راهنمای سفر به اوکراین

اوکراین کشوری در اروپای شرقی و دارای طبیعتی زیبا و همچنین آثار تاریخی شگفت انگیز به‌جامانده از سده‌های قبل است. این کشور به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان ایرانیان شناخته می‌شود.

درباره اوکراین بیشتر بخوانید:

درباره اوکراین

اطلاعات ضروری اوکراین

آب‌ و‌ هوای اوکراین

بهترین زمان سفر به اوکراین

هزینه‌های سفر به اوکراین

جاهای دیدنی اوکراین

رژیم غذایی در اوکراین

درباره اوکراین

سکونت انسان در اوکراین به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ زمانی که در دوران نوسنگی فرهنگ «کوکوتنی-تریپلی» در منطقه وسیعی گسترش یافت که بخش‌هایی از اوکراین امروزی شامل «تریپیلیا» و تمام منطقه «دنیپر و دنیستر» را در بر می‌گرفت. بین سال‌های ۷۰۰ تا ۲۰۰ قبل از میلاد نیز بخشی از سرزمین سکاها به حساب می‌آمد.

پس از فروپاشی شوروی، اقتصاد این کشور به‌سمت مالکیت خصوصی و بازار آزاد حرکت کرد. این روند انتقالی برای خانوارهای اوکراینی که اغلب فقیر بودند و هیچگاه فعالیت اقتصادی خصوصی را تجربه نکرده بودند بسیار سخت بود. برعکس جمعیت کشور که در آن زمان در اوج بود، اقتصاد اوکراین دوران فلاکت را سپری می‌کرد. پس از فروپاشی شوروی، رشد اقتصادی اوکراین تا یک دهه به‌صورت پیاپی منفی بود. فقر روز به روز گسترده‌تر می‌شد، تورم سرسام‌آور اعتماد به پول ملی را از بین برده بود و حتی گاهی معاملات به‌شکل پایاپای انجام می‌شد. برای مثال در سال ۱۹۹۳، قیمت‌ها بیش از ۱۰۰ برابر شدند. یک همبرگر که در آغاز سال ۱ کوپن (واحد پول پیشین اوکراین) قیمت داشت در پایان همان سال ۱۰۱ کوپن شده بود. سال بعد یعنی سال ۱۹۹۴ رشد اقتصادی این کشور ۲۲٪ سقوط کرد. اما بعد از سالیان دراز و با عوض شدن چند دولت و به وقوع پیوستن انقلاب نارنجی (اعتراضات مردمی و مدنی نسبت به دولت وقت)، اقتصاد این کشور کم‌کم رو به ثبات گذاشت.

اطلاعات ضروری اوکراین

اختلاف ساعت با تهران

منطقه‌ زمانی UTC/GMT +3

یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

اوکراینی

واحد پول

گریونا

نوع برق شهری

۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز

پریز نوع c

پریز برق ترکیه

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۳۸۰

شماره‌های اضطراری

آتش‌نشانی: ۱۰۱

پلیس: ۱۰۲

آمبولانس: ۱۰۳

شماره اضطراری عمومی: ۱۱۲

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی بوریسپیل (serving کیف)

فرودگاه بین‌المللی چرنیوتسی

فرودگاه بین‌المللی دونتسک

فرودگاه بین‌المللی دنیپروپتروفسک

فرودگاه هوستومل (هواپیمایی باری only, serving Kiev)

فرودگاه بین‌المللی ایوان-فرانکیوسک

فرودگاه بین‌المللی خارکوف

فرودگاه بین‌المللی کریویی ریه

فرودگاه کیف ژولیانی

فرودگاه بین‌المللی لوانز

فرودگاه بین‌المللی لیو دانیلو هالیتسکی

Lymanske International Airport (serving اودسا)

فرودگاه میکولائیف

فرودگاه بین‌المللی اودسا

فرودگاه بین‌المللی سیمفروپول

فرودگاه بین‌المللی زاپروژیا

آب و هوای اوکراین

جاذبه های اوکراین

این کشور از زمین‌های مسطح و دشت‌های حاصلخیز (یا استپ) تشکیل شده‌ است که از میان آن‌ها رودخانه‌هایی چون «دنیپر»، «سورسکی دونتس»، «دنیستر و بوگ جنوبی» می‌گذرند و به دریای سیاه و دریای کوچک «آزوف» منتهی می‌شوند. در جنوب غربی اوکراین دلتای «دانوب» در مرز این کشور با رومانی قرار گرفته‌ است. تنها کوه‌های این کشور بخشی از رشته کوه‌های «کارپات» است که بلندترین نقطه آن در اوکراین، کوه «هورلا» نام دارد که ۲۰۶۱ متر ارتفاع دارد و از شبه جزیره «کریمه» تا ساحل جنوبی آن امتداد دارد.

اوکراین دارای آب و هوای معتدل قاره‌ای است، هرچند در سواحل جنوبی کریمه شرایط آب و هوایی مدیترانه‌ای وجود دارد. بارش باران در نقاط مختلف اوکراین متفاوت است، بطوری که بیشترین میزان بارش در شمال و غرب این کشور صورت می‌گیرد و کمترین میزان بارش در شرق و جنوب شرقی است، به‌طور مثال بارش سالانه در منطقه غربی حدود ۱۲۰۰ میلی‌متر است، در حالی که بارش سالانه در کریمه ۴۰۰ میلی‌متر است.

در رتبه بندی سازمان جهانی گردشگری، اوکراین از نظر تعداد گردشگران جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده‌ است.

بهترین زمان سفر به اوکراین

سفر به اوکراین در تمام طول سال امکان‌پذیر است اما بهترین زمان برای سفر به این کشور، فصل بهار و پاییز است.

سواحل دریای سیاه در روزهای تابستانی بسیار گرم و شلوغ هستند. زمستان فصل بسیار سردی در اوکراین است اما گنبدها و مناره‌های شهر کیف زیر لایه‌های برف، منظره‌ای بسیار دیدنی دارند.

هزینه‌ های سفر به اوکراین

اقامت

جاذبه های اوکراین

به‌دلیل مناقشات اخیر میان روسیه و اوکراین و کم ارزش شدن ارز اوکراین نسبت به دیگر کشورها، مقدار قابل توجهی از هزینه‌ها برای گردشگران خارجی کاسته شده است و دولت اوکراین هم برای حفظ صنعت گردشگری خود، این کاهش قیمت‌ها را متحمل شده است. هاستل‌ها برای هر شب قیمتی بین ۱۰۵ تا ۲۰۰ گریونا دارند که این قیمت‌ها برای خانه‌های شخصی یا ویلایی حدود ۳۱۵ گریونا است. اتاق‌های یک تخته هتل‌ های اوکراین حدود ۴۲۵ گریونا و هتل‌های مجلل و ۴ ستاره به بالا برای اتاق‌های دو تخته خود، حدود ۸۴۵ گریونا قیمت دارند.

غذا

جاذبه های اوکراین

هزینه خورد و خوراک هم طبق توضیحات داده شده، ارزان‌تر از چیزی است که انتظار دارید در سفر به یک کشور خارجی ببینید. هزینه یک غذای خوب در یک رستوران معمولی تنها ۸۵ گریونا قیمت دارد. رستوران‌های فست‌فودی بین‌المللی مانند «مکدونالدز» و «KFC»، هر وعده غذا همراه با مخلفات را ۱۰۵ گریونا قیمت‌گذاری کرده‌اند. حتی اگر در یک رستوران مجلل، وعده‌ای همراه با پیش غذا و دسر میل کنید معمولا قیمتی تا ۳۰۰ گریونا دارد که چندان گران محسوب نمی‌شود. پس تا آنجایی که می‌توانید در اوکراین، دلی از عزا دربیاورید و غذاهای لذیذ این کشور امتحان کنید.

حمل و نقل عمومی و تفریح

جاذبه های اوکراین

«کیف» پایتخت اوکراین از سیستم متروی گسترده‌ای بهره می‌برد که معمولا نیازهای سفر شما را در تمام سطح این شهر برطرف می‌کند. بلیط مترو فقط ۲ گریونا قیمت دارد که می‌توانید با همین یک بلیط تمام طول شهر را بپیمایید. در سطح شهر اتوبوس‌هایی برای حمل و نقل عمومی قرار داده شده‌اند اما علاوه بر قیمت بالاتر، خیلی از آن‌ها فرسوده و قدیمی هستند؛ به همین دلیل بهترین گزینه شما همان مترو است. قطارهای بین شهری هم وضعیت مناسبی دارند و طولانی‌ترین مسیرها را هم می‌توان در بهترین قطارها و با قیمتی حدود ۸۴۰ گریونا طی کرد.

