روستای پالنگان، تیتر اول یکی از روزنامه محلی تورنتو

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
روستای پالنگان، تیتر اول یکی از روزنامه محلی تورنتو

روستای پلکانی «پالنگان» در تازه‌ترین شماره یکی از نشریات محلی در تورنتو به نام «تهرانتو» معرفی شد.

«تهرانتو»، ‌نشریه‌ای به زبان فارسی است که از حدود دو سال پیش برای ایرانیان مقیم تورنتو در بیش از ۵ هزار شمارگان چاپ می‌شود.

این نشریه به‌دنبال درخواست ایرانیان مقیم تورنتو مبنی بر لزوم معرفی زیبایی‌های تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران به نسل جوانی که پس از مهاجرت والدین‌شان در کانادا متولد شده‌اند و از خط و زبان فارسی و فرهنگ کشورمان فاصله گرفته‌اند، بخشی را به معرفی جاذبه‌های گردشگری، محصولات صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران اختصاص داده است.

یک هفته پیش از انتشار این شماره از نشریه تهرانتو درباره روستای تاریخی و گردشگرپذیر پالنگان، روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن نیز این روستا را با این مقدمه که «سقف یک مرد باغ مرد دیگری است» به‌عنوان یکی از ۱۰۰ مقصدی که لازم است در طول زندگی آن‌ها را دید، پیشنهاد داده بود.

پالنگان

پالنگان

«آیین نوروزی در پالنگان»

پالنگان روستایی از توابع استان کردستان است که دارای قدمتی پیش از اسلام با چشمه‌های پرآب است و دره زیبای تنگیور در فاصله ۸۰۰ متری آن قرار دارد، در ابتدای اورامان کردستان قرار دارد و دارای خانه‌هایی با ساختار پلکانی است. معمولا گردشگران هنگام سفر به اورامان، پالنگان را هم می‌بییند. این روستاها که پرونده‌شان برای ثبت جهانی در یونسکو نیز آماده شده و به‌تازگی بازرسان این سازمان بین‌المللی از آن بازدید کرده‌اند، در بخش هزار ماسوله در غرب ایران واقع شده‌اند که معماری بیشتر روستاهای آن، خشکه چینی و پلکانی است. با اینکه پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به‌دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود دارد.

پالنگان

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه