آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه سه: اوکراین

محبوبه حسنی | چهار شنبه, ۹ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

اوکراین، کشوری که باید دید

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. اوکراین یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با آلمان، ایرلند شمالی و لهستان در گروه سه رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با کشور زیبا و کوچک از شرق اروپا آشنا می‌شویم.

اوکراین کشوری اروپایی در بلوک شرق است که بعد از فروپاشی شوروی سابق مستقل شده است. پایتخت اوکراین شهر کیف است و مردم این کشور به زبان اوکراینی و روسی صحبت می‌کنند. بیشتر مردم اوکراین مسیحی هستند و واحد پول آن‌ها گریونا است.

پیشینه

اوکراین پیشینه‌ی تاریخی زیادی دارد و تاریخچه‌ی آن به عصر آهن و سال‌ها قبل از میلاد حضرت عیسی برمی‌گردد. این کشور پیشینه‌ی پرفرازونشیبی دارد و اقوام زیادی از کیمری‌ها و سکاها گرفته تا یونانی‌ها و رومی‌ها در آن ساکن بودند. هنگام جنگ جهانی دوم از سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ میلادی، اوکراین در اشغال آلمان بوده است. بعد از فروپاشی شوروی، سال ۱۹۹۱ میلادی اوکراین اعلام استقلال کرد و ایران به‌عنوان اولین کشور رسمیت اوکراین را پذیرفت.

فروپاشی شوروی و از بین رفتن حکومت کمونیست‌ها، انقلاب نارنجی و دخالت‌های روسیه را می‌توان سه اتفاق تاثیرگذار در تاریخ اوکراین دانست. منطقه‌ی خودمختار کریمه همواره محور مناقشه روسیه و اوکراین بوده که در سال‌های اخیر جنگ شدیدی در آن جا در گرفته است. مردم کریمه تمایل دارند تحت نظر روسیه باشند ولی اوکراین این اجازه را نمی‌دهد.

پرچم

پرچم اوکراین از دو رنگ زرد و آبی به‌صورت افقی تشکیل شده که بعد از استقلال این کشور در ژانویه ۱۹۹۲ به رسمیت شناخته شده است. این دو رنگ از سال ۱۸۴۸ توسط Lviv Rathaus استفاده می‌شده و به‌طور رسمی توسط مردم جمهوری‌خواه غرب اوکراین در سال ۱۹۱۸ معرفی شده است. مردم اوکراین از ۲۳ اوت ۲۰۰۴ میلادی به بعد هر روز این تاریخ را به‌عنوان روز پرچم جشن می‌گیرند.

رنگ آبی و زرد به‌ترتیب نشانه‌ی آب و آتش هستند که در جشن‌های سنتی مسیحیان استفاده می‌شده و ارتش کشور متحد لهستان-لیتوانی نیز از این دو رنگ در پرچم خود بهره می‌گرفتند.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

اوکراین از جمله کشورهای بلوک شرق اروپا است که به‌جز منطقه‌ی خود مختار کریمه ۲۴ استان و ۴۹۰ رایون (بخش) دارد. این کشور بیش از ۶۰۳ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و بعد از اروپا دومین کشور بزرگ اروپا است. حدود ۴۷ میلیون نفر در اوکراین زندگی می‌کنند که بیشتر تمرکز جمعیت در قسمت شرق و جنوب‌شرقی کشور است.

اوکراین از شمال با بلاروس، از جنوب با مولداوی و رومانی، از شرق با روسیه و از غرب با لهستان، اسلواکی و مجارستان مرز مشترک دارد و دریای سیاه در جنوب آن واقع شده است. آب و هوای اوکراین معتدل قاره‌ای است و بخش‌هایی از آن آب و هوای مدیترانه‌ای دارد.

حکومت

اوکراین کشوری است که به‌صورت جمهوری اداره می‌شود و بخشی از پارلمانی و بخش دیگر ریاست جمهوری است. سه قوه‌ی مجریه، مقننه و قضائیه در این کشور مستقل هستند و رئیس‌جمهوری بعد از انتخابات سراسری به‌مدت ۵ سال انتخاب می‌شود.

این کشور بعد از روسیه قوی‌ترین ارتش اروپا را دارد. اوکراین نقش مهمی در دسترسی غرب به روسیه و مهار قدرت نظامی این کشور دارد و به‌نوعی نقش بسزایی در شرق اروپا ایفا می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری اوکراین

اوکراین کشوری است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار جذابی دارد که برخی از آن‌ها شباهت‌های زیادی با دیگر کشورهای تازه استقلال یافته بلوک شرق دارد. بی‌شک کیف اصلی‌ترین شهر و مقصد گردشگری اوکراین است که به‌عنوان پایتخت این کشور، جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده تا گردشگران بتوانند از سفر به این شهر زیبا لذت ببرند.

میدان استقلال کیف (Independence Square)

نام قبلی این میدان انقلاب کبیر است که با استقلال اوکراین نام آن به میدان استقلا تغییر پیدا کرد. بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی اولین ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده در خیابان خرشاتیک کیف ساخته شد که بخشی از این میدان به شمار می‌رود.

کلیسا سنت سوفیا (Saint Sophia Cathedral)

یاروسلاو، یکی از پادشاهان قدرتمند اوکراین بوده که در سال ۱۰۳۷ میلادی به دستور او قدیمی‌ترین کلیسای کیف به نام سنت سوفیا ساخته شد. این کلیسا ۱۳ گنبد طلایی و یک برج ناقوس ۷۵ متری دارد که بالای برج‌های سفید رنگ قرار گرفتنه‌اند. این کلیسا که در میدان سوفیسکایا قرار دارد مدفن یاروسلاو است.

موزه بولگاکوف (Bulgakov Museum)

میخائیل بولگاکوف، معروف‌ترین نویسنده‌ی اوکراین و کیف است که عناوینی چون مستر و مارگاریتا از او به چاپ رسیده است. این موزه‌ی جذاب با معماری منحصربه‌فرد خود یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کیف به شمار می‌رود.

موزه ملی جنگ (National War Museum)

این موزه در یکی از زیباترین مناطق کیف و زیر مجسمه‌ی باشکوه ردینا-مات قرار گرفته که مربوط به جنگ جهانی دوم می‌شود. این موزه آثاری از شجاعت‌های جنگجویان و کارگران شوروی در مقابل آلمان نازی به رهبری هیتلر را نشان می‌دهد. بیش از ۳۰۰ هزار اثر در این موزه نمایش داده می‌‌شود.

خیابان لنداسکیپ (Landscape Alley)

این خیابان جالب و شگفت‌انگیز باعث می‌شود ساعت‌ها محو تماشای مجسمه‌های سنگی و مدرن در کیف شوید. غیرممکن است گردشگران از این خیابان عجیب و غریب و سنگ‌تراش‌های آن دیدن نکنند.

خانه اپرای ملی اوکراین (national opera house)

این اپرا سال ۱۸۶۷ در کیف تاسیس شده و معماری بسیار چشم‌نوازی دارد. به همین دلیل بنای اپرای ملی اوکراین را شاهکار معماری می‌دانند که سر در آن مجسمه‌ی بزرگی از تاراس شوچنکو نویسنده و شاعر سرشناس این کشور قرار دارد.

باغ گل گریشکو (M.M Gryshko)

تصور کنید در باغی پر از گل و رویایی قرار دارید که بیشتر از سیزدههزار گونه گل، از یاس و رز تا مگنولیا، در فضایی زیبا جمع شده‌اند. علاوه بر این نادرترین و عجیب‌ترین گل‌ها در باغ گل گریشکو به چشم می‌خورد.

صومعه‌ی پچرسکی کیف (Kiev Pechersk Lavra)

کیف پر از صومعه‌ها و کلیساهای زیبا است که صومعه‌ غار کیف نیز یکی دیگر از آن‌ها به شمار می‌رود. این صومعه باشکوه و حیرت‌انگیز در سال ۱۰۵۱ تاسیس شده و جالب اینکه هنوز هم کاربری صومعه دارد. در معماری این بنا از غارهای زیرزمینی، برج ناقوس، کلیسای جامع و سنگ‌تراشی‌های متنوع استفاده شده است.

پیروگوو (Pirogovo)

پیروگوو در واقع موزه‌ای به وسعت ۳۷۰ هکتار است که اگر به تاریخچه‌ی کهن و زندگی سنتی مردم اوکراین علاقه دارید، بازدید از این موزه به شما توصیه می‌شود. در این موزه می‌توان انواع پارچه‌ها، فرش، آلات موسیقی، صنایع چوبی و بناهای دست‌ساز را مشاهده کرد.

خیابان کرشچاتیک (Khreshchatyk)

این منطقه از اصلی‌ترین خیابان‌های کیف است که علاوه بر ساختمان‌های اداری و دولتی می‌توان از مراکز خرید و رستوران‌های مجلل آن استفاده کرد. این خیابان از بزرگ‌ترین مراکز خرید در کل اروپا است.

موزه‌ی ملی چرنوبیل (chernobyl national museum)

اگر علاقه دارید بدانید در واقع اسفناک و اتمی چرنوبیل چه اتفاقاتی رخ داده می‌توانید به موزه‌ی چرنوبیل سر بزنید که آثار باقی‌مانده در این صحرا نمایش داده می‌شود. علائم مختلفی از سقف آویزان شده که نشان‌دهنده‌ی شهرهای تخلیه شده است.

موزه‌ی هوانوردی (State Aviation Museum)

این موزه در فرودگاه قدیمی ژولیانی بنا شده و بیش از ۷۰ مدل هواپیما شامل N2 و TU104 در آن به نمایش گذاشته شده است.

قلعه اولسکو (Olesko Castle)

این قلعه که در مرزهای فعلی Busk Raion اوکراین واقع شده پیشینه‌ای مربوط به سال ۱۳۲۷ میلادی دارد و به‌نوعی هدیه‌ای بوده است که کاتولیک‌ها آن را گرفته‌اند. این قلعه در ۷۵ کیلومتری Lviv به‌عنوان بزرگترین شهر غربی اوکراین قرار دارد.

دروازه طلایی کیف (Golden Gate)

دروازه‌ی طلایی کیف اصلی‌ترین دروازه‌ی این شهر در قرن ۱۱ میلادی بوده است. ساختار این دروازه به قرون وسطی برمی‌گردد و در زمان حکومت شوروی در سال ۱۹۸۲ میلادی کاملا بازسازی شده است.

کاخ ورونتسو (Vorontsov Palace)

کاخ ورونتسو یا قصد آلوپکا یکی از کهن‌ترین کاخ‌های اوکراین است که در کوهستان کریمه قرار دارد. این کاخ یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری اوکراین است که چشم هر بیننده‌ای به معماری منحصربه‌فرد آن خیره می‌ماند. این کاخ بین سال‌های ۱۸۲۸ تا ۱۸۴۸ میلادی برای  شاهزاده‌ی روس به نام میخائیل سمیونویچ ورونتسو ساخته شده است.

کلیسای دومنیکن (Dominican Church)

این کلیسا نزدیک شهر قدیمی Lviv و در شر میدان مارکت قرار دارد. این کلیسا در واقع توسط رومی‌های کاتولیک ساخته شده و امروزه به‌عنوان کلیسای یونانی‌ها برای مراسم شکرگزاری استفاده می‌شود.

اوکراین حاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی دارد که بی‌شک باعث می‌شود از سفر به این کشور و گذران وقت چند روزه‌ی خود در شهره‌های اوکراین به هیچ عنوان پشیمان نشوید.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای اوکراین

رژیم غذایی مردم اوکراین شباهت‌هایی با دیگر کشورهای بلوک شرق و روسیه دارد. استفاده از سبزیجات، گوشت و نحوه‌ی پخت سنتی غذاها امری مرسوم در رژیم غذایی این کشور است. البته نان جایگاه ویژه‌ای در بین غذاهای مردم اوکراین دارد.

کتلت ماهی (Fish Cutlets)

کتلت ماهی از غذاهایی است که در برنامه‌ی هفتگی مردم اوکراین قرار دارد و طرز تهیه آن مانند کتلت ما ایرانی‌ها است با این تفاوت که در آن از گوشت ماهی و آرد سوخاری هم استفاده می‌شود.

Borshcht

این سوپ سنتی که طرفداران زیادی دارد بیش از ۲۰ ماده‌ی اولیه را در خود جای داده است. این سوپ خوشمزه شامل انواع سبزیجات، پیاز، هویج، فلفل، کلم و... است و اگر دختران اوکراینی نتوانند این سوپ را درست کنند باید قید شوهر کردن را بزنند. مردم اوکراین تا حدی به این سوپ علاقه دارند که آن را به‌صورت سرد یا داغ، در هر وعده‌ی غذایی میل می‌کنند و حتی بر سر باقی‌مانده‌ی آن دعوا است.

Varenyky

این غذا شباهت زیادی با پیراشکی یا سمبوسه‌های کوچکی دارد که حتما انواع زیادی از آن را دیده‌اید. مردم اوکراین نیز با ترکیب آرد، آب و نمک خمیر مخصوص را درست کرده و مواد داخل این پیراشکی را سیب‌زمینی آب‌پز، قارچ، پیاز سرخ‌شده، کلم، گوشت چرخ کرده و مواد موردعلاقه‌ی دیگر شامل انواع توت تشکیل می‌‌دهد. معمولا این غذا با عسل و خامه سرو می‌شود و یکی از بهترین غذاها برای علاقه‌مندان به خوراکی‌های شیرین است.

Banosh with Brynza

این غذای سنتی که بیشتر مختص مناطق کوهستانی است به‌عنوان بخشی از غذای اعیانی پادشاهان بوده است. در این غذا از آرد ذرت در خامه، پنیر گوسفندی، قارچ و موارد دیگر استفاده می‌شود و کالری بسیار زیادی دارد.

Paska

پاسکا یک کیک خوشمزه و سنتی در اوکراین است که در بین مردم این کشور کاملا شناخته شده است. این کیک شیرین را می‌توان در میز صبحانه‌ی اغلب مردم این کشور مشاهده کرد و غذای موردعلاقه‌ی بزرگسالان و کودکان اوکراینی است. ۱۲ مدل پاسکا در این کشور وجود دارد که از تخم‌مرغ، آرد، شکر، کره و مخمر تهیه می‌شود و این سبک کیک در بین خانواده‌های شرقی مرسوم است.

اوکراین رژیم غذایی بسیار متنوع و سنتی دارد که مردم این کشور علاقه‌ی زیادی به آن دارند و بهترین غذاها در خانه طبخ می‌‌شود.

فوتبال

اوکراین بعد از استقلال خود فدراسیون فوتبال این کشور را در سال ۱۹۹۱ میلادی تاسیس کرده و برای اولین ۲۹ آوریل ۱۹۹۲ رو‌به‌روی مجارستان قرار گرفته است. تا امروز این تیم ۱ بار در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان حضور داشته و به مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی رسیده است. این تیم در سال‌های ۲۰۱۲و ۲۰۱۶ میلادی در مرحله‌ی نهایی مسابقات یورو شرکت داشته است.

اوکراین و تیم‌های باشگاهی این کشور در مسابقات مهم همواره تلاش کرده‌اند سخت‌کوش و قدرتمند ظاهر شوند. آناتولی تیموشوک با ۱۱۹ بازی ملی و آندری شوچنکو معروف با ۴۸ گل زده بهترین بازیکنان این کشور هستند. لیگ برتر اوکراین از همان سال تاسیس فدراسیون این کشور با ۱۶ تیم برگزار شده که دیناموکیف با ۱۲ قهرمانی پرافتخارترین تیم باشگاهی این کشور است. البته در سال‌های اخیر شاهد قدرت‌نمایی شاختاردونتسک هستیم.

اوکراین در مسابقات یورو ۲۰۱۶ فرانسه قرار داشت که با توجه به نتایج ضعیف کسب شده در همان مرحله‌ی گروهی حذف شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه