دبی دومین مقصد سفر ایرانیان است

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
دبی دومین مقصد سفر ایرانیان است

امارات متحده عربی، به‌خصوص دبی یکی از مهم‌ترین مقاصد خارجی گردشگری ایرانیان است و آمارها نشان از رشد ۲۳ درصدی سفر ایرانی‌ها از ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی به این شهر را دارد.

آمارها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها نسبت به سال گذشته، رغبت بیشتری نسبت به سفر به دبی داشته‌اند. از ماه ژانویه تا ژوئیه، حدود ۳۱۷ هزار ایرانی به دبی رفته‌اند که این رقم حاکی از رشد ۲۳ درصدی سفرها به این شهر است. گردشگران اهل هند، عربستان، بریتانیا، عمان، چین، پاکستان و آمریکا، به‌ترتیب بیشترین تعداد را در سفر به دبی به اختصاص داده‌اند و ایران بعد از آن‌ها در رتبه‌ی هشتم قرار دارد. 

آمار سفر به دبی

چرا گردشگران تمایل زیادی برای سفر به دبی دارند؟

تصمیم‌گیری برای انتخاب مقصد سفر و داخلی یا خارجی بودن آن نیز مانند سایر کالاها و خدمات از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قیمت است. قیمت سفر داخلی تابعی از واحد پول آن کشور است اما قیمت سفر خارجی تابعی از ارزهای خارجی به‌ویژه دلار است. برهمین اساس، هر عاملی که منجر به کاهش ارزش پول کشور مقصد نسبت به پول کشور مبدا شود، بر افزایش تقاضای سفر به آن کشور تاثیرگذار است چون خدمات و هزینه‌های سفر به آن کشور را نسبت به قبل ارزان‌تر می‌کند.

در برخی موارد این تغییرات در نرخ برابری ارز به‌دلیل نوسانات در متغیرهای اقتصاد کلان یک کشور یا بحران‌های سیاسی که بر اقتصاد اثر می‌گذارد، روی می‌دهد. اما این تمام ماجرا نیست. در برخی کشورها، به‌جای آنکه تغییرات نرخ برابری ارز دلیلی حقیقی و بیرونی داشته باشد، از سوی مقامات پولی یک کشور در یک میزان تقریبا ثابت نگه داشته می‌شود. این نگرش در ایران سال‌ها اجرا و نتایج آن نیز تاکنون مشاهده شده است. در این موضوع اگر تنها بخواهیم بر بخش سفر و گردشگری تمرکز کنیم، این موضوع موجب ارزان شدن مصنوعی سفرهای خارجی و تشویق غیرمستقیم به این سفرها شده است.

از سوی دیگر، به‌دلیل این نرخ مصنوعی، هر یک از مسافران ایرانی مقادیری دلار با قیمت غیرواقعی از ایران خارج و این مقادیر را در کشورهای دیگر صرف می‌کنند. این موضوع به معنی آن است که مابه‌التفاوت نرخ واقعی و مصنوعی دلار در بازار ایران که نتایج دخالت دولت در این بازار است، به مثابه یک یارانه برای سفر ایرانیان عمل کرده و به کشورهای دیگر انتقال پیدا می‌کند. این مسئله با توجه به اینکه تعداد گردشگران خروجی ایران در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ میلیون نفر بوده است، می‌تواند بازگوکننده‌ی مقادیر کلان ارزی باشد که به‌دلیل قیمت مصنوعی دلار از کشور خارج می‌شود.

علاوه بر تمامی این مسائل، زیرساخت‌های گردشگری دبی بسیار مناسب بوده و قابل قیاس با مقاصد گردشگری داخلی نیست. همچنین دبی مرکزی تجاری است که ارتباطات بین‌المللی گسترده‌ای دارد و ایرانی‌ها نیز اغلب سفرهای کاری متعددی به این شهر دارند. علاوه بر این‌ها، برخی از هموطنان ما نیز در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس اقوامی دارند که این خود یکی از عوامل سفر ایرانی‌ها به دبی و امارات است. 

آمارها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها بیشترین سفر را در ایام نوروز به دبی داشته‌اند. سفرها از ژانویه تا  آوریل افزایشی بوده اما با گرم‌تر شدن هوا، تعداد سفرها کاهش یافته است؛ این امر نشان می‌دهد که شرایط آب و هوایی نیز در سفر گردشگران به دبی بی‌تاثیر نیست. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه