خشک شدن چشمه علی‌ شهر ری

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
خشک شدن چشمه علی‌ شهر ری

در یکی دو روز گذشته ناگهان دبی آب در چشمه علی شهر ری پایین آمده و این چشمه خشک شده است.

چشمه‌علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد.

چشمه علی

قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دائمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.

در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه علی می‌شستند.

اما حالا و بعد از گذشت حدود هشت هزار سال از قدمتی که برای چشمه علی شهر ری می‌دانند، «امیر مصیب رحیم‌زاده»، رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری می‌گوید:

دبی آب در محوطه کم است، هر چند آب به‌دلیل برداشت‌های آب زیرزمینی و ایجاد چاه‌های کشاورزی توسط مردم به مرور در همه جا کم شده بود، اما در چشمه علی شهر ری به‌طور ناگهانی متوجه شدیم که آب در این منطقه تاریخی طبیعی خشک شده است.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات زمین‌شناسی برای پی‌ بردن به‌علت کم‌آبی ادامه می‌دهد:

میراث فرهنگی باید در مکاتبه با دستگاه‌های دولتی از زمین‌شناسان بخواهد تا هرچه زودتر مطالعات زمین‌شناسی را در این منطقه انجام دهند تا به نتیجه قطعی و علت دقیق این قضیه برسیم.

او ادامه داد که در هر صورت این اتفاق به مرور رخ می‌دهد و چون دبی آب در همه محوطه‌ها در حال پایین آمدن است، برداشت‌های آب زیرزمینی زیاد شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه