دیدنی های خواف

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی خواف؛ از مدرسه غیاثیه خرگرد تا آسبادهای نشتیفان

خواف یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در ۲۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد است که در زمان تیموریان بیش از هر زمان دیگری رشد و شکوفایی داشته است. این شهر همچنین یکی از مراکز مهم موسیقی سنتی استان خراسان رضوی و ایران به حساب می‌آید و اساتید موسیقی بزرگی در این شهر زندگی می‌کنند. موقعیت شهر خواف موقعیتی کوهستانی است و در سفر به این شهر، بازدید از مساجد، اماکن مذهبی و عمارت‌های زیبا را نباید از دست دهید. با ما همراه باشید تا در این مطلب، جاهای دیدنی خواف را به شما معرفی کنیم.

آرامگاه خواجه غیاث‏ الدین پیر احمد خوافى

محوطه آفتابی آرامگاه خواجه غیاث الدین پیر احمد خوافى

منبع عکس: سایت جاذبه‌ها (عکاس: ناشناس)

«خواجه غیاث ‏الدین پیر احمد» از رجال متشخص و سیاستمداران کم‌نظیر عصر تیموریان بوده است. مزار پیر احمد خوافی در ابتدای خیابان پیر احمد مقابل حوزه علمیه احناف شهر خواف قرار گرفته است. این آرامگاه، بنایی مربع شکل است که دیوارهای آن از آجر ساخته شده است و به‌وسیله شبکه‌هایی به بیرون دید دارد. قدمت بنای فعلی این آرامگاه از دوران قاجاریه است.

  • آدرس: خواف، در ابتداى خیابان پیر احمد، مقابل حوزه علمیه احناف

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد

سازه‌ای تاریخی با یک ایوان و چندین طاق نما

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Mojtabagolestani97)

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد در پنج کیلومتری جنوب‌شرقی خواف بر سر راه تربت‌حیدریه در فاصله ۱۴۶ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است و از بناهای باشکوه چهارایوانی و آجری دوران تیموریان کشور به شمار می‌آید که در زمان «شاهرخ تیموری» با تلاش «احمد خوافی» بنا شده است.

  • آدرس: ۵ کیلومتری جنوب شرقی خواف و بر سر راه تربت حیدریه، روستای غیاثیه (مشاهده در نقشه)

منطقه حفاظت شده سیرخون

برکه کم آب در منطقه حفاظت شده سیرخون

منبع عکس: سایت irna (عکاس: ناشناس)

منطقه حفاظت‌شده سیرخون در استان خراسان رضوی در ۱۲ کیلومتری مرز مشترک با کشور افغانستان در جنوب‌شرقی شهر خواف قرار گرفته است. برخورداری از رودخانه کالشور مژن‌آباد و وجود زیستگاه‌های تالابی، بیابانی و جنگل دست‌کاشت گونه تاغ‌زرد این منطقه را به یکی از مناطق جذاب شهر خواف تبدیل کرده است. در این منطقه می‌توانید گونه‌های شاخص جانوری، پوشش گیاهی گز و نی را مشاهده کنید.

آسبادهای نشتیفان

آسیاب‌های بادی تاریخی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیرحسین مقتدایی)

قدمت آسبادهای نشتیفان به ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد

آسبادهای نشتیفان به‌عنوان یکی از عظیم‌ترین آسیاب‌های بادی جهان که به‌لحاظ قدمت و معماری از میراث ارزشمند تاریخی ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در شهر خواف است که در حافظه تاریخ، آوازه این میراث کهن هنوز به یادگار مانده است اما با گذر زمان چهره این اثر تاریخی به‌علت تخریب‌های صورت گرفته مخدوش شده است و هنوز اقدامی برای مرمت این اثر صورت نپذیرفته است.  

آبشار رزداب

آبهای حروشان از کوه مرتفع در آبشار رِزداب

منبع عکس: سایت curiosity (عکاس: ناشناس)

آبشار رزداب در روستای رزداب در منطقه‌ای کوهستانی در ۳۲ کیلومتری شهر خواف قرار گرفته است و از آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای زیبا و بدیعی برخوردار است. رِز به‌معنای انگور است و علت نام‌گذاری این آبشار تاکستان‌های بزرگی بوده است که امروزه به خاطر کم آبی از بین رفته‌اند.

کوشک سلامه

سازه‌ای تاریخی با طاق نماهای متعدد

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهیلا حسینی)

کوشک سلامه از بناهای تاریخی و زیبای شهر خواف است که زندگی سیاسی در گذشته‌های دور را به نسل حاضر معرفی می‌کند. این بنا از  جاهای دیدنی خراسان رضوی محسوب می‌شود، نزدیک به ۸۰۰ سل قبل بنا شده است و «قوام الدین» ملک زوزن، که از جانب «سلطان محمد خوارزمشاه» حاکم کرمان شده بود، آن را در سال ۶۰۷ هجری قمری تعمیر کرده است.

  • آدرس: استان خراسان رضوی، ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان خواف، شهر سلامی (مشاهده در نقشه)

مسجد ملک زوزن

بقایای سازه ای تاریخی از آجر

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Peyman En)

مسجد ملک زوزن از مساجد ایوانی عهد خوارزمشاهیان به سبک خراسانی است که ۹ قرن است که همچون نگینی در غربت کویر می‌درخشد و چشم هر بیننده‌ای را متحیر می‌سازد. کاشی‌های لعابی لاجوردی و فیروزه‌ای این بنای آجری، حکایت از عظمت و قدمت این مسجد تاریخی دارد و تماشای آن آدمی را به حیرت وا می‌دارد.

سد سلامی

دورنما و منظره زیبای سد سلامی

منبع عکس: سایت irna (عکاس: ناشناس)

سد سلامی در ۷ کیلومتری شرق سلامی در خواف قرار گرفته و دارای عمق ۱۸ متر و ارتفاع ۷۰ متر است. قدمت این بنای غول‌پیکر بر طبق یافته‌ها و گفته‌ها به زمان ساسانیان باز می‌شود. با کاشت درختان فراوان در اطراف این سد، تفرجگاه بسیار جالبی در دل کویر خواف برای علاقه‌مندان به طبیعت در این مکان فراهم شده است به‌طوری که سالانه تعداد زیادی از مردم از استان‌های اطراف به این منطقه جذب می‌شوند.

آرامگاه حافظ ابرو

ووردی آجری به باغی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس:  mjchemist)

«شهاب الدین عبدالله بن زین الدین لطف الله عبدالرشید» ملقب به «حافظ ابرو» در زمره مشاهیر مورخان ایران در دوران تیموریان است. او در جوانی به خدمت امیر تیمور راه یافت اما شهرت وی در دوران سلطنت «شاهرخ» به اوج خود رسید. مزار وی داخل شهر خواف در محوطه‌ای به وسعت یک و نیم هکتار در فضایی سرسبز و زیبا قرار گرفته است.

مسجد جامع سنگان

مسجد جامع سنگان

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: passenger)

مسجد جامع سنگان، مسجدی به یادگار مانده از دوران خوارزمشاهی در شهر خواف است که در کوچه‌ای معروف به «کوچه آب» واقع شده است. این مسجد از دو ایوان شرقی و غربی با پوشش سنتی محلی، ایوان ورودی، کفش‌کن و گنبد‌خانه تشکیل می‌شود. عناصر تزیینی این مسجد شباهت بسیاری به به بعضی تزیینات و گچ‌بری‌های دوران ساسانی دارد.

آبشار کفتر دره

آب های خروشان در آبشار کفتر دره

منبع عکس: سایت irna (عکاس: ناشناس)

آبشار کفتر‌دره در ۴۵ کیلومتری شهر خواف در تنگل‌سده قرار گرفته است. حوضچه‌ها و سنگ‌ آب‌های بزرگ این آبشار در طی سالیان متمادی در این آبشار به وجود آمده است. جمع شدن آب در این حوضچه‌ها و رطوبت حاصل از پراکنده شدن ذرات آب اطراف این آبشار، باعث رشد و نمو گونه‌های مختلف گیاهی از نوع بوته‌ای نظیر آویشن، سریش، پونه وحشی، شیرین بیان، گز، پسته وحشی، زالزالک و انجیر وحشی شده است.

  • آدرس: ۴۵ کیلومتری شهر خواف، تنگل‌سده

مزار خواجه یار

بقایای مقبره ای تاریخی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: travelwithhamid)

مزار خواجه یار در جنوب‌غربی شهر خواف قرار گرفته و از یک طرف مشرف به کوه خواجه یار و از سوی دیگر به تپه‌های مجاور محدود می‌شود. این مزار مجموعه‌ای از دو آب‌انبار و یک مقبره است. بنای مقبره، بنایی کوشک مانند است که در دو طبقه در دوران قاجار ساخته شده است. برخی از اهالی این منطقه می‌گویند که «خواجه یار» یکی از یاران امام حسن (ع) بوده است.

نظرها و تجربیات خود را درباره جاذبه‌های گردشگری خواف با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

آبشارهای معروف خواف کدامند؟

آبشار کفتر دره و آبشار رزداب

قدمت آسبادهای نشتیفان به چه زمانی می‌رسد؟

قدمت آسبادهای نشتیفان به ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد.

نویسنده: شیدا خرمشاهی