حمل و نقل عمومی در اردبیل

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در اردبیل

اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است که با جاذبه‌های متعدد خود، هر سال با خیل عظیم گردشگر روبه‌رو است. به این دلیل قصد داریم از حمل و نقل عمومی این شهر زیبا به شما بگوییم.

اردبیل در ۲۱۹ کیلومتری تبریز و ۵۷۸ کیلومتری تهران واقع شده ‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان تصادفات جاده‌ای استان مربوط به خودروهای سواری است و حمل و نقل عمومی کمترین سهم تصادفات جاده‌ای اردبیل را دارد که گویای ارتقا فرهنگ رانندگی در حمل و نقل عمومی است. با این حال  هشت ماهه امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر توسط حمل و نقل عمومی در اردبیل جابه‌جا شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است. ۵۲ شرکت حمل و نقل مسافر در استان با ۴۰۰ اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۵۲۰ دستگاه سواری مسافران را در سطح استان جابه‌جا می‌کنند. در ادامه از حمل و نقل عمومی این شهر بیشتر به شما خواهیم گفت.

حمل و نقل برون شهری

فرودگاه بین‌ المللی اردبیل

حمل و نقل اردبیل

فرودگاه اردبیل در فاصله ۱۱ کیلومتری شمال شرق شهر اردبیل، در ارتفاع ۱۳۱۱ متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی حدود ۱۰۰۰ هکتار دارد. احداث این فرودگاه از سال ۱۳۵۲ شروع و به علت آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۸ عملیات تکمیلی احداث آن متوقف و از سال ۱۳۶۸ عملیات تکمیل احداث فرودگاه از سر گرفته شد. در سال ۱۳۷۰ با تکمیل باندی به طول ۳۳۵۰ متر، ترمینالی به مساحت ۹۰۰ مترمربع، تکمیل سایر پروژه‌ها و نصب سیستم ناوبری NDB وسایر تجهیزات اولیه فرودگاهی، فرودگاه اردبیل عملیاتی شد و با نشست هواپیمای C-۱۳۰ در سال ۱۳۷۰ افتتاح گردید.

در حال حاضر هفته‌ای ۶۰ پرواز در مسیر تهران-اردبیل-تهران و ۸ پرواز در مسیر مشهد-اردبیل-مشهد و پروازهای حج عمره برقرار است. بر اساس برنامه‌ریزی و توافقات انجام یافته پرواز به استانبول ترکیه و عتبات و سوریه، بر تعداد پروازهای فرودگاه اضافه خواهد شد.

حمل و نقل اردبیل

خدمات تاکسیرانی فرودگاه زیر نظر سازمان تاکسیرانی شهر اردبیل است. دفتر شرکت روبه‌روی ترمینال داخلی قرار دارد و به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به مسافران گرامی است. محاسبه نرخ کرایه در مسیرهای مختلف بر اساس نرخ‌های ذیل محاسبه می‌شود:

 ۱. مسیر فرودگاه تا میدان جهاد (فلکه رفاه)، کرایه هر نفر مبلغ ۲۵۰۰۰ ریال

۲. کرایه دربستی از فرودگاه تا درب منزل مبلغ ۱۲۰۰۰۰ ریال

۳. کرایه دربستی خارج از کمربندی تا درب منزل مبلغ ۱۰۰۰۰۰ ریال

۴. هر ساعت دربستی داخل شهر مبلغ ۷۰۰۰۰ ریال  (که در صورت درخواست مسافر به مبالغ ردیف ۲ و ۳ اضافه خواهد شد).

جهت اطلاعات بیشتر با تلفن ۳۳۴۴۷۹۰۱ ۰۴۵  تماس بگیرید.

راه آهن اردبیل

اردبیل راه‌آهن ندارد. پروژه ساخت راه‌آهن اردبیل-میانه به طول ۱۸۰ کیلومتر از جنوب استان اردبیل از سال ۱۳۸۴ با پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصد، در سال ۱۳۹۲ شروع شد. راه‌آهن اردبیل-پارس‌آباد به طول ۲۱۰ کیلومتر جهت اتصال به جمهوری آذربایجان در راستای تحقق کریدور شمال-جنوب نیز در حال احداث است.

ترمینال مسافربری

حمل و نقل اردبیل

ترمینال اردبیل بزرگ‌ترین پایانه مسافربری استان اردبیل است. این ترمینال با سرویس‌دهی به تمامی مراکز استان‌ها و شهرستان‌های استان اردبیل توسط بیش از دوازده شرکت مسافربری، از خدمات مطلوبی برخوردار است. پایانه مسافربری اردبیل در قسمت شمالی این شهر، در خیابان مقدس اردبیلی واقع شده است. مسافران می‌توانند با استفاده از تاکسی‌های ویژه ترمینال، خود را به شهر برسانند. تردد مسافران از پایانه بین‌المللی بیله‌سوار نیز در هشت ماهه امسال ۶۰۶ هزار و ۳۵۱ مسافر بوده که در این زمینه هفت شرکت حمل و نقل بین‌المللی در استان فعال هستند.

خودرو

  • مسیر اتوبان تهران، زنجان، خروجی سرچم منتهی به بزرگراه خلخال اردبیل و میدان ایثار (جنوب شرقی)
  • مسیر جاده تبریز - سراب منتهی به بزرگراه شهید دادمان و میدان بسیج (جنوب غربی)
  • مسیر جاده مشکین شهر به اردبیل منتهی به میدان وحدت (شمال غربی)
  • مسیر جاده رشت- آستارا منتهی به بزرگراه مقدس اردبیلی و میدان جهاد (شمال شرقی)

حمل و نقل درون شهری

اتوبوس

در بیشتر نقاط شهر، ایستگاه‌های اتوبوس وجود دارد. اکثر خطوط به مرکز شهر (بازار، میدان سرچشمه و میدان شریعتی۱) ختم می‌شوند.

خودرو

حمل و نقل اردبیل

برخی از خیابان‌های اصلی شهر و اطراف بقعه شیخ صفی به‌صورت یک طرفه است. پارکینگ‌های متعددی در اطراف بقعه و بازار به صورت شبانه‌روزی وجود دارد. بستن کمربند ایمنی در تمام نقاط شهر الزامی است. ورود اتومبیل شخصی به مجتمع تفریحی دریاچه شورابیل ممنوع بوده و می‌توان از قطارهای تفریحی موجود در این مجتمع برای جابه‌جایی استفاده کرد.

تاکسی

حمل و نقل اردبیل

سازمان تاکسیرانی اردبیل که از سال ۷۶ فعالیت خود را با یک‌ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو برای ارائه خدمات به مردم آغاز کرده بود، در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده و امروز تعداد خودروهای ناوگان به ۳۴۸۳ دستگاه رسیده است که این تعداد خودرو در سطح شهر و شهرک‌های اقماری جدیدالتأسیس به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند.

این تاکسی‌ها به‌صورت خطی و در ۳۱ مسیر فعالیت می‌کنند، ۳۴ دستگاه ون برای سرویس‌دهی مدارس، ۳۹ دستگاه تاکسی ویژه فرودگاه، ۴۳ دستگاه تاکسی ویژه بی‌سیم ۱۳۳و ۲۲۷۸ دستگاه تاکسی گردشی فعالیت می‌کنند. تاکسی‌ها به رنگ زرد هستند و به‌صورت عمومی و دربستی آماده ارائه خدمات می‌باشند. تاکسی‌های دربستی سبز رنگ با شماره تلفن ۱۳۳ در هر نقطه از شهر قابل دسترسی هستند.

گشت رایگان شهری

در ایام نوروز و فصل تابستان، شهرداری اردبیل در همکاری با انجمن صنفی گردشگران استان، امکانات گشت رایگان شهری را فراهم نموده است.

محل ثبت نام :دفتر انجمن، کنار درب ورودی بقعه شیخ صفی

مطالب مرتبط:

دیدگاه