مکان‌های عمومی تفریحی هم که شامل موزه‌ها، گالری‌ها، باغ وحش، تورهای طبیعت‌گردی و... می‌شوند، معمولا بلیطی به قیمت ۱۰۵ تا ۲۲۰ گریونا دارند.

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه

در کیف خرید نکنید: قیمت‌ها در پایتخت اوکراین مطابق انتظار، از باقی شهرهای این کشور گران‌تر است و خرید کردن غیر ضروری در این شهر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

جاذبه های اوکراین

در رستوران‌های بومی غذا بخورید: هماطور که اشاره شد، قیمت غذا در اوکراین آن‌چنان بالا نیست؛ اما با این حال ممکن است غذا خوردن در رستوران‌های بین‌المللی خرج بیشتری داشته باشد. توصیه ما این است که از گزینه‌های بومی در میان رستوران‌ های اوکراین که غذاهای مختص به خود این کشور را درست می‌کنند استفاده کنید تا هم در هزینه صرفه‌جویی شود و هم با طعم‌های جدیدی آشنا شوید.

جاذبه های اوکراین

از سوپرمارکت‌ها خرید کنید: سوپرمارکت‌های در اوکراین تقریباً تمام مایحتاج یک گردشگر را با قیمتی بسیار مناسب در خود دارند. استفاده از کالاهای این فروشگاه‌ها برای کاهش هزینه سفر توصیه می‌شود.

جاذبه های اوکراین

جاهای دیدنی اوکراین

از کیف دیدن کنید

کیف پایتخت کشور اواکرین و بزرگترین شهر آن است. رودخانه دنیپر از بین این شهر عبور می‌کند و شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. این شهر در شمال اوکراین واقع شده و هفتمین شهر پرجمعیت اروپا پس از شهرهای استانبول، مسکو، لندن، سن پترزبورگ، برلین و مادرید است. این شهر از قرون گذشته مرکز سلسله‌های پادشاه روس تبار بوده و در بین ملل روس زبان، هنوز هم به‌عنوان مادر شهرهای روسیه نامیده می‌شود. این شهر را بهشت بناهای تاریخی، کلیساها، موزه‌ها، پارک‌های ملی و پل‌های متقاطع است؛ پس بازدید این مکان‌ها را از خود دریغ نکنید.

در پارک ملی کارپاتیان قدم بزنید

جاذبه های اوکراین

یکی از جاذبه‌های مهم شهر کیف، پارک ملی «کارپاتیان» (Carpathian National Park) است که مکان مناسبی برای تفریح و گشت و گذار در طبیعت به شمار می‌رود. این پارک ۵۵ کیلومتر طول و ۲۰ کیلومتر عرض دارد و گفته می‌شود بزرگترین، وسیع‌ترین و طولانی‌ترین پارک ملی اوکراین است. چند خانوار در این پارک زندگی می‌کنند و خانه‌هایی به سبک مدرن، در کنار خانه‌های قدیمی موجود در پارک ساخته شده است. مسافران برای ورود به پارک باید پرداخت هزینه اندکی را به‌عنوان ورودی متقبل شوند. پارک ملی کارپاتیان به چهار منطقه متفاوت تقسیم شده است و به همین دلیل ترافیک این منطقه زیبای گردشگری را می‌توان به آسانی کنترل کرد. 

جاذبه های اوکراین


با توجه به پهناور بودن این پارک زیبا و نیز وجود مراکز اقامتی در آن، گردشگران می‌توانند چند روزی را در آپارتمان‌هایی که به همین منظور ساخته شده سپری کنند و با خیال آسوده از بخش‌های مختلف پارک بازدید به عمل آورند. البته ناگفته نماند که برای محافظت گردشگران و بازدیدکنندگان از خطرات ناخواسته و حوادث طبیعی، ورود به بخش‌هایی از پارک ممنوع است. با این حال، کوهنوردان و کسانی که به پیاده روی در ارتفاعات پایین می‌پردازند از این قانون معاف بوده و می‌توانند به مناطق ورود ممنوع پارک دسترسی داشته باشند. در پارک ملی کارپاتیان دو شهر کوچک و در عین حال بسیار زیبا به نام‌های یارمچا (Yaremche) و ووروژتا (Vorokhta) وجود دارد که در شیب کوه قرار گرفته و توسط درختان بلند محاصره شده است. کوه‌های باشکوه و سر به فلک کشیده، مناظر طبیعی بسیار زیبایی را پیش چشم شما به تصویر می‌کشد که در هیچ کجای دیگر آن‌ها را مشاهده نمی‌کنید. اگر قصد دارید در این کوه‌ها به گشت و گذار بپردازید حتما یک راهنمای شخصی و یک راننده همراه خود ببرید. رفتن به این کوه‌ها به‌تنهایی، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

در پیست ویشگورا، اسکی کنید

جاذبه های اوکراین

اگه به ورزش اسکی علاقه دارید و در فصل سرد سال به شهر کیف در اوکراین سفر کردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا سری به پیست هیجان‌انگیز «ویشگورا» بزنید. شما می تونید تجهیزات اسکی رو از دو تا هفتاد ساعت اجاره کرده و از ده صبح تا ده شب در پیست اسکی کنید و از تعطیلات زمستانی خود لذت ببرید. خوب است که بدانید این پیست برای علاقه‌مندانی که دوست دارند اقامت چند روزه هم داشته باشند، امکانات رفاهی مناسبی دارد.

از باغ ملی گیاه‌شناسی دیدن کنید

جاذبه های اوکراین

این باغ ملی، مکانی مناسب برای تجربه قدم زدن در طبیعت آن هم در فاصله‌ای کم از بقیه جاذبه‌های داخل شهر است. بنابراین فرصت دیدن و عکاسی از ۱۳۰۰۰ گونه گیاهی شامل گل ها و درختان رو از دست ندهید.

از فروشگاه روستایی خرید کنید

جاذبه های اوکراین

شاید کیف پر باشد از مراکز خرید مجلل با طراحی‌های مدرن؛ اما این مرکز خرید که در دل روستایی کوچک و قدیمی قرار گرفته، حال و هوای دیگری دارد. شما می‌توانید هم از معماری شهر لذت ببرید، هم از برندهای معتبر و نام‌آشنا خرید کنید. علاوه بر این‌ها رستوران های محلی، بین الملی و لوکس، مراکز هنری و زمین بازی هم برای کودکان در این مکان وجود دارد.

به کلیسای جامع پانتلیمون بروید

جاذبه های اوکراین

این کلیسای جامع، با معماری چشم گیر و پارک وسیع و زیبایی که در اطرافش قرار گرفته، این روزها یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اوکراین محسوب می‌شود. بنابراین شما هم یک بعد از ظهر رو برای بازدید و عکاسی از این کلیسای جامع و تفریح در پارک آن اختصاص بدید و از معماری و طبیعت زیبای این مکان لذت ببرید.

از عمارت یانوکوویچ بازدید کنید

جاذبه های اوکراین

عمارت شخصی یانوکوویچ، ساختمانی مجلل با معماری منحصربه‌فرد و باغ و دریاچه ای زیبا است که بازدید از آن برای عموم امکان‌پذیر است. با ورود به این مکان مطمئن باشید که حداقل دو ساعت از زمان خود را برای گردش در محوطه باغ، بازدید از عمارت، موزه ماشین‌های کلاسیک، باغ وحشی کوچک، قایق سواری و بازی کردن گلف صرف می‌کنید.

در موزه ملی چرنوبیل گشت و گذار کنید

جاذبه های اوکراین

در واقع این موزه تاریخی شما را به سال ۱۹۸۶، یعنی زمانی که حادثه هسته‌ای چرنوبیل اتفاق افتاد، می‌برد. شما داستان آتش سوزی و انفجار راکتور هسته‌ای ، وسایل بازماندگان، عکس‌های مستند و... را می‌توانید در این مکان ببینید. در سفر زمان کرده و درباره تخلیه شهر و ساعت به ساعت این واقعه، اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید.

در پارک آبی ژوراسیک آب‌تنی کنید

جاذبه های اوکراین

پارک آبی با تم پارک ژوراسیک که دارای ۱۴ سرسره آبی با درجه بندی‌های آرام، شدید، ۲ استخر موج، ۳ رودخانه وحشی، زمین بازی برای بچه‌ها و... است، می‌تواند بهترین انتخاب شما برای تجربه هیجان در اوکراین باشد. برای تفریح در این پارک آبی پیشنهاد می‌کنیم برای ازدیاد کمتر، اواسط هفته‌ را انتخاب کنید.

در قلعه لوتسک گشت و گذار کنید

قلعه

این قلعه زیبا که متعلق به قرن ۱۴ میلادی است، ۱۳ متر ارتفاع دارد و در آن ۳ برج بلند وجود دارد. در این قلعه یک ناقوس هم زیبا وجود دارد. درون قلعه کتابخانه و موزه کوچکی هم موجود است که آثاری از قرن دوازدهم در آن به چشم می‌خورد.

به دانشگاه چرنیوستی بروید

دانشگاه اوکراین

این دانشگاه به‌طرز خارق‌العاده‌ای زیبا است و از آن به‌عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در اوکراین یاد می‌شود. در طراحی این دانشگاه از معماری‌های مراکشی، چینی، مصری و بیزانسی الهام گرفته شده است.

از کاخ وورونتسوف بازدید کنید

عمارت

این کاخ زیبا که در پارک ملی «آلپوکا» واقع شده، دارای ۱۵۰ اتاق است و یکی از نمادهای تاریخی اوکراین به شمار می‌رود. ساخت این کاخ از سال ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۸ میلادی به طول انجامید و از سال ۱۹۲۱ به‌عنوان موزه تاریخی شروع به کار کرد. بلیط ورودی به این عمارت ۲۱۰ گریونا است.

به چرنوبیل سفر کنید

چرنوبیل

این پیشنهاد ممکن است کمی عجیب و حتی ترسناک باشد. انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل روسیه که ۳۰ سال قبل و بر اساس اشتباه یکی از پرسنل نیروگاه رخ داد، بزرگترین فاجعه اتمی تاریخ این کشور را رقم زد و منجر به خالی شدن شهر از سکنه و نقص ژنتیکی کودکان نسل‌های بعد شد. اما این روزها از گوشه و کنار شنیده می‌شود که چرنوبیل با تمام امکانات نداشته و جاذبه‌های از بین رفته‌اش، تبدیل به قطبی گردشگری در اوکراین شده است، بهشتی برای گردشگران ماجراجو! این در حالی است که از نظر متخصصان امر، هنوز هم مناطق رادیواکتیویته اطراف چرنوبیل، دارای تشعشات اتمی هستند و می‌توانند سلامتی گردشگران را به خطر بیندازند. گردشگرانی که حاضرند برای تماشا و تجربه این سرزمین نفرین شده تا ۴۰۰۰ گریونا ورودی پرداخت کنند. 

چرنوبیل

آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته بیشتر از ۷۵۰۰ بازدیدکننده، از متخصصان انرژی اتمی گرفته تا گردشگران و جهانگردان معمولی جذب این منطقه و جاذبه نهفته در آن شده‌اند، آن هم در شرایطی که بر اساس قوانین داخلی اوکراین، هیچ فردی بدون داشتن مجوز حق ورود به مرکز چرنوبیل را ندارد. 

چرنوبیل


تورهای گردشگری چرنوبیل هم با ون‌های مخصوص که در مقابل تشعشعات اتمی مقاومت دارند، بعد از اخد تعهدنامه و مجوزهای قانونی، راهی این منطقه آلوده می‌شوند و از خرابی های به جا مانده و خانه های متروک دیدن می‌کنند. بر اساس این تعهد نامه، گردشگران موظف می‌شوند که در مدت حضور در چرنوبیل، غذا نخورند،‌ سیگار نکشند، به اشیای اطراف دست نزنند، روی زمین ننشینند و به هیچ عنوان لوازم شخصی همراه خود را روی خاک چرنوبیل زمین نگذارند.

به تونل عشق بروید

تونل عشق

پیشنهاد آخر را می‌توان به‌عنوان رمانتیک‌ترین مکان موجود در اوکراین نام‌گذاری کرد. تونل عشق، بخشی از مسیر یک خط آهن خصوصی متعلق به کارخانه چوب در نزدیکی شهر «کلیون» اوکراین است. این تونل که به‌صورت طبیعی در اثر رشد برگ درختان در اطراف مسیر حرکت قطار ایجاد شده، نمونه‌ای بی‌نظیر از آزاد گذاشتن رشد طبیعت در کنار دست‌ساخت‌های بشری است.

تونل عشق

 تونل عشق از چشم‌اندازی بی‌نظیر برخوردار است و در نظر بازدیدکنندگان همچون رویایی سبز و صحنه‌ای از یک فیلم جلوه می‌کند. امروزه این تونل به یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری اوکراین بدل شده است. زوج‌های جوان با عبور از این تونل آرزویی می‌کنند و معتقدند تنها کسانی که عشق حقیقی دارند، آرزویشان محقق می‌شود.

رژیم غذایی در اوکراین

رژیم غذایی در اوکراین

بسیاری از ما با شنیدن نام آشپزی اوکراین، به یاد سوپ معروف برش می‌افتیم که در شمال ایران هم رایج است. اما آشپزی این کشور بسیار فراتر است. آب و هوا و جغرافیای اوکراین باعث شده که این کشور از نظر مواد غذایی اولیه برای تهیه‌ انواع غذاها، بسیار گسترده و متنوع باشد.

اوکراین یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان غلات، گوشت، محصولات لبنی، میوه و سبزی، تخم‌مرغ، انواع مغزها و روغن‌های گیاهی است. در سرزمین اوکراین انواع ماهیان آب شور و شیرین هم صید می‌شود. در نتیجه می‌توان حدس زد که چرا آشپزی این کشور بسیار متنوع و گسترده است.

با پیشرفت فناوری و مدرن شدن زندگی، رژیم غذایی در کشورهای مختلف دنیا روز‌به‌روز بیشتر به هم شبیه می‌شود. امروزه در بسیاری از سوپرمارکت‌ها می‌توانید انواع غذاهای آماده و نیمه‌آماده را خریداری کنید. اهالی اوکراین هم این روزها گرایش زیادی به غذای سریع دارند اما هنوز هم می‌توان رد پای غذاهای سنتی را روی میز غذای آن‌ها دید.

فست فود

در اوکراین هم مثل سایر کشورهای دنیا، فست‌فودهای آمریکایی مثل انواع برگر، مرغ بریان، سیب‌زمینی سرخ کرده و... رایج است و می‌توانید شعبه‌های متعددی از رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود رادر این کشور هم پیدا کنید. اما علاوه بر این غذاها، اوکراین غذای سریع محلی هم دارد. یکی از این غذاها شاورما نام دارد که معمولا با قیمت پایین در رستوران‌ها و غرفه‌های خیابانی عرضه می‌شود.

نوشیدنی

مصرف چای در اوکراین بسیار رواج دارد. بعد از چای، قهوه نوشیدنی محبوب اهالی این کشور است. انواع لیموناد و آب‌میوه‌ها هم به‌عنوان نوشیدنی محبوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. کواس که با نام نوشابه‌ روسی هم مشهور است، در گذشته رواج داشته و امروزه کمتر مصرف می‌شود.

شیرینی‌ها

شکلات اوکراینی با برندهای مشهوری چون Roshen و Korona بسیار باکیفیت است و به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. کیک‌های لایه‌ای خامه‌ای مثل کیک ناپلئونی و Kievskiy Tort در این کشور رایج است. بستنی یکی از دسرهایی است که در اوکراین چندان رایج نیست.

آشپزی سنتی اوکراینی

رژیم غذایی در اوکراین

بسیاری از غذاهای سنتی اوکراینی در کشورهای همسایه هم طبخ می‌شوند. از میان مهم‌ترین غذاهای سنتی این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برش: سوپ برش یکی از غذاهای مشهور اوکراینی است که در بسیاری از کشورها و حتی در ایران هم تهیه می‌شود. ماده اصلی آن چغندر است و همین باعث قرمزرنگ بودن سوپ می‌شود. برای طعم بهتر، برش را معمولا با ماست یا خامه سرو می‌کنند.

بلینی (Bliny): نوعی پن‌کیک یا کرپ

چیکن کیف (Chicken Kiev): این غذای لذیذ اوکراینی، کتلتی است که با گوشت سینه‌ مرغ تهیه می‌شود. گوشت مرغ را پس از ترکیب کردن با سیر و سبزیجات، سرخ می‌کنند یا در فر می‌پزند.

پن‌کیک سیب‌ زمینی (Deruny): این پن‌کیک با سیب‌ زمینی و آرد و تخم‌مرغ تهیه می‌شود.

برش سبز یا سوپ ترشک: این غذا را با برگ‌های ترشک و آب گوشت می‌پزند. معمولا از تخم‌ مرغ و سبزیجات دیگر هم در تهیه‌ آن بهره می‌برند.

هالوشکی (Halushky): دامپلینگ‌هایی که با آرد گندم یا ذرت تهیه می‌شود.

رول کلم: برای تهیه‌ این غذا ترکیبی از مواد مختلف مثل گوشت و برنج و ادویه‌جات را در برگ‌های کلم می‌پیچند و می‌پزند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای اوکراین بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map