دستور وزیر گردشگری برای اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال با رعایت قوانین میراث فرهنگی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۸
دستور وزیر گردشگری برای اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال با رعایت قوانین میراث فرهنگی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از منطقه نمونه گردشگری کبودوال، دستورات لازم را برای اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال با رعایت قوانین میراث فرهنگی صادر کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، روز جمعه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ با سفر به غرب استان گلستان و بازدید از منطقه نمونه گردشگری کبودوال در شهرستان علی‌آبادکتول، این منطقه را دارای جاذبه طبیعی و مناظر بکر دانست که با اجرای پروژه تله‌کابین مردم تمام کشور از این جاذبه بی‌نظیر و ثروت خدادادی لذت خواهند برد. وی پس از گفتگوی تلفنی با «محمدحسن طالبیان»، معاون سابق میراث فرهنگی و مشاور فعلی وزیر، یادآور شد:

طبق اصلاحیه طرح تله‌کابین کبودوال، با کاهش دکل‌ها این پروژه در محدوده عرصه جنگل‌های هیرکانی قرار نگرفته است و اجرای پروژه در حریم این جنگل‌ها نیز مشکلی نخواهد داشت و با توجه به موافقت دو سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی با اجرای این طرح گردشگری، این طرح از سوی وزارت میراث فرهنگی نیز مورد تائید است.

ضرغامی به تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای اجرای زیرساخت‌های گردشگری و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه اشاره کرد و از امضای ۶۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مناسب و با بهره کم و بازپرداخت مناسب با صندوق توسعه ملی خبر داد که  که برای سرمایه‌گذاران جنبه اقتصادی مناسبی خواهد داشت. وی در این رابطه اظهار کرد:

طبق این تفاهم‌نامه ۲۰۰۰ میلیارد تومان توسط صندوق و بر اساس آن بانک‌ها نیز تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران مشارکت می‌کنند و تضمین سرمایه‌گذاری خارجی نیز بر عهده صندوق توسعه ملی خواهد بود. تسهیلات تبصره ۱۸ نیز که با همراهی مجلس شورای اسلامی مصوب شد میزان تسهیلات مناسبی را برای حوزه گردشگری در نظر گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار امیدواری کرد که با همکاری دولت، مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی و شهرستانی و با هماهنگی کامل بین‌بخشی، توقعی را که از سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند گردشگری که مزیت نسبی استان گلستان است، سامان دهند.

عزت‌الله ضرغامی در استان گلستان

اخذ موافقت‌های زیست محیطی برای اجرای پروژه تله کابین کبودوال

از سوی دیگر، «رحمت‌الله نوروزی»، نماینده مردم شریف علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی که در این سفر مهندس ضرغامی را همراهی می‌کرد، استان گلستان را از پروژه‌های بزرگ گردشگری مانند تله‌کابین محروم دانست و ضمن ابراز امیدواری برای رخداد اتفاقات مثبت در حوزه گردشگری استان گلستان در دوران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعلی، اذعان کرد:

استان گلستان با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان صرفاً معبری برای عبور گردشگران است و قرارگیری آن در مسیر تهران به مشهد مقدس موقعیت مناسبی را برای جذب و افزایش ماندگاری فراهم کرده است که باید از آن بهره برد.

نوروزی با اشاره به برگزاری نشست‌هایی با سازمان‌های مرتبط برای اجرای پروژه تله‌کابین کبودوال از جمله منابع طبیعی و محیط‌زیست، از اخذ موافقت‌های اولیه برای اجرای طرح تله‌کابین در کبودوال خبر داد و بر تلاش‌ها برای مانع‌زدایی از این پروژه تاکید گرد. وی در این رابطه افزود: 

امیدواریم با دستورات خوب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این سفر، شاهد مانع زدایی از اجرای این پروژه بزرگ گردشگری در استان بوده و تائید آن هدیه سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مردم علی‌آبادکتول و استان باشد.

در جریان بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از منطقه نمونه گردشگری کبودوال، «جواد واحدی»، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «احمد تجری»، مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و «نادر زینالی»، مدیرکل دفتر امور مجلس و هماهنگی استان‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، «ابراهیم احمدی»، فرماندار شهرستان علی‌آبادکتول، «رحمان فرمانی»، سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستان علی‌آبادکتول وی را همراهی کردند. 

اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان تاکنون اعتباری بالغ‌ بر ۳۲,۶۴۰ میلیون ریال را برای اجرای زیرساخت‌های گردشگری از جمله سنگ‌فرش مسیر دسترسی به آبشار به طول ۸۰۰ متر، سرویس بهداشتی ۶ چشمه، نرده بتونی طرح چوب، روشنایی محور دسترسی، اجرای پل دسترسی، احداث ساختمان پاسگاه، ۳۰ آلاچیق، ۱۰ عدد سکوی نشیمن، آبخوری و... در این پارک جنگلی هزینه کرده است.

پارک جنگلی کبودوال واقع در پنج کیلومتری جنوب شهر علی‌آبادکتول موردتوجه علاقه‌مندان بی‌شماری است. پوشش گیاهی منطقه جنگلی و از درختان برگ‌ریز و پهن‌برگ است که تمامی پارک را احاطه کرده و چشم‌اندازهای زیبایی را پدیدار ساخته است. شایان ذکر است که این پارک جنگلی، بخشی از جنگل‌‌ های هیرکانی محسوب می‌شود که صدها میلیون سال قدمت دارد و به‌دلیل اهمیت بالا، این گنجینه ملی در سال ۲۰۱۹ با عنوان دومین اثر طبیعی از ایران، پس از بیابان لوت، در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید.

البته باید به این نکته توجه داشت که احداث تله کابین در پارک جنگلی کبودوال خطر خروج از فهرست میراث جهانی را به‌دنبال دارد؛ زیرا اجرای این پروژه به‌دلیل از بین بردن یکپارچگی محدوده عرصه میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی، با ضوابط حفاظتی سایت‌ها و محوطه‌های جهانی مغایرت دارد. این مسئله مستلزم بررسی بیشتر از سوی کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی و محیط زیست است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه