کردکوی کجاست؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
کردکوی کجاست؟

کردکوی یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان است که به‌دلیل داشتن آثار تاریخی و طبیعت سرسبز طرفداران زیادی دارد و یکی از هدف‌های گردشگری محسوب می‌شود.

کردکوی شهری در غرب استان گلستان و در شمال ایران است. این شهر مرکز شهرستان کردکوی بوده و در ۲۹ کیلومتری گرگان قرار گرفته است. جمعیت شهر کردکوی در سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی برابر با ۳۸۲۴۶ نفر بوده است. زبان محلی مردم این شهرستان مازندرانی است. کردکوی در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و یکی از شهرهای گردشگر پسند و از معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان است. آب و هوای معتدل کردکوی در تابستان و جنگل‌های انبوه آن که تا ارتفاع ۴۰۰ متری را پوشانده اند، زمین‌های کشاورزی شهر و چمن‌زارها و جاهای دیدنی مثل رود و آبشار و...، جزو مکان‌های زیبا و جاهایی است که باید به آن سفر کرد و از نزدیک آن را دید.

جنگلهای کردکوی

عکس از  ویکیپدیا

کردکوی یکی از شهرهای گردشگری استان گلستان است که دارای طبیعت متنوع و زیبا و آثار تاریخی متعدد است

كشاورزی از اركان اصلی اقتصاد اين شهرستان به شمار می‌رود. از محصولات مهم كشاورزی پنبه، گندم، برنج و سويا است. شهرستان كردكوی دارای مراتع غنی جنگلی و چمن‌زارهای ييلاقی است. به سبب حاصل‌خيزی منطقه و توسعه كشاورزی بيشتر صنايع اين شهرستان در رابطه با محصولات كشاورزی تاسيس شده‌اند. از مهم‌ترين صنایع این شهر می‌توان به كارخانه پنبه پاک‌كنی، صابون‌سازی، روغن‌كشی، شالی‌كوبی، چوب‌بری، و خوراک ماكيان و نئوپان را نام برد. صنايع دستی اين شهرستان حصيربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی هستند. پوشش گياهی اين شهرستان با توجه به ارتفاع زمين متنوع است. كوهپايه‌ها، زمين‌های زراعتی توام با چمن‌زارها در کردکوی گسترده شده‌اند. در ارتفاعات پايين کردکوی درختان ممرز، انجيلی، توسكا، آزاد، لرگ، در ارتفاعات متوسط آن درختان راش، ملچ، نمدار، افرا و در ارتفاعات بالاتر آن درختان ارس، بلوط و سرو كوهی می‌رويند.

کردکوی

عکس از  تیشینه

در کردکوی هم می‌توان طبیعت زیبا و کشاورزی و پوشش گیاهی را مشاهده کرد و هم صنعت و کارخانجات را

کردکوی در مجاورت تمیشه قرار گرفته که در اساطیر شاهنامه بنای آن را به فریدون نسبت داده‌اند. آنچه از شهر کردکوی در منابع تاریخی دیده می‌شود، مربوط به دوره افشاریه است. نادرشاه هنگام گذشتن از اورامانات، طوایف کرد منطقه را که تیراندازانی ماهر بودند برای تجهیز سپاه و مقابله با ترکمن‌ها که مدام به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند به کردکوی فرستاد. منطقه کردکوی منطقه‌ای مهاجرپذیر بوده است و از جاهای مختلف ایران به آنجا کوچ کرده‌اند. اما در حال حاضر، زبان مردم این منطقه مازندرانی است. این مردمان که از اصیل‌ترین طوایف مازندران بوده‌اند در دوره قاجار به کردکوی آمده‌اند. در زمان قاجاریه، برخی از طوایف کرد عراق هم که برای مقابله با افغان‌ها توسط نادر به کاشان و اصفهان کوچ داده شدند به کردمحله مهاجرت کردند.

شهر کردکوی دارای آثار تاریخی و گردشگری بسیاری است به همین سبب یکی از روستاهای هدف گردشگری نیز شناخته می‌شود. نام بردن از دیدنی‌های کردکوی به‌طور کامل در یک نوشتار امکان‌پذیر نخواهد بود. این دیدنی‌ها اماکن مذهبی، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی متعددی را دربر می‌گیرند. از اماکن مذهبی شهر کردکوی نیز متعدد هستند. می‌توان گفت در حدود ۵ امامزاده در شهر کردکوی واقع شده است. از آثار باستانی این شهر هم می‌توان میل رادکان، دیوار و شهر تمیشه را نام برد. از جاذبه‌های طبیعی کردکوی هم می‌توان به منطقه حفاظت‌شده جهان نما، دهکده ییلاقی درازنو، آبشار شادان اشاره کرد. در ادامه به تعدادی از این جاذبه‌ها بیشتر می‌پردازیم.

کردکوی

عکس از  تابناک

میل رادکام و دیوار تمیشه از معروفترین آثار تاریخی کردکوی هستند

 میل رادکان را می‌توان مهم‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری کردکوی دانست به‌طوری که می‌توان آن را نماد این شهرستان هم به شمار آورد. گنبد رادکان در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار گرفته است. این گنبد از دوردست‌ها نیز مشخص است و برای مسافران ساخته شده است. گنبدی که در زیرش کتیبه‌ای است که تاریخ ساخت آن به ۴۰۷ قمری می‌رسد، قرار گرفته است.

دیوار تمیشه به طول تقریبی ۱۲ کیلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه‌های شمالی سلسله جبال البرز شروع شده و به خلیج گرگان منتهی می‌شود. موقعیت جغرافیایی آن در ۱۳ کیلومتری شهر کردکوی و حدود۱۰ کیلومتری جنوب خلیج گرگان است. به عقیده باستان‌شناسان در طول دیوار تمیشه، اتاقک‌هایی چوبی به‌عنوان برج نگهبانی و محل استراحت سربازان ساسانی ساخته شده است. ساسانیان دیوار تاریخی تمیشه را که باستان‌شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می‌دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

منابع تصاویر به‌ترتیب از راست به چپ، مجله سفر و گردشگری ، حامد(تابناک)، همشهری آنلاین ، مانی جهانشاهی

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما یکی از دیدنی ترین جاذبه‌های کردکوی است که طبیعتی زیبا و حیواناتی کمیاب دارد

یکی از جاهای دیدنی و معروف کردکوی دهکده جهان‌نما در این شهر است. این منطقه با عنوان منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما نیز شهرت دارد. وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ که در دل دشتی وسیع با هوایی که انسان در آن احساس آرامش می‌کند. در این منطقه زیبا و گردشگر پسند، وجود مه‌ای که بیشتر وقت‌ها آسمان این منطقه را پوشانده است، تصاویری دیدنی و ماندنی را در مقابل چشم‌ها نمایان می‌کند. در دهکده جهان‌نما کلبه‌‌ای معروف با نام کلبه مش‌صفر قرار دارد که یکی از جاذبه‌های پرطرفدار است.

در این کلبه غذاهای خاصی ارائه و در میان سرسبزی جنگل به گردشگران عرضه می‌کند. دهکده جهان‌نما که مکانی زیبا با انبوه درختان است، در یک منطقه جنگلی بنا شده است. منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما به‌دلیل داشتن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه و برخی پرنده‌های زیبا مثل بلدرچین و قرقاول از گونه‌های حیوانی این منطقه است که برای گردشگران جذاب و دیدنی است.

روستای درازنو

عکس از محمد صیاد

وجود آبشار شادان در شهر از کم‌نظیرترین جاذبه های آن محسوب می‌شود

پارک جنگلی امام رضا از دیدنی‌های کردکوی است که در ۴ کیلومتری جنوب شهرستان و در مسیر جاده کردکوی به درازنو قرار گرفته است. این پارک در کنار جاده تهران-مشهد است و مسیر بندر ترکمن هم از آن می‌گذرد. رودخانه دایمی پلنگ‌پا در این پارک جاری است. کردکوی را بهشت ایران هم می‌گویند این شهر زیبا دارای طبیعت دیدنی زیبا و دلنشینی است.

جنگل امام رضا

عکس از  صالح یعقوبی

نزدیک‌ترین جایی که در کردکوی می‌توان رفت آبشار شادان یا آبشار هفت‌طبقه است و برای این به هفت‌طبقه معروف شده است.

آبشار شادان حدود ۴۰ متر است. این آبشار در سال‌های گذشته آبشاری ناشناخته بود و در سال‌های اخیر توسط طبیعت‌گردان کشف شد. برای رسیدن به این آبشار زیبا حدود یک ساعت پیاده‌روی لازم است. رسیدن به آبشار شادان کار راحتی نیست و تنها افراد حرفه‌ای می‌توانند این راه سخت را سپری کنند.

آبشار شادان

عکس از  سایت نازنیوز

روستای درازنو و چشمه‌های آب آن از خاص‌ترین جاذبه های کردکوی هستند

 روستای درازنو از دیگر جاذبه‌های کردکوه است که درختان سوزنی برگ و پهن برگ با هوای معتدل دارد. هوای خوش، معتدل و مه‌آلود روستا و زیبایی‌های طبیعی چشم‌نواز آن سبب جذب طبیعت‌گردان بسیاری به‌سمت روستا می‌شود. این منطقه دارای چشمه‌های آبی است که خاصیت دارویی دارند و به همین دلیل افراد بسیاری از آن استقبال می‌کنند. این محل از گذشته‌های دور مورد توجه اهالی بالاجاده بوده و در آن از چوب و تخته برای خود خانه می‌ساختند که سکونتگاه تابستانی آنان بود.

پوشش این خانه‌ها نیز از تخته به‌شکل کلبه بود، ولی امروزه آن کلبه‌های زیبا جای خود را به ساختمان‌های جدید و امکانات مدرن داده‌اند. آب درازنو از چشمه‌ای در دل کوه بیرون می‌آید. مهم‌ترین سوغات درازنو نان شیرمال معروف به درازنونان است که بسیار مورد پسند گردشگران است. یکی از دلایل خوشمزه بودن نان را، استفاده از آب چشمه در خمیر آن می‌دانند. در سال‌های گذشته هوای درازنو بیشتر اوقات پر از مه بود که تصویری رویایی را به آن می‌بخشید. درازنو امروزه به‌دلیل پیدایش گرمایش زمین کمتر شاهد هوای زیبای مه‌آلود است.

درازنو

عکس از  ایران ۳۶۱

شهر کردکوی با تمامی جذابیت‌های یاد شده که هدف گردشگران قرار گرفته است. داشتن پوشش گیاهی و جنگلی و وجود آبشارها و چشمه‌های مختلف که طبیعت زیبای آن را می‌سازند. و وجود آثار تاریخی و مناطق توریستی و حفاظت‌شده، به‌ویژه مه زیبای شهر دست در دست هم داده‌‌اند تا منطقه‌ای زیبا با عنوان کردکوی را بسازند. اگر به استان گلستان سری زدید، شهر کردکوی یکی از متنوع‌ترین جاهایی است که می‌توانید به آن سرزده و از دیدن آن بهره‌مند شوید.

کردکوی

عکس از تیشینه

عکس کاور از تریپ‌یار

مطالب مرتبط:

دیدگاه