جکوزی آو دیسپیر، دریاچه ای مرگبار در خلیج مکزیک

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
جکوزی آو دیسپیر، دریاچه ای مرگبار در خلیج مکزیک

وجود چیزی شبیه به یک استخر یا آبگیر در اعماق آب‌های یک خلیج، بدون مخلوط شدن آب‌های آن‌ها با هم، موضوع شگفت‌انگیزی است. نکته‌ای که باعث تعجب بیشتر می‌شود این است که این استخر اصلا قابل شنا کردن نیست!  

اسم جکوزی یادآور استراحتی گرم، پرحباب و تسکین‌دهنده است که جلوه‌ی خیلی لوکسی دارد. اما وقتی می‌فهمیم حباب‌هایی که ما در خیال خودمان می‌پروراندیم، مملو از گازهای متان هستند و آن آب گرم و شفافی که تصور می‌کردیم در حقیقت شلم شوربایی خیلی شور و غلیظ و کدر است، همه این تصورات تبدیل به «جکوزی آو دیسپیر» (Jacuzzi Of Despair: جکوزی ناامیدی) می‌شود. این دریاچه‌ی آب شور در خلیج مکزیک را نمی‌توان مقصدی برای گذران تعطیلات دانست؛ آب‌های آن مملو از جیوه‌ی سمی است که هر موجود زنده‌ای که در آن شنا می‌کند را به‌طور حتم می‌کشد.

جکوزی ناامیدی

سایت سیکر در گزارش خود در ماه مه سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که دانشمندان این منطقه‌ی مرگ‌بار را در اعماق خلیج مکزیک و در فاصله‌ای به‌اندازه‌ی یک روز قایق‌سواری از ساحل نیواورلئان کشف کرده‌اند. «جکوزی» دارای محیط پیرامونی برابر با ۳۰ متر است؛ عمق آن برابر با ۴ متر است و نزدیک به ۱۰۰۰ متر زیر سطح دریا قرار دارد. آبی که در این دریاچه است را به‌سختی می‌توان آب نامید؛ آب آن پنج برابر شورتر از دریای اطراف آن است و به‌قدری غلیظ است که با آب‌های دیگر مخلوط نمی‌شود. غلظت نمکی که در کف دریا نشسته است، باعث می‌شود چیزی شبیه به دیگی پر از مواد شیمیایی سمی شامل گاز متان و سولفید هیدروژن ایجاد شود. هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده است، اما هر جانور زنده‌ای که در جکوزی ناامیدی شنا می‌کند (خرچنگ‌ها و ماهی‌های بدشانسی که اتفاقی گذرشان به این منطقه می‌افتد) به‌طور قطع خواهند مرد.

در ویدیوی زیر می‌توانید نگاهی به این استخر وهم‌آور و مرگ‌بار بیندازید.

دانلود ویدیو

به «جکوزی ناامیدی» خوش آمدید!

این استخر پر از نمک که هر موجود زنده‌ای که وارد آن شود، قطعا خواهد مرد، چگونه شکل گرفته است؟ 

دانلود ویدیو

دروازه‌ای به سوی جهنم 

مکان مرگ‌بار دیگری که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم هیچ ارتباطی با آب ندارد، اما آن را هم می‌توان یک استخر کشنده و مرگ‌بار نامید.

دانلود ویدیو

چند نکته‌ی مهم:

  • «دهانه‌ی دروازه گاز» در ترکمنستان را به این دلیل «دروازه جهنم» می‌نامند که از سال ۱۹۷۱ همچنان در حال سوختن است. (ثانیه ۰۰:۱۴)
  • دروازه‌ی جهنم یک گودال عظیم از گازهای طبیعی در حال احتراق است که بیشتر از ۶۰ متر قطر و ۲۰ متر عمق دارد. (ثانیه ۰۱:۰۷)
  • متان نوعی گاز گلخانه‌ای است که بیشتر از  ۲۰ برابر دی اکسید کربن قدرت دارد. 

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه