ثبت جهانی کمانچه و چوگان در فهرست میراث یونسکو
«چوگانبازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، امروز در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کره جنوبی به ثبت رسید.
«علیاصغر مونسان» معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت:
چوگانبازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی بنام ایران و همچنین پروندهی مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود با اکثریت آرا مورد تایید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت.
«علیاصغر مونسان» با تبریک ثبت این دو اثر به ملت شریف ایران، افزود:
ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی، ۱۳ اثر ثبت شده دارد که سه اثر از این فهرست، از جمله نوروز، مهارت پخت نان تخت و کمانچه، میراث مشترک چندملیتی است. معرفی و ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی، معرف تاریخ، فرهنگ غنی، گسترده و متنوع ایران در سطح جهانی است.
به گفته معاون رئیسجمهوری این دو عنصر همچون دیگر عناصر ناملموس ثبتشده در فهرست یادشده دارای تمامی ارزشهای مندرج در کنوانسیون ۲۰۰۳ بهعنوان شاهکار جهانی شناخته شده و نماینده تنوع فرهنگی بشری است و جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا روح صلحطلبانه و بشردوستانه این کنوانسیون را به طرق مختلف متجلی کند.
مونسان چوگان را بخشی از جهانبینی ایرانی دانست که توانسته است تنوعات فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارائه دهد.
او ارتباط میان انسان، طبیعت، اسب در قالب بازی، نمایش و موسیقی را از توانایی این بازی آیینی برشمرد و گفت:
این بازی آیینی از دوره ساسانی تا به امروز همیشه مورد حمایت حکومتهای ایرانی و مردم قرار داشته است. از جمله اهمیتهای این بازی، تاثیر آن بر هنر، اقتصاد هنر، موسیقی، ادبیات، نقاشی، مینیاتور و روایتگری است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمانچه را نیز یکی از قدیمیترین و گستردهترین ابزار موسیقی در منطقه بهویژه ایران و آذربایجان که در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکوریک مورد استفاده قرار میگیرد، بیان کرد و گفت:
امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه سبب شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران در بیشتر مراسم که نیاز به همنوایی با مردم احساس شود از این ساز بهره برده شود.
مونسان در ادامه با تا کید بر اینکه آنچه قابلتوجه است تعداد و اهمیت میراث فرهنگی ایران در شکل ملموس و ناملموس آن است که پیامآور صلح و دوستی و اعتدال و امید است افزود:
هر یک از آثار ثبتشده علاوه بر جنبههای مختلف فرهنگی بیانگر وجهی از فرهنگ انسان دوستانه ایرانیانی است که طول تاریخ آموختهاند که با اقوام و ملتها، با سرزمین خود و محیطزیست رفتاری پرستارانه و مبتنی بر مدارا داشته باشند.
او در پایان با تشکر از پژوهشگران و گروههایی که در تهیه و دفاع از این پروندهها در مجامع بینالمللی فعالیت میکنند بار دیگر این رخداد مهم فرهنگی را به مردم بزرگوار ایران تبریک گفت.
دیدگاه