ماه گرفتگی کامل در ۳۱ ژانویه

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان چهار شنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۳
ماه گرفتگی کامل در ۳۱ ژانویه

پدیده ای شگفت انگیز پس از ۱۵۰ سال، ماه گرفتگی کامل ماه آبی، در ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۶ رخ می‌دهد.

ماه آبی (دومین ماه کامل در تقویم ماه‌ها) در ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۸ از سایه زمین می‌گذرد و یک ماه گرفتگی کامل را برای ما به نمایش می‌گذارد.

به طور کلی زمانی که ماه به طور کامل در سایه تاریک زمین قرار می‌گیرد کمی بیشتر از یک ساعت و ربع خواهد بود. در تاریخ ۳۱ ژانویه، ماه گرفتگی کامل (خسوف) رخ می‌دهد. علت خاص بودن این خسوف را باید مرتبط به ماه آبی دانست. ماه آبی اصطلاحی بوده که به سومین قرص کامل ماه در فصل‌هایی که برخلاف معمول چهار بار به جای سه بار قرص کامل ماه به چشم می‌خورد، اطلاق می‌شود.این اولین ماه گرفتگی کامل و آبی در سال ۲۰۱۸ است و فقط یک ماه گرفتگی معمولی نیست. این اولین ماه گرفتگی آبی در ۱۵۰ سال گذشته است.

آخرین ماه گرفتگی در سپتامبر ۲۰۱۵ بود و آخرین بار ماه گرفتگی بلومون در سال ۱۸۶۶رخ داده است.

ساعت ۱۷:۳۸ امروز، ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار می‌گیرد و هم‌زمان خسوف رخ می‌دهد. این رویداد را در این ساعت در آسمان ایران می‌توانید مشاهده کنید.

اگر در شمال امریکا یا جزایر هاوایی زندگی می‌کنید، این گرفتگی ماه در آسمان شما قبل از طلوع خورشید در ۳۱ژانویه قابل مشاهده خواهد بود. از سوی دیگر، اگر شما در خاورمیانه، آسیا، اندونزی، استرالیا یا نیوزیلند زندگی کنید، این گرفتگی ماه در ساعت‌های اولیه شب بعد از غروب خورشید در تاریخ ۳۱ژانویه اتفاق خواهد افتاد.

در آمریکای جنوبی، غرب اروپا و بخش زیادی از قاره آفریقا هم امکان دیدن ماه‌ گرفتگی کامل وجود نخواهد داشت و تنها بخشی از پدیده دیده می‌شود.

در ۳۱ ژانویه ماه گرفتگی کامل ماه آبی رخ می‌دهد و برای مشاهده دوباره آن باید تا ۳۱دسامبر سال ۲۰۲۸ صبر کنید. این رویداد یک مرتبه دیگر در سی و یکم ژانویه سال ۲۰۳۷رخ می‌دهد. طبق بررسی‌ها، هر دو ماه گرفتگی آتی نیز کامل هستند.

مطالب مرتبط:

منبع earthsky

دیدگاه