ارزیابان یونسکو در راه ثبت جهانی محور ساسانی، راهی فارس شدند

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
ارزیابان یونسکو در راه ثبت جهانی محور ساسانی، راهی فارس شدند

ارزیابان یونسکو از امروز سوم مهرماه در ارتباط با پرونده ثبت جهانی محور ساسانی به فارس سفر می‌کنند.

«مصیب امیری» مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت:

سفر ارزیابان یونسکو در فارس ۵ روز به طول می‌انجامد.

امیری گفت:

طی سه سال گذشته ۲۲ میلیارد ریال برای حفاظت، ساماندهی و مرمت و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در ابنیه محور ساسانی هزینه شده است.

او افزود:

از سه سال پیش تمرکز برای مطالعات و ارائه مستندات پرونده محور ساسانی که شامل مجموعه بیشاپور در کازرون، آتشکده، قلعه دختر و شهر گور در فیروزآباد و کاخ ساسان در سروستان است توسط باستان‌شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان، آغاز و نزدیک به هزار صفحه سند برای ارائه به یونسکو تهیه شد. طی این مدت، عملیات‌ اجرایی متعددی برای حفاظت، ساماندهی و مرمت آثار شاخص و انجام زیر ساخت‌های گردشگری مورد نیاز این محور انجام شده است.

امیری مرمت‌های اضطراری آثاری همچون کاخ ساسانی سروستان، آتشکده، قلعه دختر، شهر گور ساماندهی محوطه تاریخی بیشاپور، سنگ‌فرش شهر گور، ساخت و نصب تابلوهای معرفی آثار دو زبان فارسی و انگلیسی، اجرای فازهای چندگانه طرح استانداردسازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در سایت تاریخی بیشاپور و استقرار سرویس بهداشتی را از اقدامات انجام شده برشمرد.

وی افزود:

ویژه‌ترین و بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار دارد و امیدواریم، تیرماه سال ۹۷ شاهد ثبت جهانی این پرونده در اجلاسیه جهانی یونسکو باشیم.

گفتنی است که معماری ساسانی اشاره به سبکی از معماری ایرانی دارد که در دوران ساسانیان به اوج پیشرفت خود رسید. از بسیاری جهات، دوره سلسله ساسانی (۲۲۴-۶۵۱ میلادی) شاهد بیشترین دستاوردهای تمدن ایرانی بوده‌است. همچنین سلسله ساسانی آخرین امپراتوری بزرگ ایرانی قبل از تسلط مسلمانان بوده است. در حقیقت بسیاری از آنچه بعدها به‌عنوان فرهنگ و هنر اسلامی، معماری، نوشتار و ... اسلامی شناخته شد از ایران به جهان اسلام گسترده شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه