باشید یا در صورت مواجه با این ویژگی‌ها، به آن‌ها توجه نکرده باشید.

هواپیما یکی از پیچیده‌ترین اختراعات بشر است و از اجزا و بخش‌های بی‌‌شماری تشکیل شده است. این غول آهنی ویژگی‌های مخفی زیادی دارد که ممکن است حتی افرادی که سفرهایی هوایی زیادی دارند، از آن‌ها چیزی ندانند. از سویی دیگر، حتما در هنگام سفر با هواپیما اجزایی توجه شما را به خود جلب کرده‌اند که از کاربرد آن‌ها بی‌اطلاع بوده‌اید.

برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط فروشنده‌های مختلف را مقایسه و بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را به آسانی خریداری کنید.

در ادامه، به بیان مهم‌ترین ویژگی‌های مخفی هواپیما می‌پردازیم و کاربرد برخی از اجزای آن را که ممکن است شما را کنجکاو کرده باشند، نیز بیان می‌کنیم.

مثلث‌ کوچک بالای برخی از پنجره‌ها

مثلث های سیاه داخل هواپیما

پنجره‌های هواپیما تنها برای تماشای مناظر زیبا نیستند؛ بلکه یکی از بخش‌های مهم هواپیما هستند و در ایمنی آن نیز نقش مهمی دارند. در بالای چهار پنجره هواپیما یک مثلث کوچک مشکی قرار دارد که در هنگام بروز مشکل در هواپیما، راهنمای خوبی برای خدمه پرواز است. اگر خدمه پرواز احساس کنند که مشکلی در بال هواپیما و قسمت‌های متحرک آن یا حتی موتور به وجود آمده است، از پنجره هواپیما به بیرون نگاه کنند و پنجره‌هایی که مثلث‌های کوچک در بالای آن‌ها قرار دارد، بهترین دید را به آن‌ها می‌دهد.

وجود سوراخ کوچک در پنجره هواپیما

سوراخ پنجره هواپیما

قاعدتا نباید در پنجره هواپیما سوراخی وجود داشته باشد، درست است؟ البته در مورد این سوراخ قضیه کاملا فرق می‌کند؛ زیرا وجود آن برای تامین امنیت مسافران و هواپیما اهمیت زیادی دارد و عدم وجود آن می‌تواند مشکلات فاجعه‌باری برای مسافران ایجاد کند. پنجره هواپیما از سه لایه درونی، میانی و بیرونی تشکیل شده است و سوراخی از آن صحبت می‌کنیم. تنها در لایه میانی قرار گرفته است.

زمانی که هواپیما در ارتفاع بالای پرواز می‌کند؛ فشار هوای اطراف آن به شدت کاهش می‌کند؛ اما فشار هوا در داخل هواپیما بسیار بالا است و همین موضوع باعث می‌شود فشار زیادی به پنجره‌ها وارد شود؛ اما سوراخ موجود در لایه دوم و همچنین در لایه سوم، این فشار را از بین می‌برد. در مورد لایه درونی پنجره هم باید بگوییم که این لایه تنها برای محافظت از لایه میانی و لایه بیرونی است.

وجود یک اتاق‌خواب مخفی

اتاق خواب هواپیما

شاید تصور کنید که هیچ جای خوابی در هواپیما وجود ندارد؛ اما جالب است بدانید که اکثر هواپیماها برای پروازهای طولانی‌مدت طراحی شده‌اند و طبیعتا باید دارای مکانی برای خواب یا استراحت کوتاه خدمه پرواز داشته باشند؛ همه هواپیماها یک اتاق خواب مخفی دارند که معمولا در جلوی هواپیما قرار دارد و خدمه می‌توانند برای خواب، مطالعه یا حتی فرار از دست مسافران عصبی از آن استفاده کنند.

ایجاد فضای بیشتر در کنار صندلی با زدن یک دکمه

صندلی هواپیما

بیشتر افراد تصور می‌کنند که دسته صندلی سمت راهرو ثابت است و نمی‌توان آن را حرکت داد؛ اما اگر کمی دست خود را در زیر آن حرکت دهید، دکمه‌ای را پیدا خواهید کرد که با زدن آن به سمت عقب، فضای کنار صندلی در حد چند میلی‌متر بیشتر می‌‌شود و برای ران شما فضای بیشتری ایجاد می‌شود.

با زدن این دکمه، دسته صندلی کمی به سمت بالا می‌رود و علاوه بر راحتی بیشتر باعث می‌شود مسافرانی که مشکل جسمی یا معلولیت دارند، راحت‌تر از صندلی خود بیرون بیایند.

چفتی برای باز کردن در دستشویی از بیرون

در دستشویی هواپیما

یکی از مزیت‌های خوب در دستشویی هواپیماها این است که از بیرون نیز باز می‌شوند. شما می‌توانید در مواقع اضطراری با استفاده از چفتی که بالای علامت سیگار ممنوع وجود دارد، این کار را انجام دهید.

استفاده از دستگیره‌های نزدیک به سقف هواپیما برای راحت‌تر راه رفتن

دستگیره های هواپیما

یکی از مشکلات آزار‌دهنده در هواپیما، ایجاد مزاحمت ناخواسته از سوی مسافران در حال رفت و آمد در راهروی هواپیما است. معمولا وقتی مسافران در حال رفت و آمد در راهروی هواپیما هستند، دستشان را روی قسمت پشت سری صندلی شما می‌گذارند؛ این کار هم باعث خجالت آن‌ها می‌شود و هم باعث ایجاد مزاحمت برای شما می‌شود. این کار زمانی که در حال خوردن نوشیدنی هستید یا خواب هستید، بیشتر آزار‌دهنده می‌شود؛ حتی ممکن است خود شما هم در این موقعیت قرار بگیرید و از ایجاد مزاحمت برای دیگران خجالت بکشید.

معمولا در اکثر هواپیماها دستگیره‌های ساده‌ای در شیار کوچکی که زیر محفظه بار بالای صندلی‌ها قرار دارد، نصب شده و می‌توانید دست خود را به آن‌ها بگیرید و بدون ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران خود را به صندلی‌تان برسانید.

قلاب‌های زرد کوچک روی بال هواپیما

قلاب بال هواپیما

این قلاب کوچک که روی بال بسیاری از هواپیما دیده می‌شود، نیز ممکن است باعث کنجکاوی شما شده است. این قلاب برای زمانی نصب شده است که هواپیما در آب فرود اضطراری داشته باشد یا سقوط کند. در چنین مواقعی ممکن است مسافران از هواپیما خارج شوند و خود را به بال آن برسانند. در چنین شرایطی می‌توانید با گرفتن یک طناب که سر دیگر آن را بین لولای در و قلاب‌های روی بال گیر انداخته‌اید، مانع لیز خوردن خود و افتادن در آب شوید.

استفاده از چند ماده شیمیایی برای تولید اکسیژن

ماسک اکسیژن

ماسک اکسیژن معمولا در تمام هواپیماهای بزرگ یافت می‌شوند؛ اما جالب است بدانید کپسولی که این ماسک‌ها به آن‌ها متصل هستند، اصلا حاوی اکسیژن نیست و حتی مانند کپسول‌های غواصی، هوای فشرده نیز در آن وجود ندارد.

کپسول‌های اکسیژن به دلیل حجیم و سنگین بودن در هواپیما قابل استفاده نیستند؛ بنابراین در هواپیماها از روش دیگری برای فراهم کردن اکسیژن استفاده می‌شود. در هواپیما از ماده‌ای مرکب از چند ماده شیمیایی استفاده می‌شود که در هنگام سوختن اکسیژن آزاد می‌کند. مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده این ماده جادویی شامل باریم پروکسید (پودر سفیدی که در وسایل آتش‌بازی استفاده می‌شود)، سدیم کلرات (ماده‌ای برای از بین بردن علف هرز) و پتاسیم کلرات تشکیل شده است. لازم به ذکر است در زمانی که آتش‌سوزی شدیدی در هواپیما، از ماسک اکسیژن استفاده نمی‌شود؛ زیرا ممکن است پخش شدن اکسیژن باعث شعله‌ور شدن آتش شود.

جاسیگاری‌های بی‌استفاده

جاسیگاری هواپیما

بیست سال است که سیگار کشیدن در ارتفاع ۱۰,۵۰۰ متری ممنوع شده است؛ اما با این حال هنوز هم در بسیاری از هواپیماهای مدرن جاسیگاری دیده می‌شود. دلیل وجود این جاسیگاری‌ها هم این است که ممکن است برخی از افراد بدون اجازه سیگار بکشند و اگر خاکستر سیگار را در داخل هواپیما بریزند، ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.

دستگیره‌های درهای خروج اضطراری

در خروج اضطراری هواپیما

روی درهای خروج اضطراری هواپیما دستگیره‌هایی وجود دارند که در ظاهر بدون استفاده به نظر می‌رسند؛ اما در حقیقت این چنین نیست. معمولا در زمان تخلیه اضطراری مسافران وحشت‌زده می‌شوند و می‌خواهند خود را سریعا به تشک اضطراری تخلیه هواپیما برسانند و از آن خارج شوند. در چنین شرایطی مهماندارانی که در حال کنترل وضعیت مسافران هستند، این دستگیره‌ها را سفت می‌گیرند تا مبادا فشار جمعیت باعث شود آن‌ها قبل از تخلیه کامل مسافران، به بیرون پرت شوند.

ماسک گاز

ماسک گاز

این ماسک‌ها تنها زمانی که آتش‌سوزی بزرگی در هواپیما رخ می‌دهد، استفاده می‌شوند و TRX خدمه‌هایی که در حال خاموش کردن شعله‌های سوزان آتش هستند، از آن‌ها استفاده می‌کنند و مسافران نیازی به استفاده از آن‌ها ندارند.

دست‌بند و دستگاه شوک

دستبند پلاستیکی

گاهی اوقات مسافران خاطی در طول پرواز مشکلات زیادی را مسافران ایجاد می‌کنند، به همین دلیل همیشه یک دست‌بند در هواپیما وجود دارد که تا در صورت لزوم از آن استفاده شود؛ البته دست‌بند‌های موجود در هواپیما معمولا پلاستیکی هستند و ظاهر آن‌ها شبیه دست‌‌بندهای پلیس نیست.

دستگاه شوک

دستگاه شوک نیز یکی دیگر از ابزاری است که در هواپیما یافت می‌شود. این دو وسیله معمولا در مکانی مخفی در کابین خلبان نگه‌داری می‌شوند.

 

  

 

 

مطالب مرتبط:

منبع .telegraph

دیدگاه